پیشتازی حداقلی بایدن در جورجیا او را به پیروزی در این انتخابات امیدوارتر کرده بود؛ چرا‌كه در 30 سال گذشته هیچ‌یك از كاندیداهای ریاست‌جمهوری دموكرات نتوانسته‌اند آرای الكترال این ایالت را روانه صندوق خود کنند.‌با‌وجود‌این بنا بر آنچه ستاد ترامپ اعلام کرده است، او قصد ندارد شکست در انتخابات را بپذیرد. او در جریان کارزار انتخاباتی هم چند بار از گفتن اینکه در صورت شکست انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را می‌پذیرد، طفره رفته بود. ترامپ در نخستین واکنش به اعلام پیروزی بایدن اعلام کرد: «ما می‌دانیم که بایدن عجله داشت به‌عنوان برنده ژست بگیرد». به گفته او، بایدن هنوز در هیچ‌کدام از ایالت‌هایی که برنده شده، پیروزی‌اش تأیید نشده است. در بیانیه ترامپ نیز آمده است که ستاد او از روز دوشنبه –فردا- پیگرد قانونی پرونده انتخابات را در دادگاه آغاز می‌کند تا مطمئن شود قوانین انتخاباتی کاملا رعایت شده است و پیروز حقیقی مشخص شود.
انتقاد ترامپ پیش از هر چیز متوجه رأی‌گیری پستی است و اینکه بسیاری از شهروندان آمریکا پیش از روز رأی‌گیری آرای خود را تحویل داده بودند. بر‌اساس نظرسنجی‌ها، بیشتر طرفداران دموکرات‌ها بوده‌اند که از امکان رأی‌گیری پستی و تحویل پیش از موعد آرا استفاده کرده‌اند. همین امر توضیح‌دهنده آن است که چرا در ایالت پنسیلوانیا آرای ترامپ در روز انتخابات از بایدن پیشی گرفت؛ اما در روزهای بعد، پس از شمارش آرای پستی، بایدن جلو افتاد؛ زیرا طرفداران ترامپ مستقیما در روز رأی‌گیری آرای خود را تحویل داده بودند و شمارش آن سریع‌تر صورت گرفته بود. حال ترامپ و وکلای او این امر را یک تقلب به شمار می‌آورند و موجی از شکایت به راه انداخته‌اند؛ اما شماری از دادگاه‌ها این شکایت‌ها را رد کرده‌اند. کارشناسان امور قضائی نیز شانسی برای موفقیت این استراتژی ترامپ نمی‌بینند و در چنین شرایطی بایدن می‌تواند دولت را در بیستم ماه ژانویه رسما از دونالد ترامپ تحویل بگیرد.
بازسازی وجهه آمریکا
جو بایدن پس از اعلام خبر پیروزی‌اش از سوی رسانه‌های آمریکایی با خطاب قرار‌دادن همه مردم آمریکا گفت: «آمریکا، اینکه من را به رهبری کشور بزرگ‌مان انتخاب کردید، مایه افتخارم است» و وعده داد که «رئیس‌جمهوری همه آمریکایی‌ها» باشد، فارغ از اینکه به او رأی داده‌اند یا نه. پیش‌از‌این نیز بایدن قول داده بود که در مدت صد روز نخست حضورش در کاخ سفید، سیاست‌های ترامپ را که باعث جدایی والدین از فرزندان خود در مرز مکزیک و آمریکا شده، تغییر دهد. او همچنین گفته محدودیت تعداد تقاضاهای پناهندگی و ممنوعیت سفر اتباع چندین کشور عمدتا مسلمان به آمریکا -که توسط ترامپ وضع شد- را هم لغو خواهد کرد. او قول حمایت از «رؤیابین‌ها» را هم داده ‌است؛ آنها افرادی هستند که در کودکی به شکل غیرقانونی وارد آمریکا شده‌اند و اجازه اقامت موقت دریافت کردند.‌آن‌طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده، پیش از هر چیز روی مسائل ملی کشور تمرکز خواهد داشت اما این به آن معنا نیست که او در زمینه سیاست خارجی، از چندجانبه‌گرایی و تعامل با جهان فاصله می‌گیرد و این دقیقا در نقطه مقابل رویکرد انزواطلبانه ترامپ قرار دارد. او همچنین قول داده رابطه آمریکا با هم‌پیمانانش را ترمیم کند؛ به‌ویژه با ناتو که ترامپ بارها تهدید کرده بودجه‌اش را قطع خواهد کرد. معاون رئیس‌جمهوری پیشین همچنین بر این باور است که چین باید برای اقدامات نادرست زیست‌محیطی و تجاری خود پاسخ‌گو باشد؛ اما او به جای تعرفه‌های یک‌طرفه، پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف جهانی با سایر کشورهای مردم‌سالار را مطرح کرده که چین «نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد». او زمانی که رسما نامزدی خود در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را اعلام کرد، گفت: «پای دو چیز خواهد ایستاد: کارگرانی که «آمریکا را ساختند» و «ارزش‌هایی که می‌تواند گروه‌های مختلف را به هم نزدیک کند»؛ حال باید دید که جو بایدن لیبرال تا چه اندازه می‌تواند مهر تأیید به وعده‌هایی بزند که او را به کاخ سفید رسانده است.