• درباره ما
  • تماس با ما

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: چهارشنبه 26 شهریور 1404, 24 ربیع‌الاول 1447, Wednesday 17 September 2025
  • صفحه اصلی
  • اقتصاد کلان
  • مسکن
  • بورس
  • بازرگانی
  • گردشگری
  • فولاد
  • صنعت
  • اقتصاد شهری
  • بازار
  • اقتصاد بین الملل

آخرین اخبار

نخستین جشنواره سوغات با هدف ایجاد نشاط و رونق کسب و کارها
امکان جذب 5هزار نفر نیروی کار و تحول در صنعت ساختمان
تقویت همکاری‌های مالی و توسعه‌ای فولاد مبارکه و بانک رفاه کارگران
سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری فولادمبارکه در میدان «مدار»، پایان دغدغه کمبود گاز در تولید صنعتی است
سومین دوره نمایشگاه ملی فن نما همزمان با بیست و ششمین نمایشگاه اتوکام
معادن استان نیازمند حمایت‌های هدفمند در شرایط بحرانی هستند
خیرین پیشکسوتان مدرسه سازی برای دانش آموزان هستند
از توسعه استانی تا تبدیل شدن به هاب نمایشگاهی منطقه‌ای
اثبات ظرفیت شوراها برای اداره کشور نیازمند تلاش و همدلی است
سفره كوچك، جامعه مقاوم
افق خاكستري بازار سرمايه
واكاوي بورس تهران در هفته‌هاي اخير
افق خاكستري بازار سرمايه
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
تصویب تاریخی مجلس؛ مالکیت حق پخش در اختیار باشگاه‌ها:
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
صورت‌حساب تحريم‌ها
هر ايراني ۱۴۴۰۰ دلار ضرر كرد؛
صورت‌حساب تحريم‌ها
نقشه تورمی ایران
سياست‌هاي پولي كشور در مقایسه با همسايگان بررسي شد؛
نقشه تورمی ایران
ماموريت در شانگهاي
بررسي سفر «پزشکیان» به چین؛
ماموريت در شانگهاي
پاتک مالی به مکانیسم ماشه
خروج ایران از «لیست سیاه» می‌تواند سپر تحریم‌ها شود؛
پاتک مالی به مکانیسم ماشه

پیشنهاد سردبیر

جادوی اژدها
جادوی اژدها
همراه اول
افق خاكستري بازار سرمايه
واكاوي بورس تهران در هفته‌هاي اخير
افق خاكستري بازار سرمايه
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
تصویب تاریخی مجلس؛ مالکیت حق پخش در اختیار باشگاه‌ها:
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
صورت‌حساب تحريم‌ها
هر ايراني ۱۴۴۰۰ دلار ضرر كرد؛
صورت‌حساب تحريم‌ها
نقشه تورمی ایران
سياست‌هاي پولي كشور در مقایسه با همسايگان بررسي شد؛
نقشه تورمی ایران
ماموريت در شانگهاي
بررسي سفر «پزشکیان» به چین؛
ماموريت در شانگهاي
پاتک مالی به مکانیسم ماشه
خروج ایران از «لیست سیاه» می‌تواند سپر تحریم‌ها شود؛
پاتک مالی به مکانیسم ماشه

