محمدرضا رجالی، عضو هیات امنای آستان مقدس امامزاده گفت: آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) مشهور به شاه کرم در روز اربعین سرور و سالار شهیدان میزبان اجتماع بیش از ۱۰۰ نفری زائران خواهد بود که عمدتا بصورت پیاده برای حضور در این مراسم می آیند. همچنین، مراسم روضه خوانی و مداحی و نماز جماعت به امامت آیت الله یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان برگزار می گردد و بعد از نماز، شاهد برپایی آیین تعزیه خوانی در امامزاده خواهیم بود. رجالی در بیان سبقه امام زاده جعفر(ع) مشهور به امام زاده شاه کرم، گفت: ایشان فرزند بدون واسطه امام هشتم(ع) و همان کسی است که در کتب حدیث شیعه و سنّی، فرزند سوّم امام علیّ بن موسی الرّضا علیه السلام به شمار آمده و ایشان را، جعفر بن الرّضا علیه السلام و به تعبیر دیگر، «ابن الرّضا» می‌خوانند.

 

20 نهاد رسمی

دخیل در این رویداد

وی با بیان اینکه هماهنگی لازم با نهادها و دستگاه های مختلف برای برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم اربعین سرور و سالار شهیدان در امامزاده شاه کرم انجام شده است، گفت: باتوجه به ازدحام جمعیت و مشکلاتی که معمولا در سالهای قبل در راهپیمایی این برنامه وجود داشت، امسال هماهنگی های لازم با 20 نهاد رسمی ازجمله شهرداری، فرمانداری و اداره راه و حمل ونقل جاده ای برای تردد ایمن و استقرار موکب ها صورت گرفته است. رجالی با تقدیر از فعالان اداره راه، افزود: موقعیت یابی در راستای ایمنی و با توجه به اهمیت مسیر که محور فرودگاه نیز هست، انجام گرفته و عبورومرور خودروهای سنگین در محور کارخانه قند به سمت جی پیش بینی شده است. وی با اشاره به استقرار موکب هایی که در طول مسیر برای پذیرایی و ادای نذورات مستقر می شوند، یادآور شد: امسال علاوه بر ساماندهی بیشتر مکان های استقرار، تعداد موکب ها را به حداقل رسانده ایم تا کنترل بهتری اعمال گردد.

عضو هیات امنای امامزاده جعفر(ع) با اشاره به حضور توریست های خارجی و جاذبه های گردشگری مذهبی این مراسم، کیفیت و چگونگی فعالیت نهادهای خدماتی در ارائه سرویس به مردم را حائز اهمیت خواند و با اشاره به اینکه در مجموعه هیات امنای امامزاده جعفر(ع)، امام جمعه، استاندار و شهردار بعنوان اعضای حقوقی و 8 نفر نیز اعضای حقیقی هستند، از تمهیدات لازم در راستای ارتقای امنیت و برگزاری باشکوه این مراسم در طول این چندسال خبر داد.

رجالی، زیارت اربعین را از نمادهای اجتماعی و تمدن های مختلف در اعصار گذشته بیان کرد و نقش کلیدی اربعین در تجمع مسلمانان را از شاخصه های تمدن اسلامی و حسینی دانست و اظهار کرد: اهداف انسانی، نرم افزاری و سخت افزاری که شامل معرفت، مبانی فکری و فلسفی و تدارک اسباب حرکت مردم است، در پیام اربعین دنبال می شود. وی با بیان اینکه در روز اربعین حسینی شاهد یک اجتماع بزرگ در این امامزاده هستیم، تصریح کرد: وجود امامزاده‌ها و بقاع متبرکه در سطح استان می‌تواند سبب رونق گردشگری مذهبی شود. وی با اشاره به نقشه استقرار پارک خودروهای زائران، گفت: پارکینیگی با ظرفیت گنجایش ۲۰ هزار خودرو و ورورو و خروج منظم در نظر گرفته شده است. هیات ها نیز طبق برنامه در جایگاه خود قرار می گیرند. همچنین، مکان های استقرار مشاوره خانواده، اورژانس، پذیرایی، انتظامات و موارد دیگر پیش بینی شده اند. علاوه بر زیرساخت های امنیتی بدلیل مجاورت با فرودگاه، نیروهای بسیج مردمی، 200 نفر خادمان افتخاری امامزاده و 500 نفر خادم از بین مردم در ساماندهی حضور دارند.

رجالی در ادامه با بیان آنکه تردد زائران، تغییری در پروازهای فرودگاه اصفهان ایجاد نخواهد کرد، توصیه نمود: مسافرانی که قصد عزیمت به فرودگاه برای پرواز را دارند، حتما بلیت همراه خود داشته باشند تا درطول مسیر، مانعی برای تردد نداشته باشند. محمدرضا رجالی با تاکید بر اینکه بیمه نامه کلی برای زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده است، گفت: خدمت رسانی به زائران توسط یک هزار نفر از نیروهای خدماتی آستان مقدس و نیروهای خودجوش مردمی انجام می شود. وی یادآور شد: مرکز تخصصی و فرهنگسرا برای پشتیبانی افراد معلول و تحویل ویلچر پیش بینی شده است.

در این نشست، افتخاری، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهرداری اصفهان با اشاره به افزایش 50درصدی سرویس دهی به زائران نسبت به سال گذشته، از سرویس دهی 30 دستگاه اتوبوس تا میدان لاله و حرم زینبیه و 15 دستگاه از میدان لاله به سمت آستان مقدس و بلعکس خبر داد که هر 3 دقیقه یک سرویس حرکت می کند و مشکلی بویژه در برگشت برای زائران وجود نخواهد داشت.

 

پشت هر کار خیری

حرف و سخن است

رجالی در پاسخ به این سئوال که عده ای بدنبال بی اعتبار نشان دادن امامزاده جعفر هستند و صحبت هایی بین مردم منتشر شده است که امامزاده جعفر سندیت ندارد این شایعات از کجا ناشی می شود ایا گروه خاصی با هدف مشخصی بدنبال این موضوع هستند، اضافه کرد: زمانی که آیت اله فقیه امامی کلنگ امامزاده جعفر را بر زمین می زد هم این صحبت ها می شد. این ظاهرا یک روال است که پشت سر هر کار خیری حرف و حدیث زیاد است.
عضو هیئت مدیره امامزاده جعفر گفت: مردم سوالاتی در خصوص اعتبار امامزاده جعفر دارند که از سر کنجکاوی است و این یک روند طبیعی است ، گفت: در حادثه کربلا هم همواره شاهد شبهاتی بودیم و این از خصلت انسان ها است. وی بیان داشت: سابقه حرف زدن پشت کارهای خیر همواره در طول تاریخ بوده است البته این سخنان در خصوص امامزاده منتسب به امام رضا در محلات هم هست در قزوین هم برای چند امامزاده این سخنان گفته شده است.
رجالی با بیان اینکه فکر نکنم که گروه خاصی بدنبال ایجاد شک و شبهه بین مردم در خصوص اعتبار امامزاده جعفر باشند، ادامه داد: همواره شاهدیم وقتی کسی مدرسه می سازند می گویند چرا بیمارستان نساختی وقتی بیمارستان می سازند می گویند چرا مسجد نساختید و این شک و شبه و زیر سوال بردن کارهای خیر امری طبیعی است.