پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: چهارشنبه 29 فروردین 1403, 8 شوال 1445, Wednesday 17 April 2024
کد خبر: 22021
منتشر شده در سه شنبه, 29 فروردين 1402 09:23
تعداد دیدگاه: 0

مارتین ایندیک ترجمه: محمدحسین باقی

هنگام شام ملک فیصل سراغ بحث درباره یکی از موضوعات موردعلاقه‌اش رفت: توطئه‌ کمونیستی-یهودی برای حکومت بر جهان که به گفته‌ او در حال به دست گرفتن دولت در آمریکا بود.    

 
در سپتامبر۱۹۹۸، زمانی که ولیعهد عبدالله، برادر ناتنیِ کوچک‌تر فیصل، با پرزیدنت کلینتون نسخه‌ مدرن‌تری از این وسواس خاص سعودی‌ها نسبت به تئوری‌های توطئه‌ی یهودیان را پذیرفت، شاهد تبادل‌نظر مشابهی بودم. در جریان ناهار در اتاق ناهارخوری خانوادگی کاخ سفید، ولیعهد به آن‌طرف میز خم شد و صدایش را پایین آورد و به کلینتون گفت که «اطلاعاتی» دارد مبنی بر اینکه مونیکا لوینسکی یهودی است و بخشی از توطئه‌ موساد برای سرنگون کردن رئیس‌جمهور به‌دلیل تلاش‌های او برای کمک به فلسطینی‌هاست.
استاد بازی‌‌ها: هنری کیسینجر و هنر دیپلماسی خاورمیانه‌‌ای

فیصل در مکالمه بعد از شام همچنان کلیشه‌های صهیونیستی-کمونیستی را ادامه داد. فیصل توضیح داد که اگر اسرائیل از اراضی اشغالی عربی خارج شود، این امر «به‌طور خودکار به کاهش نفوذ کمونیست‌ها در منطقه منجر می‌شود.» کیسینجر سعی کرد با توضیح اینکه حمل‌ونقل هوایی به اسرائیل برای جلوگیری از پیروزی تسلیحاتی شوروی و در نتیجه افزایش نفوذ کمونیست‌ها لازم بود، نظر او را منحرف کند. او همه‌ چیزهایی را که ایالات‌متحده از آن زمان با فشار بر اسرائیل ایجاد کرده بود، فهرست کرد: آتش‌بس، تامین مجدد ارتش سوم مصر و اکنون توافق ثبات. ازآنجا‌که فشار بر اسرائیل دقیقا همان چیزی بود که فیصل می‌خواست، این امر موجب توضیح دیگری از تئوری توطئه شد: او [فیصل] ادعا کرد که تجاوز اسرائیل در سال۱۹۶۷ راه‌های بیشتری را برای کمونیست‌ها به‌منظور پیشبرد هدفشان برای مشکل‌سازی با هدف آشکار سرنگونی رژیم سلطنتی سعودی باز کرده بود و اسرائیل هنوز در حال فراهم کردن زمینه برای موفقیت آنها [کمونیست‌ها] بود. فیصل با نگاهی به کیسینجر از گوشه‌ چفیه خود گفت: مایه‌ تاسف است که «در میان یهودیان کسانی هستند که صهیونیسم را پذیرفته‌اند.» وی خاطرنشان کرد که قبل از ظهور اسرائیل، روابط بین یهودیان و اعراب خوب بود. اما «دسیسه‌ها و نقشه‌های اسرائیل» همه‌ مشکلات را ایجاد کرد.

او ادعا کرد که در یالتا، استالین به‌تنهایی بر ایجاد کشوری برای یهودیان اصرار داشت و در سازمان ملل، شوروی برای ایجاد اسرائیل فشار آورد و به این ترتیب قصد خود را برای استفاده از دولت یهودی به‌عنوان «پنجه‌ی گربه»ای برای خود آشکار کرد. فیصل تاکید کرد که راه‌حل این است که «اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی عقب‌نشینی کند و به فلسطینی‌ها اجازه دهد به خانه‌های خود بروند» و پس‌ازآن، «دولت مختلط یهودی-مسلمان» در فلسطین ایجاد شود. او توصیه کرد: «با عقب‌نشینی اسرائیل شروع کنید.» کیسینجر با این تصور که جهان‌بینی توطئه‌آمیز فیصل او را به درک قدرت لابی یهودی سوق می‌دهد، سعی کرد توضیح دهد که تلاش برای وادار کردن اسرائیل به عقب‌نشینی، احساسات حامیانش را در ایالات‌متحده آزاد می‌کند.

 

برای فیصل، این فقط وفاداری‌های دوگانه‌ آنها را آشکار کرد. تا آنجا که به او مربوط می‌شد، اسرائیل در قبال ایالات‌متحده مسوول بود. کیسینجر به‌جای پاسخ، سعی کرد بر آنچه او و نیکسون برای دستیابی به توافق انجام می‌دادند تمرکز کند. وی تاکید کرد که این تلاش شامل سوریه نیز می‌شود. در کمال تعجبِ کیسینجر، فیصل به او گفت که وی [فیصل] با سوری‌ها صحبت کرده و به‌طورقطع متوجه شده که اسد مشتاق دیدار با او است. کیسینجر گفت که او نیز برای این کار آماده است؛ اما این بخشی از یک فرآیند بزرگ‌تر است که زمان می‌برد. فیصل اما به دنبال زمان نبود. او گفت که این کار را می‌توان طی چند هفته انجام داد تا «یک‌بار برای همیشه از شر کمونیسم خلاص شویم.»

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید