رویترز در این باره نوشت: «اپستین که به اتهام سوء استفاده جنسی از دختران نوجوان در زندان به سر می برد، یکی از دوستان نزدیک بیل کلینتون و دونالد ترامپ، رؤسای جمهوری پیشین و کنونی آمریکا بود. از همین رو توئیت ترامپ بعد از مرگ این سرمایه دار تردیدها نسبت به نحوه مرگ اپستین را افزایش داد». به نوشته این خبرگزاری رئیس جمهوری آمریکا بعد از انتشار خبر خودکشی اپستین با ریتوئیت کردن توئیت یک کمدین محافظه کار امریکایی که انگشت اتهام را به سمت کلینتون نشانه گرفته بود، میدان را برای اوج گیری گمانه زنی ها در مورد مشکوک بودن نحوه مرگ اپستین هموار کرد. ترنس ویلیام، کمدین محافظه کار آمریکایی در توئیترش نوشته بود: «اپستین از بیل کلینتون اطلاعات زیادی داشت و حالا مرده است». انجل اورنا، سخنگوی کلینتون بعد از آنکه رئیس جمهوری آمریکا این پیام را ریتوئیت کرد، ترامپ را به چالش کشید و در این باره گفت: « ادعایی مضحک و صدالبته غیر واقعی که ترامپ عامدانه آن را منتشر کرد.» او در ادامه با استناد به ماده ای از قانون اساسی آمریکا که بر مبنایش باید بعد از ناتوانی و عزل رئیس جمهوری جایگزینی برایش تعیین کرد پرسید: «آیا او ( ترامپ) هنوز اصلاحیه شماره ۲۵ را نقض نکرده است؟ اورورک، نماینده پیشین کنگره از تگزاس نیز در مصاحبه ای با سی ان ان در این باره گفت: « اقدام اخیر ترامپ نمونه دیگری است که ثابت می کند رئیس جمهوری با استفاده از اعتماد عمومی موضع گیری کرده و بدین طریق تلاش دارد تا دشمنان سیاسی اش را به واسطه تئوری های بی پایه هدف حمله قرار دهد». به باور اورورک، ترامپ با موضع گیری اخیرش تلاش دارد تا ماجرای تیراندازی های مرگ بار در ایالت های ال پاسو ( تگزاس) و دیتون ( اوهایو) که موجب شد سیاست ها در مورد حمل سلاح گرم و سیاست های ضدمهاجرتی و نژادپرستانه رئیس جمهوری آمریکا به چالش کشیده شود، را کم رنگ کند. به گفته این نماینده پیشین که هم اکنون یکی از نامزدهای دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری است: « ترامپ تلاش دارد تا مسیر گفتمان را تغییر دهد. اگر به او فرصت دهیم، دیگر قادر نخواهیم بود بر مسائل و مشکلات واقعی که رئیس جمهوری بخشی از آن است متمرکز شویم». بوکر، سناتور از نیو جرسی در واکنش به اقدام ترامپ به سی ان ان گفت: « سیاست های ترامپ خشم مردم را افزایش می دهد. او دائما در مورد مردم این کشور مرتکب خطا می شود». اورورک و بوکر در میان کاندیداهای دموکرات برای حضور در رقابت های ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در تلاش اند تا ترامپ و جمهوری خواهان را به چالش بکشند. با این حال فعلا همه دموکرات ها عبارات نژادپرستانه رئیس جمهوری آمریکا و تنش های نژادی و خشم حاصل از آن را محکوم کرده اند. به گفته آنها به واسطه نفرت پراکنی های ترامپ زندگی مردم در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.

