پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 9275
منتشر شده در پنج شنبه, 11 مهر 1398 08:42
تعداد دیدگاه: 0
بازار خودرو در هفته جاری

بسیاری از فعالان بازار معتقدند که فاصله قیمتی بسیاری از محصولات خودروسازان با بازار کاهش یافته است. با توجه به اظهارنظر این کارشناسان به‌نظر می‌رسد که بازار خودرو دیگر محل امنی برای سرمایه‌گذاری نیست و سرمایه‌های سرگردان نیز به دلیل کاهش این فاصله، در حال خروج از بازار خودرو هستند. در این بین هر چند در برخی از خودروها هنوز حباب قیمتی وجود دارد اما پیش‌بینی می‌شود که روند کاهشی قیمت‌ها تا پایان سال به این خودروها نیز سرایت کرده و حباب قیمتی آنها تخلیه شود.  

قیمت خودرو از نفس افتاد

اما در شرایطی که از یک ماه گذشته بازار خودرو شاهد کاهش قیمت‌ها بوده، در هفته جاری این روند کاهشی در برخی خودروها متوقف و در برخی دیگر تداوم یافته است. با این حال  سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو ضمن تایید ثبات بازار به خبرگزاری «ایرنا» گفته است که قیمت‌ها دست‌کم در یک هفته گذشته هیچ تغییری نداشته و تنها برخی خودروها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان نوسان آن هم در دو ساعت در یک روز داشته‌اند. اما در مورد دلایل ثبات قیمتی خودروها کارشناسان متفق‌القول معتقدند که ثبات نسبی نرخ ارز و همچنین عرضه مناسب خودرو از سوی خودروساز در آرامش بازار تاثیر بسزایی داشته است. از سوی دیگر با کاهش هیجانات خودرویی که از فاصله قیمتی کارخانه و بازار کاسته است دیگر انگیزه‌ای برای دلالی در این بازار باقی نگذاشته که همین امر بر میزان تقاضای کاذب کاسته است. در همین حال خودروسازان نیز به‌رغم کاهش تیراژی که در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند، عرضه خودرو را افزایش دادند. بدین ترتیب به‌نظر می‌رسد که روند تکمیل خودروهای ناقص سرعت گرفته که همین امر بر سرعت عرضه به بازار افزوده است.

از سال گذشته خودروسازان به دلیل عدم تامین قطعه در خطوط تولیدی خود، بسیاری از محصولات را به‌طور ناقص از خط خارج کردند که همین امر منجر به دپوی هزاران خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان شد. پیش از این برآورد می‌شد که دو خودروساز بزرگ کشور ۲۰۰ هزار محصول ناقص را در پارکینگ‌های خود جای دادند. حال با سرعت‌گیری روند تکمیل این خودروها دو خودروساز بزرگ کشور با انتشار اخباری بر تکمیل۵۰ درصدی محصولات یاد شده تاکید کرده‌اند. بدین معنا که نیمی از خودروهای ناقص، به بازار عرضه شده‌اند.در این زمینه طی هفته جاری سیدرضا مفیدی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت نیز عنوان کرده بود که تولید دو شرکت در شهریور ماه در مجموع ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته و تحویل شهریورماه نیز ۶۱ درصد رشد داشته است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد عرضه مناسب خودرو نیز بر روند جاری بازار تاثیرگذار بوده است. اما در شرایطی که اخبار خوبی از تخلیه حباب قیمتی خودروها به گوش می‌رسد، بسیاری از فعالان بازار از رکود شکل گرفته در بازار خودرو اظهار نگرانی می‌کنند. سال گذشته همزمان با افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها، بازار با رکود تورمی همراه شد حال آنکه با کاهش قیمت‌ها از یک ماه گذشته این رکود همچنان پابرجاست. در این زمینه عنوان می‌شود که مشتریان با انتظار از تداوم روند کاهشی قیمت‌ها، در بازار حضور پیدا نمی‌کنند که همین امر بر رکود بازار افزوده است. به این ترتیب فعالان بازار تاکید دارند که هم‌اکنون تنها مشتریانی واقعی که نیاز به خودرو دارند در بازار حضور دارند و متقاضیانی که قصد تعویض یا جابه‌جایی دارند از خرید خودرو ممانعت می‌کنند.