اخبار ویژه

افق خاكستري بازار سرمايه
افق خاكستري بازار سرمايه
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
صورت‌حساب تحريم‌ها
صورت‌حساب تحريم‌ها
کاهش هزینه ها و حق بهره برداری از معادن به خروج از زیان انباشته شرکت کمک می کند
کاهش هزینه ها و حق بهره برداری از معادن به خروج از زیان انباشته شرکت کمک می کند
آژیر قرمز رشد نقدینگی
آژیر قرمز رشد نقدینگی
نقشه تورمی ایران
نقشه تورمی ایران
ماموريت در شانگهاي
ماموريت در شانگهاي
پاتک مالی به مکانیسم ماشه
پاتک مالی به مکانیسم ماشه
فشار فدرال‌رزرو بر بازار کریپتو
فشار فدرال‌رزرو بر بازار کریپتو
جزئیات سفر ۴روزه پزشکیان به چین
جزئیات سفر ۴روزه پزشکیان به چین
فولاد مبارکه از برق تولیدشده خودش هم محروم شد!
فولاد مبارکه از برق تولیدشده خودش هم محروم شد!
چگونگی تاب‌آوری در زنجیره آهن و فولاد کشور در مقابل ناترازی ها
چگونگی تاب‌آوری در زنجیره آهن و فولاد کشور در مقابل ناترازی ها
ضرورت تغییر دکترین‌ و پارادایم‌های کلان
ضرورت تغییر دکترین‌ و پارادایم‌های کلان
۶.۸ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری گروه فولاد مباركه در كشور/ بهره‌برداری از واحد فولادسازی سفیددشت با سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیون یورویی
۶.۸ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری گروه فولاد مباركه در كشور/ بهره‌برداری از واحد فولادسازی سفیددشت با سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیون یورویی
*انتخاب سرویس دوباره در صدر افتخارات ملی؛ تجلیل ریاست‌جمهوری در روز صنعت و معدن*
*انتخاب سرویس دوباره در صدر افتخارات ملی؛ تجلیل ریاست‌جمهوری در روز صنعت و معدن*
برگی زرین با تقدیر ریاست‌جمهوری از پیشگام خدمات پس از فروش در روز ملی صنعت و معدن
برگی زرین با تقدیر ریاست‌جمهوری از پیشگام خدمات پس از فروش در روز ملی صنعت و معدن
بنزين در ايستگاه بورس
بنزين در ايستگاه بورس
آب خاکستری منبع تازه آب برای تهران؟
آب خاکستری منبع تازه آب برای تهران؟
حراج و پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی
حراج و پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی
معیشت قسطی
معیشت قسطی
ارمنستانی‌ها گفته‌اند خط قرمزهای ایران را رعایت کرده‌اند
ارمنستانی‌ها گفته‌اند خط قرمزهای ایران را رعایت کرده‌اند
ساعت اقتصاد همچنان عقب مي‌رود
ساعت اقتصاد همچنان عقب مي‌رود
خون تازه در رگ‌هاي اقتصاد ايران
خون تازه در رگ‌هاي اقتصاد ايران

اقتصاد کلان

بیشتر
پایان رانت انرژی برای صنایع
چگونه قیمت گذاری دستوری تاب آوری تولید را کاهش داد؟
پایان رانت انرژی برای صنایع

چند سالي است كه صنايع ايران يكي از مهم‌ترين مزيت‌هاي توليد را از دست دادند. در تمام چهار دهه...

ماموريت در شانگهاي
جزئیات سفر ۴روزه پزشکیان به چین
مشکل آب با نسخه‌نویسی حل نمی‌شود
وزیر اقتصاد با کسری بودجه چه می‌کند؟
خون تازه در رگ‌هاي اقتصاد ايران
لایحه جنجالی و تردید دولت
روایت غربی از جمعه استانبول
مطالبه‌گری در استانبول
بیشتر

اقتصاد بین الملل

بیشتر
اقتصاد بتن
سیطره انبوه‌سازی چه مخاطرانی بر تولید و صنایع ترکیه وارد کرد؟
اقتصاد بتن

یکی از انتقادات مهم علیه سیاست‌های اقتصادی دولت ترکیه، تمرکز اغراق‌آمیز بر صنعت ساختمان، انبوه‌سازی و پروژه‌های عمرانی است که در ادبیات سیاسی این کشور با عبارتی به نام «اقتصادِ بتُن» از آن یاد...

جادوی اژدها
ورود پر قدرت سعودی‌ها به بازار غذایی اروپا
پکن؛ معمار نظم جدید جهانی
نمایش سرمایه‌داری در پیونگ‌یانگ
خدمت ديپلماسي به اقتصاد تركيه
نفوذ صنعتی ترکیه در سوریه
«جاده ترامپ» در مسیر قفقاز
پیامدهای اقتصادی یک تصمیم سیاسی
بیشتر

اقتصاد شهری

بیشتر
نیم قرن رکود
پیامدهای کمبود ساخت و ساز واحدهای مسکونی بررسی شد:
نیم قرن رکود

بازار مسکن ایران در یکی از بحرانی‌ترین دوران‌های خود قرار دارد و رکود عمیق در ساخت‌وساز و تولید مسکن، زنجیره‌های وابسته به این صنعت را نیز تحت تأثیر قرار داده و فاصله خانوارها با امکان دستیابی به...

آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
خوش‌بینی درباره بازار کالاهای مصرفی
بازار اجاره در مسير آرامش؟
پاي مالك و مستاجر در ميان است
معیشت قسطی
واقعیت یا بازی آماری؟
ساعت اقتصاد همچنان عقب مي‌رود
جيب‌هاي خالي و انبارهاي مملو از كالا
بیشتر

بازار

بیشتر
افق خاكستري بازار سرمايه
واكاوي بورس تهران در هفته‌هاي اخير
افق خاكستري بازار سرمايه

در هفته‌هاي اخير، بورس تهران بار ديگر به صدر اخبار اقتصادي بازگشته است؛ آن هم در شرايطي كه فضاي سياسي و اقتصادي كشور سرشار از ابهام و نگراني است. در حالي كه بسياري انتظار داشتند با مطرح شدن دوباره...

