سه بعدی که سه بعدی نبود!‏
‏«جنسی که سفارش می‌دهیم و جنسی که تحویل می‌گیریم» این شوخی رایج کاربران ایرانی در فضای ‏مجازی است. شوخی‌هایی که در انتقاد به فتوشاپ عکس‌های تبلیغاتی راه افتاده است. حالا اما شوخی‌‏ها از عکس‌های فتوشاپی بسته‌های پر و پیمان چیپس و بستنی عروسکی و کیک‌های شکلاتی پرمغز ‏و محتوا گذشته است و فروشگاه‌های آنلاین با عکس‌های تبلیغاتی فتوشاپی گرفتاری تازه‌ای درست ‏کرده‌اند. ‏
این روزها شرایط به شکلی شده که مردم وقت سر خاراندن ندارند. شاید برای همین است که بسیاری ‏خرید‌های مجازی را جایگزین خرید‌های حضوری کرده‌اند و از این طریق هم در وقتشان صرفه‌جویی ‏می‌کنند. البته در بین فروشگاه‌های مجازی کم نیستند آنهایی که با دوز و کلک اجناس خود را به فروش ‏برسانند.  ‏
یکی از مخاطبان «شهروند» به نام مبینا. الف می‌گوید: «در آستانه نوروز یک فرش مثلا مدرن برای خانه‌‏مان سفارش دادم. فرش بسیار زیبا و چشم‌نواز بود و  منظره‌ای سه بعدی را کف خانه تداعی می‌کرد. ‏وقتی فرشی را که با قیمت ٣‌میلیون تومان از یک فروشگاه آنلاین سفارش داده بودم، به خانه آوردند در ‏جا بهتم زد؛ چرا که کالا هیچ شباهتی با عکس آن نداشت و اصلا حالت سه بعدی را تداعی نمی‌کرد.‏»
او ادامه می‌دهد: «با اعتراض من قرار شد فروشگاه فرش را پس بگیرد، ولی پولی که هنگام واریز به ‏کارتم و البته با تأخیر یک هفته‌ای برگرداندند تنها ٢‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان بود، زیرا فروشگاه ‏مبلغی را با عنوان وجه کسر کالا در صورت برگشت برای خود قایل شده بود.‏»

سایزکالا غیرواقعی بود
مخاطب دیگری برای «شهروند» نوشته است که فروشگاه‌های آنلاین به‌ویژه اینستاگرامی‌ها و تلگرامی‌ها ‏مانتوها و لباس‌هایشان را تن مانکن‌های زیبا کرده‌اند و البته رنگ و کیفیت پوشاک را با فتوشاپ ‏دستکاری کرده‌اند. او نوشته است یک مانتو با قیمت ٦٠٠‌هزار تومان از فروشگاه آنلاین سفارش دادم ‏که با طرح‌های سنتی و به گفته مالکان فروشگاه دست‌دوز تهیه شده بود، اما وقتی مانتو را آوردند هم ‏جنس آن پلاستیک بود و رنگ کاربنی آن بسیار بدرنگ‌تر از عکس بود و هم نحوه دوخت و دوز ‏ظریف عکس بسیار بد و زمخت بود. ‏
او تأکید می‌کند برای برگرداندن مانتو تلاش زیادی کردم و درنهایت ٩٠‌هزار تومان به‌عنوان پول ‏پیک رفت و برگشت از مبلغ خرید مانتو کم شد. ‏
مخاطب دیگری در تماس تلفنی به «شهروند» اعلام کرد که یک مخلوط‌کن را برای آشپزخانه‌ام سفارش ‏دادم و عکس آن در تصویر بسیار کوچک و کم جا بود. او می‌گوید مخلوط‌کن را به دلیل فضای کمی که ‏اشغال می‌کرد خریداری کردم، اما وقتی مخلوط‌کن رسید با یک جعبه بسیار بزرگ مواجه شدم و ‏نتوانستم آن را در قفسه آشپزخانه‌ام جا بدهم. ‏
او ادامه می‌دهد: «فروشنده ٥٠‌هزار تومان به‌عنوان حق انبارداری به قیمت مخلوط‎‌کن اضافه کرد و ‏پیک آن شرکت مبلغ را در هنگام تحویل کالا و بدون اعلام قبلی گرفت، اما شرکت زیر بار پس دادن آن ‏مبلغ نرفت و گفت که کالا را به دلیل سفارش مشتری دیگر پس گرفته است وگرنه اصولا جنسی را پس ‏نمی‌گیرند.»

تخلفات فروشگاه‌ها قابل پیگیری است
‏«کالای فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» فقط یک ادعاست و رضا فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران به ‏‏«شهروند» می‌گوید که مطابق قوانین صنفی هیچ فروشنده‌ای نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد و موضوع ‏توسط مشتریان قابل شکایت و پیگیری است و البته رضا الفت نسب، رئیس اتحادیه کسب و کارهای ‏اینترنتی هم در زمینه عکس‌های فتوشاپی تبلیغات کالا به «شهروند» می‌گوید:  «برای سفارش کالاهای ‏اینترنتی باید اصالت سایت و فروشگاه آنلاین  را در نظر داشت. زیرا اگر فروشگاه و سایت، مجوزهای ‏لازم مانند نماد اعتماد الکترونیک را نداشته باشد یا مربوط به فروشگاه‌های صاحب هویت در بازار ‏غیرآنلاین نباشد، به سختی می‌توان پیگیر حق و حقوق مشتری شد.» ‏
او ادامه می‌دهد: «با این وجود، زمانی که جنس دریافتی با جنس نمایش داده شده در سایت مطابقت نداشته ‏باشد و در صورتی که از جنس مربوطه استفاده نشود، فروشگاه‌های الکترونیک موظف هستند تا ٧ روز ‏جنس فروخته شده را پس بگیرند.» ‏
او در ادامه توضیح می‌دهد:  «در صورتی که فروشگاه مورد نظر از پس گرفتن جنس مورد نظر امتناع ‏کند این موضوع قابلیت پیگیری دارد و مشتریان می‌توانند  از طریق سایت کسب و کار‌های اینترنتی ‏شکایتشان را مطرح کنند و در بازه زمانی یک هفته‌ای به این موضوع رسیدگی می‌شود.» ‏
الفت نسب با اشاره به این‌که چنین مقوله‌ای باعث کاهش سهم بازار می‌شود در این زمینه ادامه داد:  «معمولا کسانی که کسب و کارهای رسمی دارند  دست به چنین اقدامی نمی‌زنند، چرا که به دنبال افزایش ‏سهم بازار هستند و  چنین اقدامی باعث  بازخورد‌های منفی  به دنبال دارد. البته لازم به ذکر است ‏چنین کلاهبرداری‌هایی در شبکه‌های اجتماعی بسیار دیده شده است  که قابل اغماض نیست، دلیل این ‏امر آن است که قابلیت پیگیری در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد. البته در برخی از موارد هم دیده شده ‏که  کسب و کار‌های رسمی دست به چنین اقدامی می‌زنند که بهتر است بگوییم سهم بازار برایشان مهم ‏نیست.»‏

صاحبان آگهی بانی دستکاری کردن عکس
عکاسی تبلیغاتی در ایران استانداردهای ویژه ندارد.‌ این موضوع را عکاسان ایرانی می‌گویند و توضیح ‏می‌دهند تبلیغات و مقوله عکاسی تبلیغاتی در ایران بسیار ابتدایی است و آن‌قدر برای صنایع و صاحبان ‏کسب و کار جا نیفتاده است که استانداردهای خاصی برای آن تعریف و رعایت شود وگرنه دستکاری ‏عکس‌های تبلیغاتی به شرطی که موجب کج فهمی و اشتباه مشتریان شود، تخلف است و مطابق با قوانین ‏صنفی حق شکایت را برای مشتریان ایجاد می‌کند. ‏
رضا سمیاری، یکی از عکاسان تبلیغاتی در این زمینه به «شهروند» می‌گوید: «در عکاسی تبلیغاتی ‏جهان، بیش از ٥٠ آیتم در نظر گرفته و به کارگیری می‌شود.» ‏
سمیاری با اشاره به  مراحلی که برای عکاسی تبلیغاتی باید پشت سر گذاشته شود، توضیح می‌دهد: «‏تفاوت رنگ بین محیط عکاسی شده و واقعیت بین ١٠-٥‌درصد است که می‌توان با تجربه و استفاده از ‏ابزار و منابع نورپردازی دقیق آن را کاهش داد، اما تفاوت‌های بیشتر در فرم و مدل عکاسی با تنظیمات ‏و فتوشاپ اتفاق می‌افتد که معمولا یا توسط عکاسان ناآگاه به مقوله عکس تبلیغاتی انجام می‌شود یا ‏کارفرمایان از عکاسان عکس‌های فانتزی و غیرواقعی می‌خواهند که هردو این مسائل باید در عکاسی ‏تبلیغاتی ایران حل‌وفصل شود.» ‏