بازار بی‌هیاهوی خودروهای داخلی

همان‌طور که عنوان شد بازار خودرو درهفته جاری بازهم نوسان داشت این در شرایطی است که بیشتر محصولات با کاهش قیمت روبه‌رو و برخی دیگر نیز با ثبات همراه بود.آنچه مشخص است تعیین قیمت در بازاری که رکود در آن حاکم است سخت به نظر می‌رسد به‌طوری‌که برخی از فروشندگان برای فروش خودروی خود قیمت متعادلی را اظهار می‌کنند اما برخی دیگر هنوز به دنبال سود کسب شده از خودرو خریداری از کارخانه هستند. به این ترتیب تعیین قیمت ثابت در این بازار کمی سخت و ناممکن به نظر می‌رسد. با این حال سری به بازار خودرو می‌زنیم تا ببینیم قیمت محصولات داخلی طی هفته جاری چه تغییراتی داشته است. طبق اظهارات فعالان بازار پراید ۱۱۱ با قیمت ۴۶ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود. این خودرو در این هفته نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان از قیمت خود را از دست داده است. در حالی که سایپا ۱۱۱ افت قیمت داشته دیگر محصول این خانواده، یعنی پراید ۱۳۱ اندکی رشد قیمت را به نسبت هفته گذشته تجربه کرده است. این خودرو با قیمت ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه شده است.

دو محصول دیگر سایپا یعنی تیبای صندوقدار و ساینا نیز به ترتیب با قیمت‌های ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۵۳ میلیون تومان داد و ستد شدند. این دو خودرو به نسبت هفته گذشته افت قیمت را تجربه کرده‌اند. تیبا افت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را به نام خود ثبت کرد. ساینا نیز ۸۰۰ هزار تومان از قیمت خود را از دست داد. تیبا صندوقدار نیز در هفته جاری افت قیمت ۳۰۰ هزار تومانی داشت. به این ترتیب این خودرو با قیمت ۵۳ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. اما سراتوی سایپا نیز که تولید آن تقریبا متوقف مانده در شرایطی که در کارخانه ۲۹۵ میلیون تومان قیمت دارد در بازار با قیمت ۲۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود. این خودرو ظاهرا به سقف قیمتی خود رسیده است. حال سراغ تعدادی از محصولات ایران‌خودرو می‌رویم. دو محصول پژو ۲۰۶ یعنی تیپ ۲ و ۵ (ساده) به ترتیب با قیمت‌های ۷۴ و ۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قابل خریداری هستند.

مدل صندوقدار ۲۰۶ نیز با قیمت ۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. قیمت رانا و پژو ۴۰۵ SLX به ترتیب با قیمت ۷۴ میلیون و ۷۷ میلیون تومان قابل خریداری هستند.  در بازارسمند EF۷ دوگانه سوز با قیمت ۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در اختیار متقاضیان قرار دارد.  در شرایطی که دنا در بازار نایاب است. پژو پارس ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. پژو ۲۰۰۸ محصول مونتاژی ایران خودرو که همچنان در آمار تولید این خودروساز به چشم می‌خورد، در بازار ۲۹۲ میلیون تومان قیمت خورده است. حال سری به محصولات عمدتا چینی بزنیم.طبق اظهارات برخی از فعالان بازار هر دستگاه جک اس ۵ به قیمت ۲۵۵ میلیون تومان، جک اس ۳ به ۱۸۴ میلیون تومان، جک جی ۴ به ۱۳۹ تا ۱۴۰ میلیون تومان، هایما اس ۵ به ۲۳۹ تا ۲۴۰ میلیون تومان، هایما اس ۷ به ۲۶۷ میلیون تومان طی هفته جاری رسیده است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید