قیمت مسکن پایتخت که در پایان پاییز با ریزش مواجه شده بود، در نخستین ماه زمستان بار دیگر با نوسان همراه شده و رشد کرد. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران در دی ۱۳۹۹، تورم ماهانه مسکن که در آذرماه به پایین‌ترین حد خود از سال ۱۳۹۶ تا کنون یعنی منفی ۸.۵ درصد رسیده بود، با افزایش ۱۶.۷ واحد درصدی به ۸.۲ درصد در دی ماه رسید.

در واقع در آخرین ماه پاییز، کاهش تقاضا و به‌ دنبال آن سقوط تعداد معاملات نیز، بر کاهش تورم مسکن پایتخت مؤثر بوده است، روندی که در دی تا حدودی جبران شد. بر اساس آمارهای منتشر شده بانک مرکزی، ۲ هزار و ۵۵۵ معامله خرید مسکن در آخرین ماه پاییز ثبت شد که نسیت به مدت مشابه پارسال، کاهش ۷۳ درصدی را نشان می‌دهد. با این حال تعداد معالات دی‌ماه به ۳ هزار و ۵۱۵ معامله خرید رسیده که نسبت به آذرماه، افزایش حدود ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد و می‌تواند توضیح‌دهنده بخشی از افزایش قیمت مسکن پایتخت در این ماه باشد.

روش هدانیک چگونه قیمت مسکن را محاسبه می‌کند؟
از آنجایی که در گزارش مرکز آمار از روش هدانیک(تقاضای دوگانه) استفاده شده، می‌توان گفت اثر دیگر عوامل بر میانگین قیمت مسکن شهر تهران حذف شده و تصویری بدون روتوش از بازار مسکن پایخت به نمایش گذاشته شده است. دو دیدگاه کلی در روش‌های برآورد قیمت مسکن وجود دارد. در یک دیدگاه، مسکن کالایی همگن در نظر گرفته می‌شود که قیمت آن در اثر تغییر در عواملی مانند تقاضا و سطح درآمد تغییر می‌کند. در دیدگاه دیگر، مسکن کالایی غیرهمگن است و ویژگی‌های هر واحد مسکونی بر قیمت آن تأثیرگذار است.

گزارش مرکز آمار نیز برای محاسبه شاخص قیمت املاک مسکونی شهر تهران از روش هدانیک و اطلاعات خام موجود در سامانه املاک و مستغلات استفاده کرده و در اثر آن تفاوت ویژگی‌های واحدهای فروش‌رفته در دوره‌های مختلف یا همان ویژگی‌های کیفی، کنار می‌رود. به‌عنوان مثال، ممکن است تعداد واحدهای فروش‌رفته نوساز در یک دوره بسیار بیشتر از دوره قبلی باشد و در این حالت، متوسط قیمت دو دوره متوالی، قابل مقایسه نخواهد بود و روش هدانیک می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

۹۰ درصد افزایش پرداخت برای خرید خانه در تهران
نرخ تورم نقطه‌ای قیمت مسکن در دی ماه ١٣٩٩ به عدد ٩٠.۴ درصد رسیده؛ یعنی خریداران واحدهای مسکونی در شهر تهران در دی‌ماه امسال ۹۰.۴ درصد بیشتر نسبت به دی‌ماه سال گذشته پرداخت کرده‌اند. بر این اساس، عدد شاخص قیمت مسکن در شهر تهران، بر اساس ماه پایه فروردین ۱۳۹۵ به ۶۸۳.۳ رسید که نسبت به آذرماه امسال ۸.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم سالیانه که نشان‌دهنده درصد تغییر میانگین شاخص قیمت در یک سال منتهی به دی‌ماه، نسبت به شاخص دوره مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد، به عدد ۷۱.۸ درصد رسیده که افزایش ٣.۶ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی دیگر گزارش رسمی از بازار مسکن پایتخت نیز افزایش قیمت‌ها در این بازار را تأیید می‌کند. بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران در دی‌ماه برابر با ۲۷ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه آذر، افزایش ۱.۸ درصدی را نشان می‌دهد.

نقش ریزش بازارهای دارایی در صعود بازار مسکن
دلیل افزایش تقاضا در بازار مسکن شهر تهران را که از داده‌های بانک مرکزی و نیز افزایش نرخ تورم خانه‌های پایتخت که از گزارش مرکز آمار استخراج می‌شود، می‌توان در سقوط دیگر بازارهای دارایی مشاهده کرد. در این بازه زمانی بازدهی بازار سهام با افت ۲۰ درصدی شاخص بورس کاهش یافته و در بازار طلا، قیمت سکه کاهش ۱۴ درصدی داشته است. بنابراین بازار مسکن بار دیگر به‌عنوان بازاری با ریسک کمتر در مقایسه با بازارهای رقیب مورد توجه افراد قرار گرفته و علاوه بر افزایش حجم معاملات، با افزایش شاخص قیمت نیز مواجه بوده است.