«این موضوعی است که طی ماه‌های اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با جدیت دنبال می‌کند، همانگونه که چنین حمایتی را از سازمان تأمین اجتماعی خواسته‌ام، از سازمان امور مالیاتی هم می‌خواهم که شرایط تولیدکنندگان را درک کنند و تصمیمی نگیرند که کارخانه و کارگاه تولیدی مجبور به تعطیلی یا کاهش نیرو شود.»
این دو پاراگراف گزیده‌هایی از صحبت‌های محمد شریعتمداری؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با فعالان اتاق بازرگانی ایران است.
کارد مدیر من باید ببرد
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه می‌دهد: اگر می‌گویم فلان بدهی واحد صنعتی باید تقسیط شود، نباید برای اجرا نکردن آن و با استناد به قوانین موازی، هزار بهانه برای اجرا نکردن آن بیاوریم! اگر رئیس سازمان تأمین اجتماعی در حمایت از واحدهای صنعتی تصمیمی می‌گیرد، باید کارد او ببرد نه اینکه در بخش‌های میانی به آن اهمیت داده نشود.
نیروی کار خود را اخراج نکنید
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بعد از شنیدن گلایه‌های اعضای اتاق بازرگانی ایران درباره مشکلات مربوط به تأمین اجتماعی سخنرانی می‌کرد، ادامه داد: از تمام تولیدکنندگان می‌خواهم که به دولت کمک کنند و تا جایی که می‌توانند حتی با حداقل حقوق، نیروی کار خود را حفظ کنند. وقتی نیروی کار از مجموعه‌ای اخراج می‌شود، به دولت فشار مالی زیادی وارد می‌شود. در حال حاضر صندوق بیمه بیکاری 2 هزار میلیارد تومان کسری دارد. بدین جهت سعی ما این است که با حمایت از تولید، تا حد امکان از اخراج نیروی انسانی جلوگیری کنیم. ما در شرایط خوبی از نظر پرداخت‌های کارگری قرار نداریم.
او خاطرنشان کرد:  میزان افراد بیکار رو به افزایش است به‌گونه‌ای که در سال 80 نزدیک به 93 هزار نفر بیکار را تحت پوشش داشتیم و در سال 98 تعداد پوشش بیمه بیکاری ما به حدود 250 هزار نفر افزایش یافته است.
97 درصد قرارداد‌ها سفید امضا شده است
شریعتمداری در گفت‌و‌گویش خطاب به کارفرماها گفت: چند سال پیش تنها 3 درصد قراردادها سفید امضا بود ولی اکنون این عدد برعکس شده است. این موضوع به نفع کارگر نیست. کارگر و کارفرما باید کنار هم باشند تا اصلاحات اساسی صورت گیرد. دعوای کارگر و کارفرما دیگر دِمُدِ شده است. موضوع دیگری که مورد تأکید شریعتمداری قرار گرفت اصرار کارفرماها به قرار گرفتن مشاغل آنها در زمره مشاغل سخت و زیان آور است.
تمام قوانین به نفع شما است
او ادامه داد: دولت برای حمایت از تولید از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند، من از سازمان تأمین اجتماعی خواسته‌ام که قانون و مقررات جدید به نفع حفظ تولیدات داخلی وضع شود. برای اینکه کسری بودجه برخی از بخش‌ها پُر شود، نباید فشار به تولید وارد کرد. شریعتمداری اذعان داشت: سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت حقوق
۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته در هر ماه با مشکل مواجه است، اما این ایجاب نمی‌کند برای دریافت حقوق مسلم خودمان، چرخ واحد تولیدی را از کار بیندازیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در شرایط فعلی کشور معتقدم اگر بنگاهی فرار مالیاتی داشته باشد و از دودکش آن بنگاه اقتصادی دود بلند می‌شود و یک عده در آن کار می‌کنند و تولید در جریان است نباید به فکر پس گرفتن آن فرار مالیاتی باشیم.
خنجر در پهلو
شریعتمداری با اشاره به فشار ناشی از تحریم‌ها افزود: صورت ظاهری این تحریم‌ها آن است که آنها به دولت فشار می‌آورند اما در باطن این تحریم‌ها وقتی منابع ارزی کشور محدود و جلوی فروش نفت و پتروشیمی گرفته می‌شود این است که دود این تحریم‌ها به چشم ملت ایران وارد می‌شود و نتایج آن کوچک شدن سفره مردم و کاهش ارزش پول ملی است و بدین ترتیب آنها خنجرشان را در پهلوی ملت ایران فرو کرده‌اند.
وی بیان داشت: راه حل این است که ما در همه سختی‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیریم و از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم تا مسیر توسعه را ادامه دهیم.
