به گزارش اقتصادبازار به نقل از ایسنا، کیم روز دوشنبه در سن ۸۳ سالگی پس از مبارزه با یک بیماری مزمن درگذشت. وی گروه دوو را هدایت کرد که زمانی دومین شرکت بزرگ کره جنوبی و نماد برخاستن کره جنوبی از خاکسترهای جنگ کره ۱۹۵۳-۱۹۵۰ بود.

وی کار خود را به عنوان یک فروشنده پارچه شروع کرد که برای راه اندازی دوو در سال ۱۹۶۷ در یک شرکت منسوجات حدود ۵۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کرد و با صرف انرژی بی‌حد و حصر و بهره بردن از روابط نزدیک با رهبران کره جنوبی، این شرکت را به غولی تبدیل کرد که در دوران اوج خود بیش از ۳۰۰ هزار نفر را در ۱۱۰ کشور در استخدام داشت و در بخشهای مختلف از خودرو تا ساخت و ساز، کشتی سازی، تجارت و اوراق بهادار حضور داشت.

کیم در سال ۱۹۸۹ کتابی با عنوان "جهان گسترده است و کارهای زیادی برای انجام وجود دارد" منتشر کرد که الهام بخش نسل جدیدی از مردم کره جنوبی با رویاهای روشن برای آینده بود. نسخه انگلیسی کتاب وی با عنوان "هر خیابانی با طلا سنگفرش شده است" به چاپ رسید.

اما توسعه لجام گسیخته کیم که گروه دوو را به ۴۱ شرکت رسانده بود، باعث شد کره جنوبی در زمان بحران مالی آسیا در اواخر دهه ۱۹۹۰ در آستانه ورشکستگی ملی قرار گیرد.

کیم که زمانی به عنوان قهرمان مورد ستایش بود، در سال ۱۹۹۹ که دوو با بدهی بیش از ۷۵ میلیارد دلار دچار فروپاشی شد و باعث شد دولت قدم پیش گذاشته و کنترل آن را به دست بگیرد و هزینه آن را به مالیات دهندگان تحمیل کند، از کره جنوبی گریخت.

دوو موتور که بخشی از گروه دوو بود توسط شرکت خودروسازی آمریکایی جنرال موتورز در اوایل دهه ۲۰۰۰ خریداری شد.

کیم در سال ۲۰۰۵ پس از سالها زندگی در خارج، به کره جنوبی بازگشت و دستگیر و به جرم اختلاس و کلاهبرداری برای پنهان کردن بدهی، به ۱۰ سال زندان محکوم شد اما در سال ۲۰۰۷ دادگاه تجدیدنظر از محکومیت وی کاست و اعلام کرد کیم با تشکیل گروه دوو به کره جنوبی خدمت کرده است. همان سال وی مشمول عفو رییس جمهور شد.

بر اساس گزارش رویترز، گروههای تجاری از مرگ کیم ابراز تاسف کردند.