مهدی جوانمرد قصاب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تسهیلات بانک مرکزی در خصوص رفع تعهد ارزی به صادرکنندگان به افغانستان که بانک مرکزی قول آن را داده است چیست، گفت: هنوز جزئیاتی در این باره اعلام نشده اما ظاهرا در جلسه‌ای بین بانک مرکزی و اتاق ایران، بانک مرکزی در این خصوص قول‌هایی داده است.

رایزن بازرگانی  سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با بیان اینکه صادرات ریالی به افغانستان متوقف شده است افزود: تا قبل از الزام صادرکنندگان به رفع تعهد ارزی پیرو بخشنامه بانک مرکزی، صادرات ریالی به افغانستان انجام می‌شد اما پس از این الزام صادرات ریالی به افغانستان متوقف شده است.

وی بیان داشت: بر این اساس صادرکنندگان کالاهای خود را به افغانستان صادر می‌کردند و از طریق صرافی معادل ریالی کالای صادراتی خود را به قیمت روز به ریال دریافت می‌کردند.

جوانمرد قصاب بیان داشت: لذا با این روش هیچ نوع تحریمی نمی توانست در صادرات ما به این کشور خدشه وارد کند اما با بخشنامه بانک مرکزی و لزوم رفع تعهد ارزی دیگر صادرات ریالی به این کشور نداریم.

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران به افغانستان در پاسخ به این سوال که با این الزام آیا صادرات ما به این کشور کاهش یافته است، گفت: خیر صادرات ما به این کشور کاهش نیافته اما اگر این الزام وجود نداشت، ممکن بود که صادراتمان به این کشور افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی قطع صادرات ریالی به این کشور با توجه به بخشنامه بانک مرکزی گفت: این تصمیم مرتبط با شرایط حال حاضر اقتصاد کشور است؛ بنابراین در خصوص درست یا غلط بودن آن بحثی نمی کنیم اما همان طور که اشاره شد صادرات ریالی عاملی برای دور زدن تحریم ها بود.