تکانه‌های نظام اقتصادی کشور
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بودجه دولت در سال 98 گفت: وقتی دولت بودجه‌ را تقدیم مجلس کرد رقم آن 470 هزار میلیارد تومان بود، در مرحله اول این بودجه به 407 هزار میلیارد تومان کاهش یافت و در مرحله دوم به 380 هزار میلیارد تومان وامروز 301 هزار میلیارد تومان شده است، به عبارتی بودجه مالی دولتی در یک سال 170 هزار میلیارد تومان قابلیت عمل ندارد و طبیعی است با این شرایط تکانه‌های فوق‌العاده‌ای بر نظام اقتصادی کشور ایجاد شود. شریعتمداری درباره طرح معیشت نیز خاطرنشان کرد: ۴۶ پایگاه اطلاعاتی بزرگ در کشور داریم که می‌توانند وضعیت دارایی‌ها و توانایی مالی خانواده‌ها را تقسیم‌بندی کنند که البته تمام اطلاعات آنها با دسترسی به اطلاعات بانکی نیست. وی با اشاره به حذف خانوارها برای دریافت یارانه گفت: در مرحله اول ۱۲ درصد حذف شدگان نسبت به این اقدام اعتراض کردند که در مرحله دوم به 4.5 درصد رسید و همین نشان دهنده غنای بانک اطلاعاتی است.
ناآشنایی با فرهنگ کار
در این میان غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران هم گفت: گهگاهی در محافل مختلف موضوعاتی بیان می‌شود مبنی بر اینکه نسل جدید در کشور عمدتاً به رفاه و خوشی عادت کرده و از سختی و رنج گریزان است. این تعبیر کاملاً نادرست است. مشکل اصلی این است که ما نتوانسته‌ایم آنها را با فرهنگ کار آشنا کنیم. وی اظهار کرد: فرهنگ کار در اقتصادهایی شکل می‌گیرد و پرورش می‌یابد که پاداش‌ها بر اساس کار، نوآوری، شایستگی و اهمیت تقسیم شوند. اما در اقتصادی مانند ما که پاداش‌ها براساس روابط، فعالیت‌های نامولد و دلالی توزیع می‌شود، نمی‌توان انتظار فرهنگ کار را داشت.
نسبت اشتغال به جمعیت در سن کار پایین است
وی ادامه داد: نسبت اشتغال به جمعیت در سن کار در ایران در مقایسه با 187 کشور جهان براساس آمار ارائه شده در بانک جهانی در سال 2019 نشان می‌دهد که ما در رتبه 178 قرار داریم و این نسبت در ایران 37 و نیم درصد است در حالی که در بسیاری از کشورها و کشورهای توسعه‌یافته این نسبت از 60 درصد هم بالاتر است. رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: این موضوع بیانگر این واقعیت است که ما نتوانسته‌ایم در این دو حوزه در جهت ایجاد اشتغال موفق عمل کنیم.
بدهی تأمین اجتماعی به مراکز درمانی صفر می‌شود
مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت: منابع و مصارف ما با سختی‌هایی در کوتاه مدت با هم می‌خواند اما اگر با هم همکاری خوبی نداشته باشیم سختی‌ها متوجه سازمان می‌شود. در مجموع این طور نیست که ما نگران زمین خوردن باشیم و فکر کنیم دیگر نمی‌توانیم بلند شویم.
وی افزود: پایان اسفند سال گذشته 43 هزار میلیارد تومان و خرداد امسال با 46 هزار میلیارد تومان بدهی انباشت مواجه شدیم و در مجموع 30 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و 16 هزار میلیارد بدهی به مراکز درمانی داشتیم در این میان توانستیم بخشی از این بدهی‌ها را پرداخت کنیم. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: 10 هزار میلیارد تومان از بدهی به مراکز درمانی را در خرداد و تیر امسال پرداخت کردیم و بقیه را هفته آینده پرداخت می‌کنیم تا بدهی تأمین اجتماعی به مراکز درمانی صفر شود.

عطف گزارش
انرژی تورم تخلیه شده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نشست با اعضای اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران گفت: از هفته گذشته پرداخت عیدی در سازمان تأمین اجتماعی برای جامعه مستمری بگیران آغاز شده است. وی افزود: میزان دستمزد کارگران برای سال ۹۹ با تصویب در شورای عالی کار بزودی نهایی خواهد شد. محمد شریعتمداری در خصوص افزایش تورم و جبران افزایش نرخ‌ها برای واحدهای تولیدی در سال ۹۹ نیز گفت: تورم خیلی زیادی در سال ۹۹ گریبانگیر واحدهای تولیدی نخواهد بود و مجموعه نرخ تورم بعد از تخلیه اثر افزایشی نرخ ارز، در حال کنترل است، این در حالی است که تورم تولیدکنندگان و شاخص کل تورم که تحت تأثیر افزایش قیمت ارز بوده، اکنون در حال کنترل است. به گفته شریعتمداری، شاخص بهای تولیدکننده نیز که در واقع نشانگر تورم آتی نیز خواهد بود، دارای ثبات بوده و روند مطلوبی دارد؛ پس ما تورم انتظاری بدی را پیش‌بینی نمی‌کنیم. وزیر تعاون از استقرار نظام آزمون وسع برای شناسایی دقیق افراد نیازمند خبر داد و گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از افرادی که برای یارانه معیشتی اعتراض کرده بودند، اکنون یارانه می‌گیرند.