بازخرید سکه‌ طلا در مرکز مبادله ایران
درخشش صندوق‌های طلای بورسی
سهامداران دست به ماشه!
دلار و سکه در سقف ۴ماهه
پاشنه‌آشیل ارزی
حراج و پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی
رکوردشکنی بیت‌کوین
طلا؛ پادشاه بدون جانشین
بیشتر

گردشگری

بیشتر
ثبت ۹/‏‏۱۱‌میلیارد سفر داخلی در چین
طی تعطیلات تابستانی اتفاق افتاد؛
ثبت ۹/‏‏۱۱‌میلیارد سفر داخلی در چین

در تعطیلات تابستانی امسال، چین با ثبت 9/‏‏11 میلیارد سفر بین‌منطقه‌ای، میانگین روزانه 192 میلیون سفر را تجربه کرد که نسبت به سال گذشته 3/‏‏4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

تعرض به محوطه‌ بزرگ و مغفول‌مانده ساسانی!
سراب تعطیلات در بحران آب
رشد ۳ رقمی گردشگری عربستان
مناقشه دونرخی شدن هتل‌ها
جو‌سازی برای حمله به آثار تاریخی؟
چتری برای نجات تاریخ
آسمان پير ايران
توریسم ایران در سایه رقبای منطقه‌ای
بیشتر

بازرگانی

بیشتر
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
هشدار به سياستگذاران حوزه تجارت
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد

قريب به پانزده سال است كه تراز تجاري كشور تحت فشار قرار گرفته است؛ تراز تجاري كشور از ابتداي سال ۱۳۹۰ تا پايان سال ۱۴۰۱ به غير از سه سال ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ منفي ثبت شده است. در سال‌هاي ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱...

راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
نبض خودرو از قبض انبار
پرتگاه معیشتی
صنایع در تله فرسودگی
قفل واردات را باز کنید
قطعه‌سازان در گرداب كسري نقدينگي
سقوط سرمايه گذاري
بنگاه‌ها در عصر آماده‌باش
بیشتر

پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

کد خبر: 9977
منتشر شده در دوشنبه, 20 آبان 1398 15:30
تعداد دیدگاه: 0
  • چاپ
  • ایمیل
کارگروه ویژه در وزارت راه‌وشهرسازی تشکیل شد

چراغ سبز به استارت‌آپ‌های حمل‌ونقل

توضیحات

وزارت راه‌وشهرسازی در تازه‌ترین سیاست خود در حوزه حمل‌ونقل، به شکل‌گیری و توسعه استارت‌آپ‌های حمل‌ونقلی چراغ سبز نشان داد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، شکل‌گیری و توسعه استارت‌آپ‌های حمل‌ونقلی هم‌اکنون درحالی به یکی از سیاست‌های موردتاکید در وزارت راه‌وشهرسازی تبدیل شده که متولی حوزه حمل‌ونقل کشور در دولت معتقد است شکل‌گیری و توسعه استارت‌آپ‌های حمل‌ونقلی در نهایت می‌تواند به حل‌وفصل بخش قابل‌توجهی از مشکلات موجود در این حوزه در تمام بخش‌ها اعم از حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای، ریلی و هوایی بینجامد.

براساس اعلام مسوولان حوزه حمل‌ونقل در وزارت راه‌وشهرسازی به‌دنبال دستور مستقیم و تاکید وزیر راه‌وشهرسازی هم‌اکنون سامانه‌های رسیدگی به درخواست‌های استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان‌ حمل‌و‌نقلی در شرف راه‌اندازی هستند که تاکنون نیز با حدود ۵۱۱ استارت‌آپ و شرکت دانش‌بنیان‌ حوزه حمل‌و‌نقل مصاحبه شده و از ‌بین آنها نیازها و احتیاجات نزدیک به ۱۱۱ استارت‌آپ و شرکت دانش‌بنیان حمل‌و‌نقلی شناسایی شده است. هدف از این اقدام حل‌وفصل مشکلات حمل‌ونقلی و ایجاد بهبود و اصلاح در رویه‌های اقتصاد حمل‌ونقل از جمله شفاف‌سازی قیمت‌ها در حوزه حمل‌ونقل و کوتاه‌شدن دست دلالان از حوزه قیمت‌گذاری در این بخش اعلام شده است؛ با این حال، استفاده از توان و ظرفیت موجود در کشور برای هوشمندسازی حمل‌ونقل به منظور دستیابی به اهداف دیگری همچون جذب سرمایه‌گذار در حوزه‌های حمل‌ونقلی، خروج فعالیت‌های حمل‌ونقلی از حالت سنتی و همراستا شدن با تحولات جهانی در این زمینه، رواج بازاریابی نوین در حوزه حمل‌ونقل و سهولت حمل‌ونقل منجر خواهد شد.

