بحران مالی ناشی از افزایش قیمت دلار به شرکتهای استارتآپی رسیده است؟
ریحانه یاسینی : «اوبر» ۳۷۰۰ نفر از کارمندانش را تعدیل کرد. «ایربیانبی» ۲۵ درصد از کارکنانش را اخراج کرد. درآمد «زوم» ۱۶۹ درصد افزایش یافت. تعداد سفارشات ارسالی «گاجمارکت» ۸۸۱ درصد جهش کرد. تعداد سفرهای «اسنپ» ۷۰ درصد کاهش یافت.
این گزارهها و اعداد کوتاه، بُرنده و صریح آنچه را که در دنیای کسبوکارهای دیجیتال میگذرد، عیان میکند. در سه ماه گذشته، گردباد رکود در تمام جهان آنقدر عمیق و سریع بود که غولهای صنعتی جهان را هم دچار تکانههای مهلک کرد؛ آنقدر که خودروساز بزرگی مانند «رنو» هم ۱۵ هزار نفر از کارکنان خود را تعدیل کرد. تنها بخشی در اقتصاد جهان که تیغ دو لبه داشت و اوضاع برای تمام کسبوکارهایش ویروسی نشد، صنایع آنلاین و دیجیتال بود. ثروت «جفبزوس» مالک آمازون، در سه ماه ۳۶.۲ میلیارد دلار بیشتر شد. ثروت «مارک زاکربرگ»، مالک و مدیرعامل فیسبوک ۳۰.۱ میلیارد دلار و «سرجئی برین» بنیانگذار گوگل و «استیو بالمر» مدیرعامل سابق مایکروسافت بیش از ۱۳ میلیارد دلار در همین دوره زمانی افزایش یافت؛ درست در دورهای که ۴۳ میلیون آمریکایی درخواست بیمه بیکاری دادهاند.
نجات اقتصاد با خرید آنلاین!
گزارش و آمار شرکت ملی پست نشان میدهد که تعداد مرسولات پستی مربوط به خریدهای اینترنتی از ابتدای سال ۹۹ رشد چشمگیری داشته است. در میان فروشگاههای اینترنتی، «گاج مارکت» با ۲۳۶ هزار و۷۰۰ مرسوله در۲۰ روز اول سال ۹۹، بیشترین خرید اینترنتی در اختیار داشته و پس از آن، دیجیکالا با۲۱۶ هزار و۱۰۰ مرسوله، در رتبه دوم بوده است. بنابراین، مرسولات خرید اینترنتی در دیجیکالا در ۲۰ روز اول سال ۹۹، ۱۲۹ درصد و در گاجمارکت،۸۸۱ درصد رشد داشته است. بر اساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات، «اسنپمارکت» نیز ۵۰ درصد در فروش و تقاضا رشد داشته است.
فرزین فردیس، نایبرئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران درباره وضعیت استارتآپهای ایرانی میگوید: «رشد مرسولههای پستی هم که توسط شرکتهای حملونقل درونشهری انجام میشود، چیزی نزدیک به ۱۵۰ درصد بود. بنابراین ویروس کرونا برای بعضی از شرکتها تاثیرات مثبت به همراه داشت. بعضی از افرادی که نسبت به استفاده از سرویسهای جدید مقاومت شدید داشتند، وادار شدند که از این سرویسها استفاده کنند. بعضی از افراد هم که گهگداری از آن استفاده میکردند، تبدیل به مشتریان دائمی شدند.»
مجید حسینینژاد، عضو کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران نیز میگوید: «به دلیل شرایط این روزها، نفوذ کسبوکارهای دیجیتال در بین مردم بالا رفت. حتی افراد سنتی و مسن نیز که از اپلیکیشنهای دلیوری (تحویل آنلاین) خرید نمیکردند، به این نوع خرید روی آوردند. مردم مجبور به خرق عادت شدند. کسانی که در نمودار محصول به آنها مشتری متأخر میگویند، به خرید آنلاین روی آوردند. در مقابل، خرید حضوری بهشدت کاهش پیدا کرد و خیلی از فروشگاهها تعطیل شدند. راهی غیر از این هم وجود نداشت.»
سقوط آزاد در سفر
صنعت گردشگری، ۵.۷ تریلیون دلار گردش مالی دارد و مسئول شغل ۳۱۹ میلیون نفر است. به عبارتی دیگر، تقریبا از هر ۱۰ نفر روی کره زمین، یک نفر در این صنعت کار میکند. به اعتقاد کارشناسان، ویروس کرونا بزرگترین بحران صنعت گردشگری از زمان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر تاکنون است. برآوردهای سازمان جهانی گردشگری، نشان میدهد که صنعت گردشگری بعد از چند دهه پیشرفت متمادی، حالا به وضعیت سال ۱۹۸۰ عقبگرد کرده است.
