به گزارش اقتصاد بازار و به نقل از جهان صنعت:این در حالی است که به باور کارشناسان دونالد ترامپ که تا‌کنون پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا را نپذیرفته است، در حال طرح‌ریزی شرایطی است که کار را برای دولت بعدی و هم‌پیمانان اروپایی‌اش دشوارتر کند. چهار سال زمامداری دونالد ترامپ در کاخ‌سفید برای کشورهای آن سوی اقیانوس اطلس دوره‌ای پر از تنش، ناامیدی و غافلگیری بود. با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بسیاری از مقامات اروپایی نفس راحتی کشیده و در حالی خود را برای پایان این دوران تلخ آماده می‌کنند که پیامدهای سنگین تصمیمات ترامپ همچنان گریبانگیر آنهاست.

سه منبع آگاه به دیلی‌بیست گفتند وی درباره ویژگی‌های این کارزار با مشاوران و نزدیکانش صحبت کرده است. به گفته دو منبع، ترامپ ایده برگزاری رویدادی در ارتباط با این کارزار را در هفته برگزاری مراسم تحلیف بایدن و احتمالا در روز تحلیف، در صورتی که تلاش‌هایش برای تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ جواب ندهد، مطرح کرده است. ترامپ باور دارد که اعلام زودهنگام این نامزدی به او اجازه می‌دهد جو بایدن را حتی در ضمن حضور این دموکرات در ریاست‌جمهوری تحت‌الشعاع قرار دهد چرا که رسانه‌ها هم مایل به پوشش خبری از جنجال‌های او هستند در حالی که بایدن «حوصله‌سر‌بر» است.
این جدیدترین گزارش در خصوص بررسی نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ از سوی دونالد ترامپ ۷۴ ساله است در حالی که او برای این نامزدی طبق قانون اساسی واجد شرایط خواهد بود. پنجشنبه گذشته نیز بلومبرگ به نقل از منابعی گزارش داد رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ تمایلش را برای ایستادن در کنار وی در صورتی که این رییس‌جمهور آمریکا برای انتخابات سال ۲۰۲۴ مجددا نامزد شود، مطرح کرده است. چند روز پیش هم دو نظرسنجی جداگانه دریافتند که اکثریت رای‌دهندگان جمهوریخواه در صورتی که او چهار سال دیگر نامزد ریاست‌جمهوری شود از او حمایت می‌کنند.
استراتژیست‌های جمهوریخواهان ایده نامزدی مجدد ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ را تقریبا بلافاصله بعد از انتخابات در نظر گرفتند و برایان لانزا معاون مدیر ارتباطات کمپین ترامپ در سال ۲۰۱۶ سه روز بعد از انتخابات گفت از نامزدی مجدد او برای ریاست‌جمهوری با توجه به شخصیت او و قدرت پایگاه حامیانش شگفت‌زده نخواهد شد. در همین حال دو کمدین نیویورکی
دامنه com. را خریدند و این لینک به صفحه‌ای منجر می‌شود که ترامپ را مکررا بازنده می‌خواند.
در ادامه شکست تلاش‌های جمهوریخواهان و ستاد دونالد ترامپ برای جلوگیری از پیروزی احتمالی رقیب دموکرات خود در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، شکایت آنها در ایالت پنسیلوانیا باز هم رد شد.
دیوان عالی ایالتی در پنسیلوانیا، دادخواست حزب جمهوریخواه برای ابطال نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در این ایالت را رد کرده است. بر این اساس چند نفر از نمایندگان جمهوریخواه این ایالت در کنگره آمریکا از جمله مایک کِلی، شکایتی را مبنی بر ابطال رای‌گیری غیابی و همچنین عدم تایید نتایج انتخابات در پنسیلوانیا به دادگاه ارائه کرده بودند.
پیش از این نیز دادگاه تجدیدنظر فدرال فرجام‌خواهی تیم حقوقی رییس‌جمهور آمریکا در مورد آرای پنسیلوانیا را به علت ناکافی بودن دلایل رد کرد. شمارش آرا در آمریکا نشان می‌دهد که بایدن توانسته بیش از ۸۰ میلیون رای را به دست بیاورد که رکوردی در تاریخ آمریکا به شمار می‌آید. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر برگزار شد. برآورد رسانه‌ها حاکی است جو بایدن با ۳۰۶ رای الکترال به عنوان رییس‌جمهور بعدی آمریکا انتخاب شده است. ترامپ ۲۳۲ رای الکترال به دست آورد. ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کرده و شکایت‌هایی را درباره تقلب در فرآیند رای‌گیری در چند ایالت کلیدی مطرح کرد. اکثر این شکایت‌ها رد شده‌اند.