آمارهای جهانی نشان می‌دهد، درحال‌حاضر ۴۲۰ استارت‌آپ ترابری در سراسر جهان وجود دارد؛ هر چند تمام این استارت‌آپ‌ها فعالیت بین‌المللی ندارند و صدها شرکت دیگر هم در زمینه‌های لجستیک (مدیریت جریان کالا، اطلاعات یا هر منابع دیگری) و مدیریت زنجیره تامین فعالیت دارند. استارت‌آپ‌ها به‌عنوان یکی از پدیده‌های نوین جهانی در سال‌های اخیر منجر به ایجاد تحولات گسترده در مدل‌های اقتصادی و فعالیت‌های بازار شده‌اند؛ سرعت بخشی به دوره گذار از فعالیت‌های سنتی به سمت رویکردهای نوین و هوشمندسازی کسب‌وکارها با ظهور و گسترش استارت‌آپ‌ها مسیر آینده تجارت جهانی را تحت‌تاثیر قرار داده است؛ استارت‌آپ‌ها امروز در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و... ورود کرده‌اند و حوزه‌های اقتصادی یکی از حیطه‌هایی است که می‌تواند تحت‌تاثیر ایجاد و گسترش این شرکت‌های نوین، با تحولات چشمگیر مواجه شوند.

در این میان حوزه حمل‌ونقل، یکی از حوزه‌های اصلی نیازمند به توسعه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ هم‌اکنون چالش‌های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که هم کارشناسان و فعالان صنعت حمل‌ونقل و هم متولی این حوزه در دولت معتقدند ایجاد و توسعه استارت‌آپ‌هایی که بتوانند در مسیر درست، تجاری‌سازی شده و فعالیت کنند می‌تواند بخش قابل‌توجهی از این مشکلات را برطرف کند؛ حمل‌ونقل اینترنتی و سامانه‌های هوشمند جزو ملموس‌ترین اشکال استارت‌آپ‌ها هستند که بنا بر اعلام کارشناسان، نسبت به سایر اشکال استارت‌آپ‌ها در این حوزه عملکرد موفق‌تری از خود نشان داده‌اند. با این حال، حمل‌ونقل بار(لجستیک)، که در اقتصاد ملی و بین‌المللی کشورها از اهمیت خاصی برخوردار است یکی از حوزه‌هایی است که نیازمند ایجاد و توسعه استارت‌آپ‌های موثر و قوی است؛ ورود استارت‌آپ‌ها به این حوزه می‌تواند بسیاری از چالش‌های فعلی پیش‌روی فعالان صنعت حمل‌ونقل از جمله عدم یکپارچگی، شفافیت، نظارت و ناکارآمدی بر کالاها را برطرف کند. این درحالی است که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ سال‌هاست از این مشکلات رنج می‌برند. سیستم نه‌چندان کارآمد حمل‌ونقل شرکت‌های سنتی نظام کاری آنها را با اختلالات بسیاری مواجه کرده است.

ورود استارت‌آپ‌ها به حوزه حمل‌ونقل با حذف واسطه‌ها، تسهیل فرآیند سفارش و ایجاد ارتباط مستقیم بین مشتری و موسسه‌های ترابری می‌تواند بخش قابل‌توجهی از این مشکلات را برطرف کند. همراستا با تحولات جهانی و درحالی‌که هم‌اکنون ورود استارت‌آپ‌ها به حوزه حمل‌ونقل می‌تواند گره‌گشای بخشی از مشکلات صنعت حمل‌ونقل باشد، با دستور وزیر راه‌وشهرسازی، کارگروهی به منظور شتاب‌دهی استارت‌آپ‌های این حوزه تشکیل شده است که علاوه بر رفع نیازهای خدمات و اطلاعات آنها، به این شرکت‌ها سمت و سوی درست را به منظور تجاری شدن و رسیدن به سطح خدمات‌دهی در مقیاس کلان نشان می‌دهد. یافته‌های «دنیای‌اقتصاد» در این باره نشان می‌دهد، دولت در گام اول درصدد شناسایی استارت‌آ‌پ‌های حمل‌ونقلی و حمایت از آنها به منظور دستیابی به اهداف موردنظر برآمده است؛ بر این اساس وزارت راه‌وشهرسازی درحال‌حاضر احصای احتیاجات شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حمل‌ونقلی را در دستور کار قرار داده است.

