این در حالی است كه برخی از پشت‌ پرده به بایدن مشاوره می‌دهند؛ مانند «الی راتنر» متخصص شرق آسیا و «دنیل بنیم» متخصص امور خاورمیانه كه از دوستان نزدیك بایدن به شمار می‌روند و بدون‌شك در دولت آینده او، سمت‌های ارشدی را در پنتاگون، وزارت خارجه و نهادهای اطلاعاتی برعهده خواهند گرفت.
راتنر و بنیم در كنار 49 فرد دیگر، ریاست كارگروه‌هایی را برعهده دارند كه به‌عنوان مدیران بایدن در موضوعات مختلف ایفای نقش می‌كنند. آنان در زمینه سیاست‌ خارجی، دفاع و امنیت داخلی به معاون‌اول سابق آمریكا مشاوره می‌دهند و در كنار این افراد متخصصان امنیت ملی حضور دارند كه در زمره ایده‌پردازان و تدوین‌كنندگان اصلی بایدن به شمار می‌روند.
به گفته منابع آگاه، این افراد بخش رسمی از كارزار بایدن نیستند؛ بلكه آنان به موازات افراد اصلی مشغول به فعالیت هستند تا به نامزد دموكرات‌ها مشاوره‌ غیررسمی بدهند و در تصمیمات كلیدی، داوطلبانه كنار او قرار می‌گیرند. طبق گزارش‌های منتشرشده بیشتر این افراد با جدیت به‌ دنبال آن هستند تا وظایف خود را به ‌طور كامل  انجام دهند.
اكثر این افراد پیش‌از‌این یا سابقه همكاری با كاخ‌ سفید را داشته‌اند یا در اتاق‌های فكر و صنایع دفاعی مشغول به فعالیت بودند. همچنین برخی از این افراد در دولت «باراك اوباما» رئیس‌جمهوری سابق آمریكا، سمت‌های ارشد در وزارت‌ خارجه، دفاع یا وزارت داخلی را عهده‌دار بودند. این در حالی است که طبق گزارش‌های از پیش منتشرشده اوباما، شخصا یکی از اصلی‌ترین افرادی است که در کنار بایدن تلاش می‌کند تا ترامپ را در این انتخابات شکست دهد.  پیش‌از‌این نیز وب‌سایت آمریكایی پولتیكو در گزارشی نوشته بود كه در كمپین بایدن تیمی متشكل از هزار كارشناس امنیت ملی حضور دارند كه در 20 كارگروه فعالیت می‌كنند. همچنین سایت فارین‌پالیسی به یك سند داخلی دست یافته كه در آن نام مشاوران و حوزه‌هایی كه آنان رهبری می‌كنند، آمده است. طبق این گزارش، در هریك از این كارگروه‌ها، ‌زیرگروه‌های مختلفی وجود دارد كه موضوعاتی مانند درگیری بین اسرائیل و فلسطین، كمك‌های بشردوستانه و امور پناهندگان با دقت ارزیابی می‌شود. به‌عنوان مثال «رزا بروكس»، مشاور ارشد سابق پنتاگون در امور دفاعی به بایدن مشاوره می‌دهد.
آن‌طور كه مشخص است، برای بایدن بازیابی رابطه با اتحادیه اروپا در‌صورتی‌كه در انتخابات پیروز شود، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ به‌طوری‌كه حدود ‌صد نفر در تیم اروپای او مشغول به فعالیت هستند و این تیم توسط سه مقام سابق امنیت ملی در دولت اوباما سرپرستی ‌می‌شود. برخی از این افراد پیش‌از‌این برای هفته‌نامه فارین‌پالیسی یادداشت‌های تحلیلی می‌نوشتند.
در ادامه این گزارش آمده است كه اما ایده‌ها و توصیه‌های اصلی را حلقه درونی كوچك وفادار به بایدن مطرح می‌كنند؛ افرادی كه انتظار می‌رود در دولت آینده او به‌عنوان مغز متفكر امنیت ملی خدمت كنند. آنچه این افراد به بایدن می‌گویند، معمولا به صورت رمز‌ و ‌راز باقی می‌ماند و كسی از محتوای این برنامه‌ها خبردار نمی‌شود. به گفته یك مقام رسمی در كمپین بایدن، «این مشاوره‌ها طرح‌های اصلی هستند كه در یك چاله سیاه ناپدید می‌شوند». این در حالی است كه یكی دیگر از مقامات ارشد در اردوگاه بایدن به فارین‌پالیسی می‌گوید كه كارگروه‌ها اجازه‌ ندارند تصمیم‌گیری كنند. آنان در واقع مانند ماشین‌های بزرگی هستند كه موضوعات را روزانه رصد می‌كنند و بر همه آنان كنترل دارند.
فارین‌پالیسی می‌نویسد كه بسیاری از كسانی كه در كمپین بایدن داوطلبانه فعالیت می‌كنند،‌ با رسانه‌ها مصاحبه نمی‌كنند و درصدد تبلیغ نیز نیستند؛ ‌هرچند برخی از آنان در اندیشه كسب سمت‌های ارشد در دولت احتمالی بایدن هستند. این در حالی است كه از برخی دیگر از افرادی كه در اتاق‌های فكر فعالیت دارند، خواسته شده وابستگی خود را به این نامزد دموكرات اعلام كنند؛ اما آن‌طور كه فارین‌پالیسی می‌نویسد، نحوه كار در كمپین بایدن نشان می‌دهد كه اكثر فعالیت‌های آنان در پشت صحنه و محرمانه است؛ روشی كه در تاریخ مبارزات انتخاباتی ایالات‌ متحده چندان  غیرمعمول نیست.

 

پیش‌بینی اکونومیست از پیروزی قاطع بایدن
نشریه اکونومیست آمریکا با تحلیل داده‌های اقتصادی، جمعیتی و نظرسنجی‌ها به پیش‌بینی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در این کشور پرداخته و یک پیروزی قاطع را برای جو بایدن هم در بخش آرای مردمی و هم در بخش آرای الکترال پیش‌بینی کرده است. طبق پیش‌بینی این نشریه شانس پیروزی جو بایدن در بخش الکترال کالج ۹۱ درصد است؛ در‌حالی‌که شانس پیروزی دونالد ترامپ در این بخش تنها هشت درصد است. همچنین طبق تحلیل این نشریه، شانس اینکه جو بایدن در این بخش اکثر آرا را کسب کند، ۹۹ درصد و شانس ترامپ برای کسب اکثر آرای این بخش تنها یک درصد است. در ادامه اکونومیست می‌نویسد که پیش‌بینی تعداد آرای الکترال کسب‌شده از سوی جو بایدن بین ۲۴۹ تا ۴۱۵ رأی (میانگین ۳۴۷) است؛ در‌حالی‌که این پیش‌بینی برای دونالد ترامپ بین ۱۲۳ تا ۲۸۹ رأی (میانگین ۱۹۱) است. در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یک نامزد باید برای پیروزی در بخش آرای الکترال ۲۷۰ رأی کسب کند. همچنین اکونومیست بر‌اساس تحلیل‌هایش از داده‌های مراجع مختلف و نظرسنجی‌های گوناگون تا تاریخ دوم آگوست پیش‌بینی کرده که جو بایدن در بخش آرای مردم هم دونالد ترامپ را شکست می‌دهد. طبق این پیش‌بینی با تحلیل رقابت تنها بین نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه، بایدن می‌تواند حدود ۵۴ درصد از آرای مردمی را به خود اختصاص دهد و ترامپ ۴۶ درصد این آرا را کسب می‌کند.