میراث شوم ترامپ برای بایدن و اروپایی‌ها
از سوی دیگر اوضاع در ایالات متحده آنچنان که تصور می‌رفت، به نفع اروپایی‌ها پیش نمی‌رود. پس از انتخابات سوم نوامبر، ترامپ شکست‌خورده، همچنان در موضع خود باقی است و پیروزی بایدن را قبول ندارد. وی با چند اقدام در تلاش است سیاست خود را تقویت کند و مانع جانشینی بایدن و بازگشت سیاست ایالات متحده به روال عادی است. این مساله بیش از هر کس متحدان آمریکا در قاره سبز را آزرده‌خاطر می‌کند.
معروف است که از روسای جمهوری شکست‌خورده یا به پایان راه خود رسیده ایالات متحده با نام «اردک لنگ» یاد می‌شود یعنی آنها هر چند هنوز در سمت خود هستند و سیاست‌های روزمره را هدایت می‌کنند اما جانشین‌شان در حال آماده کردن خود برای تصدی مسوولیت است. با این حال برخی در مورد کارکرد این اصطلاح در مورد ترامپ تردید دارند. وی حتی در این شرایط از به رسمیت شناختن پیروزی بایدن سر باز می‌زند، سیستم سیاسی کشورش را به باد انتقاد می‌گیرد و با چندین تصمیم در سیاست خارجی، گزینه‌های خود را برای اقدام روی میز می‌چیند.
آتشی که ترامپ به راه می‌اندازد
تصمیمات ترامپ مربوط به تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش مانند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان می‌شود و ظاهر امر این‌گونه است که او می‌خواهد اندکی قبل از پایان کارش در اتاق بیضی‌شکل، آنها را به سرانجام برساند. اما در خصوص هدف اصلی ترامپ از این تصمیمات، یک مقام پیشین دولت ترامپ به سی‌ان‌ان می‌گوید: پشت پرده اجرای این تصمیمات فراتر از عملی کردن وعده‌های انتخاباتی است. در واقع هدف ترامپ این است که آتشی به راه اندازد که خاموش کردن آن برای دولت بعدی دشوار شود. در حال حاضر عواقب این اقدامات برای دیگر کشورها قابل پیش‌بینی نیست اما دست‌کم می‌تواند بی‌ثباتی بیشتری در خاورمیانه و افغانستان ایجاد کند. همچنین متحدان آمریکا از جمله آلمان را دوباره تحت فشار قابل توجهی قرار دهد.
پیش از هر چیز مساله نگران‌کننده‌ای که ذهن اروپایی‌ها را به خود مشغول کرده، به خطر افتادن روح دموکراسی غربی است که آمریکا طلایه‌دار آن به شمار می‌رود و اگر این پایگاه اصلی دموکراسی در واشنگتن از دست برود، آنها باید شاهد از دست رفتن دیگر پایگاه‌های آن در پاریس، برلین و بروکسل باشند.
این در حالی است که ترامپ در این چهار سال بسیاری از دستاوردهای داخلی و خارجی دولت پیشین آمریکا را به باد داده و با خروج از پیمان‌های بین‌المللی و به راه انداختن جنگ تجاری و سیاسی با متحدان واشنگتن، کار را برای زمامداران جدید کاخ سفید و اتحادیه اروپا دشوارتر کرده است.
آنتونی گاردنر سفیر پیشین آمریکا در بروکسل نیز در این رابطه می‌گوید: برای مدت کوتاهی اکنون این فرصت را داریم که نشان دهیم قوانین بین‌المللی دوباره اعمال می‌شوند و مشارکت خوب است. ما باید مردم دو طرف اقیانوس اطلس را در این مورد متقاعد کنیم. اگر ما شکست بخوریم، پوپولیست‌ها قوی‌تر برمی‌گردند. همه رهبران اتحادیه اروپا باید در نظر بگیرند که چگونه می‌توانند یک دستور کار مشترک را تبلیغ کنند. این در مورد هدیه دادن به واشنگتن نیست بلکه در مورد ایده‌های خلاقانه است. نکته دوم: باید تشخیص دهیم که برخی از مسائل بیش از حد پیچیده است که بلافاصله در مورد آنها توافق و بعدا به جای بحث و مجادله با آنها برخورد کنیم. به طور خاص در سیاست‌های تجاری، باید ابتدا با مواردی که امکان‌پذیر است مقابله کنیم.