براساس اعلام وزارت راه‌وشهرسازی هم‌اکنون مهم‌ترین نیازها و احتیاجات استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حمل‌ونقلی در ۵ عامل عمده قابل طبقه‌بندی است؛ در واقع، تحقیقات کارشناسی نشان می‌دهد تاکنون موارد پنج‌گانه‌ای از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان حوزه حمل‌ونقل برای ایجاد و توسعه استارت‌آپ‌های حمل‌ونقلی شناسایی شده است. یکی از دغدغه‌های فعالان این صنعت درخصوص ‌«ریسک‌های سرمایه‌گذاری» در این حوزه است؛ مسوولان حوزه حمل‌ونقل در دولت معتقدند هم‌اکنون یکی از موانع شکل‌گیری و توسعه استارت‌آپ‌های حمل‌ونقلی ریسک‌های فعالان این حوزه برای سرمایه‌گذاری در این زمینه است؛ این درحالی است که لازم است به منظور تشویق فعالان این حوزه به ایجاد و توسعه استارت‌آپ‌های حمل‌ونقلی دغدغه‌های موجود در این زمینه به حداقل برسد؛ ریسک‌های مربوط به جذب نیروی انسانی برای فعالیت در این زمینه، نیازمندی‌های این شرکت‌ها در حوزه اعطای تسهیلات و مشوق‌ها، مقاومت کسب‌وکارهای سنتی در برابر کسب‌وکارهای نوین و جذب مشتری و بازاریابی از دیگر دغدغه‌های این حوزه است که در تحقیقات متولی حوزه حمل‌ونقل درخصوص ریسک‌های ورود به عرصه ایجاد و توسعه استارت‌آپ‌های حمل‌ونقلی رصد شده و مورد شناسایی قرار گرفته است.

بنا بر اعلام مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی، هم‌اکنون سامانه‌های رسیدگی به درخواست‌های استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان‌ حمل‌ونقلی در شرف راه‌اندازی هستند تا این شرکت‌ها بتوانند  بدون واسطه مسائل و مشکلات خود را با مسوول مربوطه مطرح کنند و مشکلات‌ آنها در اسرع وقت مرتفع شود. این درحالی است که آخرین خبرها نشان می‌دهد کارگروه تشکیل شده برای بررسی چالش‌ها و مشکلات استارت‌آپ‌های حمل‌ونقلی هم‌اکنون با برگزاری مجموعه‌ای از جلسات در تلاش است برای شتاب‌دهی این استارت‌آپ‌ها و هدایت آنها در مسیر درست، هرچه سریع‌تر آنها را در مرحله تجاری شدن قرار دهد تا از این طریق ریسک‌های شناسایی‌شده برای این شرکت‌ها نیز به حداقل برسد. بنا بر اعلام وزارت راه‌وشهرسازی هم‌اکنون ارتباط مناسب و نزدیکی بین این وزارتخانه و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در حوزه حمل‌و‌نقل ایجاد شده است که تاکنون نیز این وزارتخانه ‌با حدود ۵۱۱ استارت‌آپ و شرکت دانش‌بنیان‌ در حوزه حمل‌و‌نقل وارد مذاکره، مصاحبه و تبادل‌نظر شده است و از ‌بین آنها نیازها و احتیاجات نزدیک به ۱۱۱ استارت‌آپ و شرکت دانش‌بنیان حمل‌ونقلی نیز شناسایی و طبقه‌بندی شده است تا در اسرع وقت راهکارهای کارشناسی برای این موضوع اندیشیده شود.

براساس اعلام متولی حمل‌ونقل در دولت، این امیدواری وجود دارد که ورود استارت‌آپ‌ها و حرکت آنها در مسیر درست در حوزه حمل‌ونقل کشور می‌تواند به حل مشکلات صنعت حمل‌و‌نقل کمک بسیاری کند؛ دیدگاه‌های کارشناسی در این زمینه نشان می‌دهد همزمان با مدرنیزه شدن و هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل، باید تجاری شدن نیز موردتوجه قرار بگیرد تا با ادغام این دو مقوله نه‌تنها مشکلات موجود در حوزه حمل‌ونقل به‌خصوص رویه‌های سنتی در حمل بار و... متحول و به‌روزرسانی شود، بلکه با قطع دست واسطه‌ها از حوزه‌های نرخ‌گذاری، شفاف‌سازی و یکپارچه‌‌سازی هزینه‌های حمل‌ونقل نیز محقق شود. مطالعات انجام‌شده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی نشان می‌دهد تقریبا نیمی از تلاش‌های صنعت حمل‌ونقل کالا برای مدرنیزه شدن از سال ۱۹۹۸، با شکست همراه بوده و مشکل اینجا بود که شرکت‌ها نمی‌دانستند علاوه بر تغییر تکنولوژی، باید رویه تجاری خود را نیز تغییر دهند؛ اما اکنون فعالان‌ این حوزه، راهکارهای دیجیتالی تازه‌ای برای بقا در این بازار به‌شدت رقابتی یافته‌اند. تغییرات به حدی جامع و کامل بوده که بزرگان سرمایه‌گذار‌ی سیلیکون ولی، روی موفقیت روزافزو‌ن این موضوع اتفاق نظر دارند و معتقدند که استارت‌آپ‌ها قادر به حل مشکل صنعت حمل‌ونقل خواهند بود.

بنابر اعلام مسوولان حوزه حمل‌ونقل در دولت، استارت‌آپ‌های حمل‌ونقلی، با وجود اینکه تحت مالکیت خصوصی اداره می‌شوند، چنانچه در مسیر درست و مناسب هدایت شوند، می‌توانند دستاوردهای مثبت بسیاری زیادی را برای دیگر ذی نفعان حمل‌ونقل نظیر جامعه، دولت و سازمان‌ها به ارمغان بیاورند. متولی حوزه حمل‌ونقل در دولت همچنین معتقد است می‌توان از طریق گردهم‌آوری این شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها در قالب نمایشگاه‌های تخصصی، ضمن اطلاع از ظرفیت‌های موجود در این زمینه، اطلاعات موثقی درباره دغدغه‌ها و نیازمندی‌های ایجاد و توسعه این شرکت‌ها به‌دست آورد. همچنین در قالب این گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌ها، امکان جذب اسپانسرهای مالی و سرمایه‌گذار برای توسعه کسب‌وکار استارت‌آپ‌ها فراهم خواهد بود.

مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی همچنین معتقدند می‌توان از طریق گردهم‌آوری فعالان حوزه حمل‌ونقل در استارت‌آپ‌ها ریسک‌های مربوط به سرمایه‌گذاری را نیز در این حوزه کاهش داد؛ به این معنا که این فرصت فراهم خواهد شد که سرمایه‌گذاران نیز اقدام به شناسایی استارت‌آپ‌های واقعی و برخوردار از بازده اقتصادی برای سرمایه‌گذاری کنند. آن‌طور که مسوولان حوزه حمل‌ونقل کشورمی‌گویند یکی از مهم‌ترین موارد در این زمینه انتخاب استارت‌آپ مناسب برای سرمایه‌گذاری است؛ زیرا انتخاب نادرست منجر به هدررفت سرمایه و اتلاف منابع می‌شود. از این‌رو ضرورت دارد تا به کمک کارشناسان و متخصصان حوزه حمل‌ونقل که اکثریت آنها در وزارت راه و شهرسازی سابقه فعالیت داشته یا دارند، سرمایه‌گذاران بتوانند شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی مناسبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کند.

مسوولان حوزه حمل‌ونقل کشور در وزارت راه‌وشهرسازی نقش استارت‌آپ‌ها را در همه حوزه‌های حمل‌ونقلی زیرمجموعه این وزارتخانه نقشی اساسی و حائز اهمیت بسیار عنوان می‌کنند؛ مطالعات انجام‌شده در هر کدام از زیر مجموعه‌های حمل‌ونقلی وزارت راه‌وشهرسازی نشان می‌دهد ورود استارت‌آپ‌ها به حوزه حمل‌ونقل دریایی می‌تواند در زمینه‌های تقویت صنعت دریایی و دریانوردی، مدیریت زیرساخت و شناورهای دریایی، تامین و نگهداشت نیروی دریایی، بهبود عملکرد دریانوردان، ناوبری دریایی و تامین محصولات و فرآورده‌های دریایی منجر به ارائه ایده‌ها و دستاوردهای قابل‌توجهی شود. این ایده‌ها در نهایت با برگزاری نشست‌های مشترک با سرمایه‌گذاران می‌تواند منجر به شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها و کانال‌های فعالیت‌های نوآورانه به منظور حل‌وفصل مشکلات حوزه حمل‌ونقل دریایی شود. این درحالی است که مسوولان حمل‌ونقل ریلی کشور نیز اخیرا به‌منظور حمایت از ایده‌های جدید و استارت‌آپ‌های موثر و صاحب ایده در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