حقیقت یک مرگ

اف بی آی و بازرس کل وزارت دادگستری تحقیقات در مورد نحوه مرگ اپستین را آغاز کرده اند تا بدانند که آیا این سرمایه دار آمریکایی دست به خودکشی زده یا علت مرگش عامل دیگری بوده است. چند روز پیش اپستین بیهوش در حالی که علامتی بر گردنش حک شده بود، بر کف سلولش پیدا شد. از همین رو مقام های امریکایی در تلاش اند تا به حقیقت مرگش دست یابند. ویلیام بار، دادستان کل آمریکا روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که با شنیدن خبر خودکشی در زندان فدرال وحشت زده شده است. به گفته بار مرگ اپستین سوال های جدی تری را مطرح کرده است که باید بدان ها پاسخ داد. کلین کانوی، مشاور ارشد کاخ سفید نیز در این باره به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: «جفری اپستین حقیقتا در مورد گروهی ( دختران و زنان) مرتکب اقدامات بدی شده است با این حال فارغ از همه این مسائل باید تحقیقات در مورد مرگش ادامه یابد. به باورم اگر کسی مرتکب جنایتی شده باشد این مسئله لزوما به معنای کشتن و از میان برداشتنش نیست». بیش از یک دهه پیش جفری اپستین به سوءاستفاده جنسی از دختران نابالغ متهم شد. در آن برهه زمانی کیفرخواست صادره علیه او
و همچنین عملکرد سیستم قضایی فدرال به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. ماه جولای، دادستان نیویورک اتهام های جدیدی را علیه این سرمایه دار آمریکایی مطرح کرد. اپستین خود را بی گناه دانست. با این حال اگر اتهام های جدیدش اثبات می شد، ممکن بود به بیش از ۴۵ سال حبس محکوم شود. اما هنوز در مورد مرگش اطلاعات جدیدی در دست نیست تا با توسل بدان بتوان نحوه مرگ سرمایه دار آمریکایی را قضاوت کرد.

بی اعتمادی در آمریکا عمیق تر شده است

ترامپ در ارائه تئوری های مملو از توطئه علیه رقبایش سابقه دارد. او حتی پیش از آنکه به عنوان رئیس جمهوری آمریکا برگزیده شود، این مسئله را که اوباما در امریکا متولد شده یا خیر مطرح کرد، حتی بعد از آنکه رئیس جمهوری پیشین گواهی تولدش در ایالات متحده را ارائه داد نیز این تنش وجود داشت. سال ۲۰۱۶ در جریان کارزار ریاست جمهوری ترامپ تئوری بی اساس دیگری را مطرح کرد و به واسطه آن مدعی شد که پدر سناتور تد کروز، رقیبش در ترور جان اف کندی دست داشته است. ادعایی که واکنش کروز را به دنبال داشت. نشریه آتلانتیک طی یادداشتی به قلم مک کی کوپینز با اشاره به اقدام ترامپ در فضای مجازی، رئیس جمهوری آمریکا را آغاز گر بازی پیچیده سیاسی توصیف کرد و در این باره نوشت: « فردای روزی که ترامپ ریتوئیت کرد، تحلیلگران، روزنامه نگاران و حتی چهره های سیاسی بدون آنکه داده و اطلاعات دقیقی در دست داشته باشند، عامدانه برای در هم پیچیدن ایدئولوژی رقبا یا صرفا برای بازی که در فضای آنلاین به راه افتاده بود، مسائل مختلفی را مطرح کردند و به تئوری توطئه مبنی بر مرگ مشکوک اپستین دامن زدند. جو اسکاربروف، از اعضای MSNBC در این باره در توئیترش نوشت: « مردی که اطلاعاتی داشته در زندان می میرد، چه کسی می توانست پیش بینی کند؟ روس ها» کلیر مک کاسکیل، سناتور دموکرات پیشین آمریکا با انتشار توئیتی نوشت: « بعضی چیزها قابل هضم نیست. چگونه کسی می تواند در سلولش بدون مداخله عامل خارجی خود را حلق آویز کند؟ غیر ممکن است مگر آن که... ». برخی می گویند مرگ این سرمایه دار با کیفرخواست تنظیمی توسط الیت های آمریکایی مرتبط است. برخی دیگر هم بر این باورند که اصحاب رسانه و تحلیلگران به جای حرکت در مسیر اصلی براساس اطلاعات اندک تصویر خودشان از جهان را ارائه می کنند. به نوشته آتلانتیک مرگ اپستین و واکنش ها بدان نمایان گر پرتره تلخی از فضای حاکم بر آمریکا است، اینکه چگونه تفکر توطئه قادر است مسیر اصلی مباحث را تحت تاثیر قرار دهد. طبیعتا درباره مرگ اپستین سوال های زیادی مطرح است. با این حال مسئله مهم تر این است گه چگونه فرهنگ مصونیت نخبه آمریکایی و فساد سیستماتیک موجب شده تا نظریه پردازان بدون دسترسی به اطلاعات دقیق تئوری های مبتنی بر توطئه را طراحی و القا کنند و بدین طریق حقیقت را تحت تاثیر نظریه هایشان قرار دهند. مک کی کوپینز بر این باور است که مردم آمریکا دیگر به صاحبان قدرت و رسانه در آمریکا بی اعتمادند. پارانویای آنها ممکن است دلسرد کننده باشد این مسئله به یکی از واقعیت های حاکم اما اجتناب ناپذیر جامعه آمریکا تبدیل شده است.