معضل خروج نظامیان آمریکایی
در تابستان دولت ترامپ از خروج ۱۲۰۰۰ نفر از ۳۶۰۰۰ سرباز مستقر در آلمان خبر داد. این برنامه‌ها در درجه اول سه منطقه در بادن بادن-وورتمبرگ، بایرن و راینلاند- فالت را تحت تاثیر قرار داد. وزیر دفاع وی «مارک اسپر» که اکنون برکنارشده، اواخر ماه ژوئیه (اوایل تیر) گفت که اولین گروه نظامیان می‌توانند طی چند هفته کشور را ترک کنند. اما این چند هفته اکنون به چهار ماه تبدیل شده و هنوز اقدامی انجام نشده است. با این حال هفته گذشته ترامپ اعلام کرد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق را تسریع می‌کند. این اظهارات با انتقاد شرکای ناتو و همچنین حزب جمهوریخواه مواجه شد. خروج نیروها از آلمان در بین گروه‌های سیاسی این کشور اروپایی نیز جنجال‌آفرین شده است.
هنوز مشخص نیست که این روند پس از جایگزینی ترامپ با جو بایدن، پیروز انتخابات در تاریخ ۲۰ ژانویه، چطور ادامه خواهد یافت. اما ‌هایکو ماس وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرده روند برنامه‌های قبلی در واشنگتن تغییر کند. وی در پاسخ به سوالی در مورد عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی به رسانه‌های آلمانی گفته است: «این کار مدت طولانی زمان می‌برد و البته در آن تصمیمات دولت جدید نیز تاثیر خواهد داشت.»
از سوی دیگر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان برای نظامیان دیگر کشورها از جمله آلمان مشکل‌ساز خواهد بود. هر چند این مساله به نتیجه مذاکرات صلح که برای اواخر آوریل ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده، بستگی دارد اما اجرای آن هنوز مانند یک واکنش عجولانه است. مارکوس کائیم کارشناس امنیتی «بنیاد علم و سیاست آلمان» بر این باور است که این اتفاق به شکل ناگهانی رخ می‌دهد و متحدان آمریکا فرصت کمی برای واکنش و انتخاب گزینه‌ای جز عقب‌نشینی دارند زیرا نیروهای آمریکایی پس از عقب‌نشینی دیگر نمی‌توانند در محافظت از نیروهای آلمانی سهیم شوند. با این حال مشخص نیست که آیا ارتش آلمان می‌تواند از نظر لجستیکی و به سرعت این کار را انجام دهد یا خیر. کائیم می‌گوید: این تصمیم از مدت‌ها قبل اعلام شده است اما احتمالا یک اقدام بسیار شتابزده انجام خواهد شد و بسیاری از مشکلات به سادگی باقی خواهد ماند.
این در حالی است که مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان نیز به طور قابل توجهی تحت تاثیر این عقب‌نشینی قرار خواهد گرفت. به گفته کائیم ادامه حضور آمریکا و ناتو همیشه یک گزینه برای چانه‌زنی بوده که آمریکایی‌ها و دولت افغانستان در مذاکرات از آن استفاده می‌کردند. در واقع خروج نظامیان هر چه سریع‌تر و بدون قید و شرط اعلام شود، قوی‌تر این سیگنال را می‌دهد که این کشور رها خواهد شد و طالبان را تشویق می‌کند که در مذاکرات سازش نکنند. چنین مساله‌ای بخت دستیابی به راه‌حل صلح پایدار را بسیار کاهش می‌دهد.
اما نه‌تنها طالبان می‌توانند از عقب‌نشینی شتابزده ترامپ بهره‌مند شوند بلکه اعضای داعش نیز که فعالیت‌شان در افغانستان رو به افزایش است، از این تصمیم سود می‌برند. داعش به عنوان یک قدرت نظامی از بین رفته اما این بدان معنا نیست که به عنوان یک سازمان تروریستی نیز از بین رفته باشد. کائیم با اشاره به تخمین‌هایی که از حضور ۳۰ هزار داعشی مسلح فقط در عراق و سوریه حکایت دارد، می‌گوید: درست است که طالبان خود را متعهد کرده‌اند تا افغانستان به پناهگاه تروریسم اسلام‌گرا تبدیل نشود اما هیچ‌کس نمی‌داند که آیا می‌توان به آنها اعتماد کرد یا نه.
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز پیش از این هشدار داده عقب‌نشینی زودهنگام یا ناهماهنگ، افغانستان را تهدید می‌کند که به سکویی برای تروریسم بین‌المللی تبدیل شود.