مسوولان این حوزه معتقدند: حمایت‌های شرکت راه‌آهن از طرح‌های بدیع و نو، بسترهای مناسبی را برای انجام سرمایه‌گذاری استارت‌آپ‌ها در این حوزه فراهم می‌کند و می‌تواند بسیاری از چالش‌ها و مشکلات این حوزه را برطرف کند. در این زمینه نیز یکی از مهم‌ترین موارد مورد تاکید، بهبود در ارائه خدمات رسانی به‌خصوص به مسافران حوزه حمل‌ونقل ریلی عنوان شده است. با این تصور که ارتقای کیفیت و ارائه خدمات مطلوب حمل‌ونقل ریلی در حوزه بار و مسافر یک ضرورت انکارناپذیر است و فعالیت شرکت‌های استارت‌آپی در این حوزه می‌تواند مزیت‌های رقابتی مناسبی را در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور به‌وجود آورد. مسوولان حوزه حمل‌ونقل ریلی کشور اعلام کردند هم‌اکنون بسترهای مناسبی برای فعالیت شرکت‌های استارت‌آپی در صنعت حمل‌ونقل ریلی (بار و مسافر) فراهم شده و راه‌آهن در تلاش است در گام نخست با تدوین یک برنامه بلندمدت و جامع و ایجاد یک اکوسیستم استارت‌آپی در این مسیر حرکت خود را آغاز کند. به این ترتیب، همه ایده‌پردازان می‌توانند ایده‌های جدید خود را در زمینه‌های تسهیل حمل‌ونقل بار، مسافر، تامین ناوگان، توسعه خطوط، علائم و ارتباطات و سایر تجهیزات مورد نیاز در حوزه ریلی ارائه کنند تا همه متصدیان حمل‌ونقل و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی از این ایده‌ها در تولید ثروت و درآمد استفاده کنند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ارسال
لغو
JComments
23‌دی‌ماه سالروز افتتاح فولادمبارکه

تجارت

بیشتر
سال نااطمینانی‌ها
سال نااطمینانی‌ها
حذف کربن در وقت اضافه
حذف کربن در وقت اضافه
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
ایران 61مین صادرکننده آفریقا
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
بازار 208 میلیارد دلاری گردشگری
عسلویه گرفتار بوروکراسی
عسلویه گرفتار بوروکراسی
بیشتر

ویژه نامه

بیشتر
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
ویژه نامه دکوراسیون داخلی
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه روز جهانی گمرک
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
نوسان/ ویژه نامه نمایشگاه فرش دستباف اصفهان
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
ویژه نامه نمایشگاه اتوکام
بیشتر

هفته نامه نوسان

بیشتر
هفته نامه نوسان شماره 237
هفته نامه نوسان شماره 237
بیشتر

تحلیل ویژه

نوبت فصل بی‌گازی
نوبت فصل بی‌گازی
امنیت غذایی، قربانی بی‌تدبیری وزیر
امنیت غذایی، قربانی بی‌تدبیری وزیر
بازآفرینی شفافیت در بازار سوخت
بازآفرینی شفافیت در بازار سوخت

یادداشت

واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت
۲.۳ میلیارد دلار بی‌زبان کجا می‌رود؟ ۲.۳ میلیارد دلار بی‌زبان کجا می‌رود؟
جهان انرژي در آستانه گذار يا گرفتار تكرار؟ جهان انرژي در آستانه گذار يا گرفتار تكرار؟
پيشنهادهايي براي تاب‌آوري اقتصاد ايران پيشنهادهايي براي تاب‌آوري اقتصاد ايران

گفتگو

دو روی سکه توسعه
دو روی سکه توسعه
ضرورت تغییر دکترین‌ و پارادایم‌های کلان
ضرورت تغییر دکترین‌ و پارادایم‌های کلان
علل پنهان افزایش بیکاری
علل پنهان افزایش بیکاری

اقتصاد فرهنگ

سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
سفره كوچك، جامعه مقاوم
نویز در مسیریابی اینترنتی
نویز در مسیریابی اینترنتی

گزارش خبری

پنج دستورکار اصلی تحول نظام مالیاتی
پنج دستورکار اصلی تحول نظام مالیاتی
هنوز بنزين سوپر وارد نشده
هنوز بنزين سوپر وارد نشده
افتتاح ۱۲۴ پروژه عمرانی و توسعه‌ای جهاد کشاورزی
افتتاح ۱۲۴ پروژه عمرانی و توسعه‌ای جهاد کشاورزی

رادیو نوسان

بیشتر
مشکلات اقتصاد با «حذف صفر» حل می‌شود؟
مشکلات اقتصاد با «حذف صفر» حل می‌شود؟
بیشتر

پربازدیدترین مطالب

بنزين در ايستگاه بورس
بازار اجاره در مسير آرامش؟
حراج و پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی
برگی زرین با تقدیر ریاست‌جمهوری از پیشگام خدمات پس از فروش در روز ملی صنعت و معدن
پاشنه‌آشیل ارزی
وزیر اقتصاد با کسری بودجه چه می‌کند؟
واقعیت‌های قیمت انرژی در صنعت
۶.۸ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری گروه فولاد مباركه در كشور/ بهره‌برداری از واحد فولادسازی سفیددشت با سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیون یورویی
*انتخاب سرویس دوباره در صدر افتخارات ملی؛ تجلیل ریاست‌جمهوری در روز صنعت و معدن*
نبض خودرو از قبض انبار
مشکل آب با نسخه‌نویسی حل نمی‌شود
نمایش سرمایه‌داری در پیونگ‌یانگ
نویز در مسیریابی اینترنتی
پاي مالك و مستاجر در ميان است
آب خاکستری منبع تازه آب برای تهران؟
معیشت قسطی
«متر» جدید حذف یارانه‌ها
دلار و سکه در سقف ۴ماهه
ضرورت تغییر دکترین‌ و پارادایم‌های کلان
افتتاح ۱۲۴ پروژه عمرانی و توسعه‌ای جهاد کشاورزی

آخرین اخبار

نخستین جشنواره سوغات با هدف ایجاد نشاط و رونق کسب و کارها
امکان جذب 5هزار نفر نیروی کار و تحول در صنعت ساختمان
تقویت همکاری‌های مالی و توسعه‌ای فولاد مبارکه و بانک رفاه کارگران
سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری فولادمبارکه در میدان «مدار»، پایان دغدغه کمبود گاز در تولید صنعتی است
سومین دوره نمایشگاه ملی فن نما همزمان با بیست و ششمین نمایشگاه اتوکام
معادن استان نیازمند حمایت‌های هدفمند در شرایط بحرانی هستند
خیرین پیشکسوتان مدرسه سازی برای دانش آموزان هستند
از توسعه استانی تا تبدیل شدن به هاب نمایشگاهی منطقه‌ای
اثبات ظرفیت شوراها برای اداره کشور نیازمند تلاش و همدلی است
سفره كوچك، جامعه مقاوم
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
پایان رانت انرژی برای صنایع
نیم قرن رکود
اقتصاد بتن
جادوی اژدها
افق خاكستري بازار سرمايه
پایداری در گرو جسارت سرمایه‌گذاری
تولید تختال هشت‌وجهی در فولاد مباركه
تشدید آلاینده ها، مرگ هزاران شهروند و بحران فرونشست در اصفهان
عدم پرداخت دیه و خسارت به اتباع غیر مجاز
" جراحی داکریوسیستورینوستومی اندوسکوپیک "
معرفی 110همت فرصت سرمایه گذاری در نمایشگاه ایزینکس
ورود پر قدرت سعودی‌ها به بازار غذایی اروپا
بازخرید سکه‌ طلا در مرکز مبادله ایران
آغاز یک اقتصاد تازه در ورزش ایران
راه‌هاي بازرگاني خارجي تنگ‌تر شد
سفره كوچك، جامعه مقاوم
صورت‌حساب تحريم‌ها
سبد تولید انرژی کشور باید تقویت شود

تحلیل

نوبت فصل بی‌گازی
امنیت غذایی، قربانی بی‌تدبیری وزیر
بازآفرینی شفافیت در بازار سوخت
«متر» جدید حذف یارانه‌ها
مناقشه جدید خودرویی با حکم تعزیرات
از كپي‌برداري تا نمايش‌زدگي
مسیریابی سود و توسعه
گروگان‌گیری دیجیتال!
۳گانه فرار سرمایه از ایران
هوش مصنوعی؛ بازیگر تحول‌آفرین معدن
ایرانی‌ها واقعا کم کار می‌کنند؟
کابوسی به نام فیلترینگ
بازگشت ابربحران به برق
طلا و ارز پناهگاه سرمايه حقيقي‌ها
بازارها روی دور تند
هوش‌مصنوعی در عرصه نبرد
آزمون بورسی مدنی‌زاده
نبرد پولی بانک مرکزی
خیزش خورشید، فراتر از پیش‌بینی‌ها
وعده‌های بزرگ، واقعیت‌های تلخ
داستان غم‌انگیز رفاه
تهدید اقتصادی خشکسالی
مقاومت نسخه‌نویسان سنتی در برابر فناوری‌
متهم بی‌برقی کیست؟
طومارمان درهم پیچیده می‌شود
بازی پانزی با اوراق دولتی
سقوط رشد در زمستان سال گذشته
فاصله کیلومتری اهرمی‌ها با دیگر صندوق‌ها
نجات مسكن از كانال بورس؟
جهش هزينه دلاري؛ سركوب قيمت ريالي!
پول بلوکه شده ایران چقدر است؟
  • درباره ما
  • تماس با ما

تمامی حقوق این سایت برای اقتصاد بازار محفوظ است

طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی توسط پونه مدیا