مسئولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گویند اطلاع‌رسانی هماهنگ دولت به اصناف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث شد که تدابیر لازم برای مواجه شدن با خریدهای بالای مردم صورت گیرد. محدودیت‌هایی که صورت گرفته باعث نارضایتی مردم نشده است. با این شرایط قفسه‌ها و مغازه‌های سطح شهر خالی از کالا نیست. وقتی قفسه‌های خالی باشد نگرانی مردم بیشتر خواهد شد و تصور می‌کنند به خاطر تحریم کشور با کمبود مواجه شده است.
اما چه اتفاقی رخ داد که قیمت این کالاها در سبد خرید مردم به خصوص قشر ضعیف جامعه است، گران شد؟ مهم‌ترین دلیل این است که در مورد ماکارونی مجلس تصمیم گرفت که به جای ارز دولتی، تولیدکنندگان آن از ارز نیما استفاده کنند که البته ارز نیما هم در مقایسه با ارز دولتی ارزان‌تر است. افزایش قیمت گندم و سایر مواد جانبی همچون سلفون و کارتن هم از دیگر دلایل گرانی این کالای محبوب است.
سید ارمیا واعظ لاری دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی ایران می‌گوید: «در پی حذف یارانه گندم، قیمت گندم به عنوان ماده اولیه اصلی ماکارونی بیش از ۸۵ درصد افزایش داشته و از ۹۹۰ به ۱,۸۵۰ تومان رسیده است. از طرفی قیمت ماکارونی از سال ۱۳۹۴ تا شهریورسال 97 افزایش نداشته و در نهایت در مهر ماه سال گذشته افزایش ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.»
تن ماهی هم به خاطر حذف ارز دولتی و استفاده از ارز نیما با گرانی مواجه شده است. سال گذشته قیمت هر بسته تن ماهی 7 هزار و 300 تومان بود ولی با محاسبه ارز نیما قیمت هر بسته تن ماهی به 15 هزار تومان نزدیک شده است.
کاوه زرگران دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی در مورد افزایش قیمت تن ماهی می‌گوید: حدود ۶ ماه قبل گوشت ماهی تن از لیست کالاهای گروه یک یعنی کالاهایی که ارز دولتی به آنها تعلق می‌گرفت، خارج شد، بنابراین اکنون واردات این کالا باید با ارز مبادلاتی انجام شود.
وی با بیان اینکه تهیه گوشت ماهی تن تا یک ماه آینده هم از طریق صید داخلی امکانپذیر است، گفت: بنابراین تا یک ماه آینده تأمین گوشت ماهی تن برای تهیه کنسرو ماهی از محل صید داخلی خواهد بود. به گفته زرگران براساس محاسبات انجام شده، قیمت هر کیلوگرم گوشت ماهی تن وارداتی ۲۵ هزار تومان خواهد بود.
با این تفاسیر در هر دوکالا به خاطر حذف ارز دولتی قیمت‌ها بالا رفته است. از این‌رو مردم برای آن‌که بتوانند کالای ارزانتری خریداری کنند، سراغ تولیدات سال گذشته رفتند که حجم آنها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیشتر است. آنگونه که کارخانه‌های تولیدکننده عنوان کردند با اصلاح قیمت‌ها عرضه تن ماهی و ماکارونی افزایش خواهد یافت.


فروش کالاهای 97 با قیمت 98 تخلف است
نکته دیگری که طی روزهای اخیر در بازار کالایی اتفاق افتاده است، فروش اجناس قدیم با قیمت جدید است. محمدرضا مرتضوی رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران عرضه محصولات با قیمتی بالاتر از قیمت درج شده روی کالا را تخلف دانست و گفت: این تخلف در عرضه مستقیم نمایندگی برخی شرکت‌ها هم دیده شده است. یعنی برخی شرکت‌ها کالای تولید قدیم را با قیمت جدید به فروش می‌رسانند. اگر این تخلف به ما گزارش شود آن را منعکس می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه سود حاصل از فروش محصولات قدیمی به قیمت جدید، سود تصادفی است، اظهار کرد: گرانفروشی می‌تواند از سوی اصناف یا کارخانه‌ها صورت بگیرد که من خودم شاهد این تخلف از سوی یک کارخانه بوده‌ام. رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران همچنین تصریح کرد: کارخانه‌ها برای افزایش قیمت باید بسته‌بندی خود را اصلاح و قیمت جدید را روی آن درج کنند، اما افزایش قیمت کالا با بسته‌بندی قبلی تخلف است. مرتضوی همچنین با اشاره به اینکه کانون انجمن‌های صنایع غذایی وظیفه دارد به این تخلف‌ها رسیدگی کند، اظهار کرد: خریدارانی که با این تخلف‌ها مواجه می‌شوند، می‌توانند از طریق تلفن گزارش آن را به کانون انجمن‌های صنایع غذایی منعکس کنند تا ما به این تخلفات رسیدگی کنیم. وی افزود: بنابراین واحد صنفی نباید کالای قدیمی را به قیمت جدید عرضه کند و کارخانه نیز در صورتی که بخواهد قیمت محصولات خود را افزایش دهد حتماً باید از بسته‌بندی جدید استفاده کند.