صنعتی چنین گسترده، استارتآپهای زیادی هم دارد که بیشترین آسیب را از بحران کرونا دیدهاند.
فرزین فردیس میگوید: «نمونههای عجیبوغریب از شوک منفی این بیماری را میتوان در صنعت گردشگری و در کسبوکارهای آنلاین این حوزه دید یا در کاهش بسیار قابلملاحظه تبلیغات حوزه دیجیتال مشاهده کرد. گزارشهای منتشر شده نشان میدهد که حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد فروش پلتفرمهای صنعت گردشگری به نسبت متوسط چند ماه پیش، کاهش پیدا کرده است. ۸۰ درصد آژانسها کاهش تبلیغات دیجیتال را گزارش کردهاند.»
گزارش سازمان فناوری اطلاعات نیز حکایت از آسیب حداکثری به کسبوکارهای دیجیتال حوزه گردشگری دارد. بر اساس این گزارش، بیشترین تأثیر ویروس کرونا بر استارتآپهای ایرانی در صنعت فروش آنلاین خدمات گردشگری اتفاق افتاده است. استارتآپهای «فالیتیو» و «علی بابا» که بیشترین سهم از فروش بلیطهای هوایی را دارند، به ترتیب ۷۵ و ۸۰ درصد کاهش در میزان کل فروش را تجربه کردند که منجر به تعدیل نیرو در شرکتهای علیبابا و الیگشت شد.
مجید حسینینژاد بنیانگذار شرکت علیبابا میگوید: «ما حتی تا ۹۵ درصد کاهش فروش بلیت را هم تجربه کردیم. در فروردین ماه نسبت به بهمن ۹۵ درصد افت فروش داشتیم اما امروز تقریبا فروشمان نسبت به بهمن، کمتر از نصف است. مسئله این است که کل بازار گردشگری، فروش خود را از دست دادهاست، اما با این وجود هم به دلیل اقبال به فضای آنلاین، سهم ما از بازار افزایش یافته و به ۵۰ درصد رسیده است.»
تعدیلِ ناگزیرِ نیرو
استارتآپها در تمام کشورها برای حفظ کسبوکارشان، به کاهش هزینههای نیروی انسانی روی آوردهاند. در ایران نیز ۱۸ درصد از استارتآپها، تعدیل نیرو کردهاند.
«تعدیل نیروی کار در نتیجه همهگیری کرونا، سراسر اقتصاد را درگیر کرده است. شرکتهای تکنولوژیک نیز از آن در امان نماندهاند. تاکنون شرکتهای «اوبر»، «ایربیانبی»، «لیفت»، «یلپ» و «ایونبرایت» نیروهای خود را به ناچار اخراج کردهاند.» سیانانبیزینس، چنین از موج گسترده تعدیل نیرو در غولهای استارتآپی مینویسد.
فرزین فردیس، موج بزرگ تعدیل نیروی استارتآپها را چنین تحلیل میکند: «برای بعضی از کسبوکارها کاهشهای شدید درآمدی، ضرورت تعدیل گسترده نیروها را رقم زد. در ایران هم طبیعتا شرکتهایی که با کاهش درآمد مواجه شدند، یکی از مهمترین تصمیماتشان برای مواجهه با پیامدهای اقتصادی، این بود که هزینههایشان را کاهش دهند. یکی از اولین گزینههایی که به فکر مدیران میرسد، تعدیل نیروهای انسانی است. در استارتآپهای ایرانی هم میتوان این تعدیل گسترده را دید. مثلا در استارتآپهای صنعت گردشگری، بعضی از شرکتها چند صد نفر نیروهای مستقیمشان را به اجبار تعدیل کردند. این اتفاقی بود که در تمام دنیا رخ داد. مسئله تعدیل نیرو بستگی به ساختار هزینهای بنگاههای اقتصادی در دنیا و میزان نفوذ نیروی انسانی در آنها دارد.»
در میان شرکتهایی که برای مقابله با بحران دست به تعدیل نیرو زدهاند، علیبابا پر سر و صداتر از همه بوده است. این شرکت، نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارکنان خود را تعدیل کرد. مجید حسینینژاد، بنیانگذار علیبابا میگوید: «تعدیل نیرو انجام دادن، بسیار سخت و دردناک است، اما در این شرایط در تمام دنیا، کاهش هزینههای یک شرکت تنها راه حفظ کردن آن است. ما تعدیل را هم بسیار شخصیسازی شده انجام دادیم. افراد را به سه گروه درآمدی تقسیم کردیم. آنهایی که حقوقشان بالای ۵ میلیون تومان بود، در همان فروردینماه شغل دیگری پیدا کردند و جذب شرکتهای بورسی شدند. تمام افراد تعدیلشده هم تا ۱۵ فروردین حقوق گرفتند. با بقیه افراد هم بسته به شرایطشان، مدارای مالی انجام شد تا آسیب کمتری ببینند.»
اما دولتیها برای مقابله با شرکتها و جلوگیری از تعدیل نیرو، تلاشهای زیادی کردند. حتی ابتدا اعلام شد که تسهیلات کرونا، تنها به بنگاههایی تعلق میگیرد که ۹۰ درصد از نیروی کار خود را حفظ کرده باشند، اما بعد این شرط حذف شد. حسینینژاد نیز در این مورد میگوید: «من در بخشهایی از دولت بهخصوص وزارت ارتباطات میبینم که دنبال این بودند که استارتآپها تعدیل انجام ندهند. مگر اینجا دولت است؟ شگفتزده میشویم؛ بعضیهایشان هم میگویند که حالا تعدیل هم کردید، چرا اصلا گفتید و اعلام کردید؟ این در حالی است که دولت مسئول بیکاری است. من مسئول اشتغال نیستم، مسئول کسبوکار خودم هستم. جالب است که فشار هم میآورند که از کسبوکارهایی که تعدیل نیرو انجام دهند، حمایت نمیکنند.»
استارتآپها زنده میمانند؟
برندگان بحران کرونا هر چند شرکت و هرچند ابرثروتمندی هم که باشند، باز هم اقتصاد در رکودی عمیق و سهمگین است. همین مسئله کار را برای همه سخت میکند. علیرضا کلاهی نایب رئیس کمیسیون حملونقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران میگوید: «بحث استارتآپها مثل هر کسبوکار دیگری از شرایط عمومی اقتصاد کشور متاثر است و کرونا به شرایط نابسامان قبلی ما، دامن زد. روند رشد کسبوکارهای دیجیتال اجتنابناپذیر است.»
در پیمایش سازمان فناوری اطلاعات از ۹۴ شرکت،۵۸ شرکت یعنی۶۱ درصد از آنها اعلام کردهاند که در صورت تداوم شرایط موجود، کسبوکارشان در کمتر از۳ ماه به طور کامل تعطیل خواهد شد,۶ شرکت دیگر بین ۳ تا۶ ماه تاب میآورند و۳۰ شرکت نیز ادعا کردهاند که با منابع موجود فقط تا پایان سال میتوانند به فعالیت در کسبوکار خود ادامه دهند.۴۳ درصد از شرکتهایی که کمتر از۳ ماه منابع برای ادامه کسبوکار خود دارند، در حوزه نرمافزار فعالیت دارند.
علیرضا کلاهی نیز درباره وضعیت این شرکتها میگوید: «بعضی از استارتآپها دچار چالش جدی شدند و در حوزههای خاص، تا مرز فروپاشی پیش رفتهاند.»
او ادامه میدهد: «قطعا حداقل تا یک سال دیگر ویروس کرونا باقی میماند. ما در تنوع بخشیدن به اقتصاد ایران ناکام بودهایم. اقتصاد سرکوبشدهی وابسته به نفت، تنوع چندانی ندارد. فشار تحریم هم بهشدت زیادی وجود دارد و کل دنیا هم در وضعیت رکود قرار گرفته است. در نتیجه درآمدهای ارزی کشور کاهش یافته است. مسائل سوءمدیریت هم اصلا جدید نیست. بنابراین وضع اقتصاد کشور مساعد نیست و استارتآپها هم در همین فضا قرار دارند. در چنین شرایطی، نمیتوان برای آینده این کسبوکارها رشد چشمگیری را پیشبینی کرد.»
اما فرزین فردیس، معتقد است که در شرایط فعلی، استارتآپها انعطافپذیری بیشتری نسبت به بنگاههای کوچک و بزرگ داشتهاند. آنها ظرفیت یادگیری بیشتری دارند و به همین دلیل، در بلندمدت معادلات اقتصادی را تغییر میدهند.
فردیس تاکید میکند: «البته با شکلگیری فضاهایی که با ایجاد انحصار در جلوگیری از واردات یا تعرفههای عجیبوغریب، یا ایجاد شرایط رانتی با دادن تخفیفهای عجیبوغریب مثل یارانههای انرژی به وجود آمدهاند، دیگر جایی برای حضور استارتآپها نیست. اصولا استارتآپها جایی میتوانند رشد کنند که فضا، فضای رقابت و استفاده از تکنولوژی و فناوری باشد و استفاده از دانش کمک کند که ارزشافزوده بیشتری خلق کنند. در حوزههایی از اقتصاد که دچار رانت است، انتظاری برای رشد استارتآپها نداریم. ولی پیشبینی من این است که برخلاف سختیهای کوتاهمدت و بر خلاف دردهایی که بنگاههای نوپا و نوآور کشور میکشند، در آینده میانمدت آنها شانس بقای بیشتری دارند، به این دلیل که یادگیرندهتر و انعطافپذیرترند. امیدوارم خدا عمر دهد که باقی بمانیم و ببینیم که جوانهای استارتآپی فضا را تغییر دادهاند.»