اما در اولين بازديد ميداني احسان خاندوزي، وزير اقتصاد از گمرك موضوعاتي درباره معطلي مردم و نارضايتي‌هايي كه در زمينه رجيستري گوشي همراه در بدو ورود به كشور مطرح است، عنوان شد. در نهايت نيز وزير اقتصاد اعلام كرد رويه رجيستري و پرداخت گمركي ‌به شكل برخط تغيير كند اگرچه كه اين تصميم براي برخي مسافران خوشايند بود اما برخي با ابراز نگراني از تبعات آن عنوان كردند كه آيا تغيير در اين فرآيند منجر به بروز تخلفات گذشته و دسترسي به اطلاعات هويتي مسافران در شركت‌هاي حمل‌ونقل، آژانس‌هاي مسافرتي و تطهير گوشي‌هاي قاچاق خواهد شد؟

فرآيند رجيستري بهينه مي‌شود
محمدرضا عاليان، سخنگوي انجمن واردكنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي معتقد است؛ تنها ساز و كاري كه پيش از اين براي جلوگيري از سوءاستفاده مسافري براي گوشي‌هاي وارداتي در نظر گرفته شده بود، اين بود كه احراز هويت به صورت حضوري در گمركات صورت گيرد اما طبيعتا اين موضوع باعث صف‌هاي طولاني و شلوغي‌هايي شده بود كه با وجود ويروس كرونا اوضاع را در كشور پيچيده كرده بود. او در اين باره به «اعتماد» گفت: در اين مدت برخي مسافراني كه سال‌ها ايران نبودند و از اين طرح بي‌اطلاع بودند با مشكلاتي روبه‌رو شده بودند كه به دستور وزير اقتصاد و به منظور تسهيل در روش رجيستري گوشي‌هاي موبايل اين فرآيند بهينه خواهد شد تا گرفتاري مردم در اين خصوص كم شود.
رجيستري موبايل آنلاين مي‌شود  ،لغو نمي‌شود
سخنگوي انجمن واردكنندگان موبايل با بيان اينكه بر اساس سخنان وزير اقتصاد اين موضوع در دستور كار قرار گرفته است، گفت: همه فرآيندها در حال اجراست تا مشكلات عملياتي در اين حوزه كاسته شود.با بهينه شدن روش‌هاي رجيستري مسافران و مردم كمترين آسيب زماني را از اين فرآيند خواهند ديد اما اين اقدامات به معني لغو رجيستري نيست ولي متاسفانه طي روزهاي گذشته اين قضيه به گونه‌اي مطرح شده و تيترهايي در رسانه‌ها زده شد كه اين ابهام را ايجاد كرد كه قرار است رجيستري لغو شود اين در حالي است كه قرار نيست اين اتفاق رخ دهد.
عاليان با اشاره به تخلفاتي كه در اين مدت در اين حوزه صورت گرفته است، تصريح كرد: دولت طي سال‌هاي گذشته با وجود تخلفات گسترده در حوزه واردات موبايل ناچار شد تا مدل رجيستري مسافري و تبعات آن براي مردم را به اظهار گمركي تغيير دهد تا از اين تخلفات جلوگيري كند و الان هم بايد اين اتفاق بيفتد منتها بايد به شكلي اين فرآيند چيده شود كه مردم كمترين آسيب را ببينند.سخنگوي انجمن واردكنندگان موبايل خاطرنشان كرد: بسياري از افراد زمان ورود به كشور نمي‌دانستند كه از اطلاعات سفرشان براي رجيستري گوشي موبايل سوءاستفاده شده و متاسفانه بايد گفت سوداگراني كه در حوزه قاچاق فعاليت دارند از كوچك‌ترين روزنه‌اي براي اين فرصت‌ها استفاده مي‌كنند تا به سودآوري بيشتري برسند و طبيعتا زماني كه اين فضا باز بود صدمات زيادي هم به مردم زده شد. عاليان گفت: نكته كليدي اين فرآيند اين است كه ساز و كارها به شكل سيستماتيكي چيده شود كه بتواند جلوي هرگونه سوءاستفاده گرفته شود.او تصريح كرد: در كميسيون‌ها و كميته‌هايي كه قرار است تشكيل شود ما هم به عنوان بخش خصوصي پيشنهادات خود را ارايه خواهيم كرد و افرادي كه طي پنج سال گذشته در حوزه رجيستري تجربياتي داشتند در اين مدل همفكري خواهند داشت و اميدواريم بهترين راه‌حل ارايه شود. سخنگوي انجمن واردكنندگان موبايل با بيان اينكه مسلما هر فرآيند سيستماتيكي مخالفان و موافقاني دارد، گفت: تكليف مخالفان كه روشن است اما موافقان هم به اين تصميمات اتكا كنند، زيرا اين تصميمات هم مسلما متناسب با شرايط جامعه به‌روزرساني و بهينه و تسهيل مي‌شوند. عاليان در ادامه افزود: يكي از اتفاقات بزرگ و مهمي كه طي ۲۷ سال گذشته با ورود گوشي موبايل به كشور رخ داد مساله مربوط به رجيستري موبايل بود كه با چالش‌هاي متفاوتي همراه شد كه پس از بازديد وزير اقتصاد مشكلات مربوط به صف‌هاي طولاني به ايشان انتقال داده و در همان زمان براي اصلاح فرآيندها تصميم‌گيري شد.او در پاسخ به اين پرسش آيا رجيستري در كشورهاي ديگر هم مرسوم است؟ گفت: بله بسياري از كشورهاي دنيا طرح رجيستري را اجرا مي‌كنند كه يكي از نمونه‌هاي موفق آن در ايران در حال اجراست، رجيستري آن‌گونه كه برخي بيان مي‌كنند بگير و ببند و محدود‌سازي نيست، بلكه رجيستري كنترل و شفاف‌سازي است و آن تصوري كه از رجيستري مي‌شود، اشتباه است.
برخي افراد تعريف درستي از رجيستري ندارند
عاليان تصريح كرد: افرادي كه تا پيش از اجراي طرح رجيستري سودهاي كلاني از اين بازار مي‌بردند تمام تلاش خود را مي‌كنند تا جلوي اين طرح گرفته شود طبيعتا اين افراد تعريف درستي از رجيستري در بازار براي مردم ندارند. اين در حالي است كه با اتفاقي كه در رجيستري افتاد امروز به جرات مي‌توان گفت كه واردات گوشي موبايل به كشور صد درصد قانوني شده است. او ادامه داد: امروز ديگر كسي نمي‌تواند ادعا كند كه موبايل از مجراي غيرقانوني وارد كشور مي‌شود، اين در حالي است كه در خصوص خودرو هم نمي‌توان به اين اندازه مطمئن بود و اين اتفاق بزرگي است و به دولت خاصي هم مرتبط نيست و اين تفكر بايد يك روز عملياتي مي‌شد. عاليان خاطرنشان كرد: در صورتي كه اين فرآيند به درستي طراحي و اجرا نشود و همه حفره‌هايي كه در رجيستري آنلاين بود و با رجيستري حضوري جلوي آن گرفته شده بود مجددا تكرار شود قطعا دوباره بايد در انتظار تخلفات در اين بخش باشيم.