 

 

یادداشت

آخرین وضعیت بازار ماکارونی و تن ماهی

عباس قبادی
دبیر ستاد تنظیم بازار
سال گذشته نمایندگان مجلس مصوب کردند که قیمت فروش گندم با ارز نیمایی باشد بدین جهت در قانون بودجه سال‌جاری مصوب شد که گندم مصرفی کارخانجات ماکارونی با قیمت آزاد باشد، یعنی از 990 تومان به 1800 تومان برسد. حال با بررسی‌های صورت گرفته قرار شده قیمت هر بسته ماکارونی با توجه به نوع و کیفیت از 4 هزار و 400 تومان تا 5 هزار و 400 تومان باشد. در این میان کارخانجات تصمیم گرفتند در ماه مبارک رمضان قیمت‌های جدید را 15 درصد کاهش دهند. با این تفاسیر اگر مردم با کمبود ماکارونی در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها مواجه شدند تنها به خاطر وقفه در عرضه بوده است. با تعیین قیمت‌های جدید دیگر شاهد کمبود این کالا در بازار نخواهیم بود. به هرترتیب ایران جزو بزرگترین تولیدکنندگان ماکارونی در جهان است. از این‌رو با قاطعیت می‌گویم که 2 برابر نیاز کشور تولید این کالا صورت می‌گیرد و هیچ کمبودی در تولید و تأمین مواد اولیه نداریم.
در مورد تن ماهی نیز به رغم تمام حرف و حدیث‌ها باید گفت که مشکل خاصی وجود ندارد. این کالا تنها به جهت این‌که از گروه یک کالایی به گروه دوم رفت و دیگر ارز دولتی به آن اختصاص پیدا نمی‌کند و تولیدکنندگان می‌توانند با ارز نیمایی کالای مورد نظر خود را وارد کنند، قیمت آن تغییر کرده است. در این کالا نیز میزان تولید 2 برابر نیاز کشور است لذا از مردم می‌خواهیم که در خریدهای خود عجله نکنند و تن ماهی را با قیمت‌های بالا خریداری نکنند. قیمت تن ماهی سال گذشته 9 هزار تومان بود و در حال حاضر قیمت آن به 14 هزار تومان رسیده است. افزایش 60درصدی قیمت هر کنسرو تن ماهی به خاطر افزایش قیمت ماهی تن، قوطی تن ماهی و دستمزد است.
در این میان در عرضه سایر کالاها با سرعت در حال انجام کار هستیم به گونه‌ای که ماهیانه 200 هزار تن مرغ و 90 هزار تن گوشت قرمز وارد بازار می‌شود. برای گوشت قرمز هم ارز نیمایی در نظر گرفته شده است. ۱۰ درصد از گوشت قرمز کشور از محل واردات و ۹۰ درصد دیگر از تولید داخل تأمین می‌شود بنابراین، این ۱۰ در صد نمی‌تواند در قیمت ۹۰ درصد تولید داخل تأثیر آنچنانی داشته باشد. اختصاص ارز نیمایی برای واردات گوشت قرمز، مصوبه اسفند دولت است که از امسال آغاز شده و نخستین محموله آن نیز به کشور وارد شده است. بدین جهت در مورد کالاهای اساسی وزارت صنعت، معدن و تجارت با دقت عمل می‌کند تا مردم با بحرانی روبه‌رو نشوند. کشور از نظر تأمین کالاهای اساسی مشکلی ندارد و به جرأت می‌توان عنوان کرد که 80 تا 90 درصد کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را می‌توانیم تأمین کنیم چرا که ایران به جهت تأمین ارزاق ویژگی‌های ممتازی دارد و همواره در زمینه کالاهای اساسی چون مرغ، گوشت، خرما و شکر بهترین کیفیت را داریم. متأسفانه برخی از شیطنت‌ها باعث شده که بازار ملتهب شود و مردم نگرانی از وضعیت قیمت و عرضه کالاها داشته باشند