پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402, 9 رمضان 1445, Tuesday 19 March 2024
کد خبر: 14419
منتشر شده در دوشنبه, 21 مهر 1399 09:27
تعداد دیدگاه: 0

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران با اشاره به اینکه قیمت برخی از اقلام آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته با افزایش ۵۰ تا ۷۰ درصدی مواجه شده است، گفت: «اگرچه امسال تولیدات خوبی داشتیم، اما برخی از تولیدکنندگان محصولات خود را به‌دلیل تغییرات قیمت عرضه نمی‌کنند.» مصطفی احمدی با بیان اینکه تقاضای آجیل و خشکبار بسیار کم شده و صنف ما نیز مانند باقی اصناف دچار رکود تورمی شده است، گفت: «امسال تولیدات آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد بیشتر بوده ولی برخی از تولیدکنندگان یا محصولات خود را نمی‌فروشند یا قیمت‌هایی را تعیین می‌کنند که بازار را به هم می‌ریزد و همین امر منجر به افزایش قیمت آجیل در ماه‌های اخیر شده است.»

 وی ادامه داد: «برخی از اقلام آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است. پسته، تخمه ژاپنی، تخمه آفتابگردان، کشمش، انجیر جزو اقلامی هستند که با افزایش قیمت همراه شده‌اند. آن دسته از اجناسی که ورود یا خروج آنها با ارز بوده ۵۰ تا ۷۰ درصد گران شده و این افزایش قیمت، باقی اجناس را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. برای مثال تولید گردو امسال حدود ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته بود؛ ولی وقتی باقی اجناس گران می‌شود این اقلام هم تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و تولیدکنندگان محصولاتشان را نمی‌فروشند و چون عرضه کم می‌شود قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.» به گفته وی، چندین سال است که تهران تعیین‌کننده قیمت آجیل و خشکبار نیست و از مبدا توسط تولیدکنندگان اعداد و ارقام تعیین می‌شود.

احمدی با اشاره به اینکه دوسال قبل «نه به خرید آجیل» راه افتاد و به صنف ما آسیب زیادی وارد شد و به‌نظر می‌رسد امسال نه به فروش آجیل راه افتاده است، گفت: «فروشندگان به‌دلیل تغییرات قیمت محصولات خود را نگه داشته‌اند. اما آجیل و خشکبار جزو تنقلات است و در زمان‌های خاصی خریداری می‌شود که اگر از زمان آن بگذرد تقاضای خرید بسیار کاهش می‌یابد و ممکن است این اقلام روی دست تولیدکنندگان باقی بماند.»

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین اخبار