پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 10208
منتشر شده در سه شنبه, 05 آذر 1398 00:14
تعداد دیدگاه: 0
محور اخوانی در منطقه فعال‌تر می‌شود

رئیس‌جمهوری ترکیه دیروز دوشنبه به‌منظور مشارکت در نشست کمیته مشترک قطر-ترکیه عازم دوحه شد. او در این سفر با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر هم دیدار کرد. «اوموت اوراس» در گزارش دیروز دوشنبه برای الجزیره نوشت، آنکارا و دوحه متحدان نزدیک منطقه‌ای هستند و در دوره‌های دشوار توانسته‌اند پیوندهای استواری را شکل دهند.  

این در حالی است که رهبران دو کشور هم روابط شخصی و خوبی با یکدیگر دارند. این دو کشور در سال‌های اخیر بر سر برخی مسائل منطقه‌ای مانند جنگ سوریه، مساله فلسطین و کودتای ۲۰۱۳ مصر مواضع نزدیکی داشته‌اند. روابط اقتصادی میان دو کشور هم قوی بوده و به‌ویژه از زمان بحران میان روابط قطر با دیگر کشورهای عرب در سال ۲۰۱۷ یعنی زمانی که عربستان، بحرین، امارات و مصر مبادرت به تحریم قطر و قطع روابط دیپلماتیک کردند روابط دوحه- آنکارا جهش قابل توجهی کرد.

در سال جاری میلادی دو کشور شاهد رشد و توسعه در زمینه اقتصادی بوده‌اند و ارزش صادرات ترکیه به قطر از آغاز سال ۲۰۱۹ تا ماه سپتامبر به ۸۳۸ میلیون دلار رسیده و ۷/ ۸ درصد نسبت به همین محدوده زمانی در سال گذشته میلادی افزایش یافته است. سال گذشته یعنی زمانی که صدها نفر در کودتای نافرجام در ترکیه کشته شدند و در پی آن تسویه‌های گسترده رخ داد، امیر قطر اولین رهبر جهان بود که با اردوغان تماس گرفت و حمایت خود را از او اعلام کرد. با این وجود، قطر در حمایت از عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه هم بیانیه‌ای صادر و حمایت خود از این کشور را اعلام کرد. وقتی آنکارا به مبارزان کرد هم حمله کرد و آنها را از مناطق مرزی عقب راند، قطری‌ها همنوا با آنها، کردها را «تروریست» نامیدند. در همین راستا، روابط ترکیه با عربستان، امارات و مصر هم به تیرگی گرایید و دلیل آن هم تفاوت سیاست خارجی این کشورها در منطقه است به‌ویژه در مورد سوریه، مصر و فلسطین؛ سه حوزه‌ای که آنکارا و دوحه سیاست‌های مشابهی در آنجا اتخاذ کرده‌اند.

پس از مرگ خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه، روابط آنکارا با ریاض رو به وخامت رفت و هنوز نشانه‌ای از بهبود هم دیده نمی‌شود. به گفته «موهیتین آتامان»، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه آنکارا، برخی قدرت‌های منطقه‌ای در خاورمیانه خواهان انزوای ترکیه و قطر برای تنبیه آنها به خاطر سیاست خارجی‌شان هستند. او در مصاحبه‌ای تلفنی با الجزیره می‌گوید: «مصر و اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان در تلاش برای انزوای ترکیه و قطر در منطقه هستند و این حقیقت، این دو کشور را به سوی تقویت روابط و عمیق‌تر کردن ائتلاف‌هایشان سوق می‌دهد». این دو کشور دریافته‌اند که فضای سیاسی فعلی آسیب‌زا و ناپایدار است. در سال ۲۰۱۷ وقتی چهار کشور عربی به محاصره هوایی و دریایی و زمینی قطر پرداختند، این ترکیه بود که هواپیماهای خود را پر از محصولات غذایی – مانند شیر، ماست و گوشت- کرد تا مانع کمبود غذایی در این کشور کوچک خلیج فارس شود. بر اساس آمار، صادرات ترکیه به قطر در سال ۲۰۱۸ به ۱/ ۱ میلیارد دلار رسید و این افزایش ۶۹ درصدی نسبت به صادران ۶۵۰ میلیون دلاری سال قبل‌تر از آن را نشان می‌دهد. «آیهان زیتون اوغلو»، رئیس اتحادیه اتاق‌ها و بورس کالای ترکیه، هفته گذشته اعلام کرد که شرکت‌های ترکیه‌ای پروژه‌هایی به ارزش ۱۷ میلیارد دلار را در قطر در دست انجام دارند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید