جریانی که احتمالا تمایل دارد یک اصولگرای قدیمی و استخوان‌دار را نامزد انتخابات کند. شاید هم او برای آنها یادآور وضعیتی است که خروجی‌اش محمود احمدی‌نژاد شد. تجربه‌ای که قطعا حاضر به تکرار دوباره آن نیستند. برای طیف سنتی یا اصولگرایان متقدم، انتخابات 1400 آخرین شانس بقا در قدرت به‌ویژه حوزه انتخابی است و درصورتی‌که از دست برود، احتمال حذف همیشگی‌شان از ساختار وجود دارد. این در حالی است که برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که سعید محمد با محسن رضایی ائتلاف کرده است؛ اما دقیقا مشخص نیست که او به ‌طور مشخص از سوی کدام جریان اصولگرایی حمایت می‌شود. این‌طور تصور می‌شد که او نامزد شورای ائتلاف اصولگرایان با لیدری غلامعلی حدادعادل شود؛ اما یکی از جریان‌های نزدیک به این ائتلاف هم در نقد نامزدی سعید محمد سخن گفته است. سخنگوی جمعیت رهپویان دیروز از ناشناخته‌بودن سردار محمد، سخن گفته است: نباید فرمان اداره کشور علی‌الخصوص نظام جمهوری اسلامی را به دست افرادی که خودشان، سوابقشان، تیم‌شان، اطرافیان‌شان و مواضع‌شان مشخص و شناخته‌شده نیست، بدهیم. حجت‌الاسلام سیدمحمدصادق کاظمی، درباره حضور نظامیان در انتخابات با توجه به استعفای سردار محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا به همین منظور، گفت: من یک نکته کلی به شما بگویم، اگر نظامیان منع قانونی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دارند، حتما باید قانون اعمال شود؛ اما اگر در قانون منعی ندارند، چه اصراری دارید که شرکت نکنند. این را به‌ صورت کلی درمورد همه افراد نظامی عرض می‌کنم که ملاک باید قانون باشد. ما یک مشکل در ساختار سیاسی و انتخابات کشور داریم و آن این است که متأسفانه سازوکاری وجود ندارد که افراد را موظف کند که خود را کامل به مردم معرفی کنند. آقای محمد تا الان سرشناس و شناخته‌شده نبوده و اینکه اطرافیان ایشان چه کسانی هستند یا اعتقادات ایشان چیست، محل سؤال است اما فرصت دارد خود را معرفی کند، اگر توانست این کار را انجام دهد، خب یک گزینه قابل بررسی است اما اگر نتوانست هم شورای ائتلاف و هم مردم نباید به کسی که مورد شناخت نیست، اعتماد کنند. این یک قاعده کلی است که نه‌فقط ایشان، بلکه درباره هر گزینه دیگری هم همین‌طور است.
چرا اصولگرایان «سعید محمد»، فرمانده قرارگاه خاتم را تخریب می‌کنند؟ درحالی‌که اصولگرایان تا این لحظه از بلااشکال‌بودن گزینه نظامی سخن می‌گفتند یا حداقل با سکوت یا در فضایی تلطیف‌شده با ماجرای نامزد نظامی برخورد می‌کردند؛ اما حالا که پای سعید محمد به میان آمده، برخی به همین سابقه نظامی‌گری او اشاره کرده و از آن به‌عنوان یک نکته منفی یاد می‌کنند.
مثلا اسدالله بادامچیان در واکنش به کاندیداتوری سردار سعید محمد گفته بود: «اشخاصی چون سردار سعید محمد که از چهره‌های نظامی هستند، برای ورود به انتخابات، ابتدا باید از سپاه استعفا بدهند، چراکه شائبه استفاده از امکانات سپاه را در جامعه ایجاد می‌کند، در‌حالی‌که خود سپاه این را نمی‌خواهد. سردار سعید محمد هم درحال‌حاضر از سپاه کناره‌گیری نکرده و استعفا نداده است، بلکه مشاور فرمانده کل سپاه شده است، در نتیجه اگر او می‌خواهد وارد انتخابات شود، به او خوشامد می‌گوییم، چراکه ما که نمی‌توانیم به او بگوییم که وارد انتخابات نشود. ازاین‌رو این شائبه که از امکانات سپاه استفاده شود، در جامعه ایجاد می‌شود. خود سپاه نیز چنین عقیده‌ای دارد، چراکه مردم در این حالت می‌گویند این رئیس‌جمهور سپاه است؛ بنابراین سپاه هم این را نمی‌خواهد». حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه هم درباره اعلام نامزدی سردار جوان سپاه معتقد بود که «سعید محمد هنوز در جامعه فرد شناخته‌شده‌ای نیست و به‌همین‌خاطر شانس چندانی برای موفقیت ندارد». او تأکید کرده بود کسی از دیدگاه‌ها و مواضع او خبر ندارد و کارنامه‌اش در قرارگاه خاتم‌الانبیا که اخیرا برای نخبگان مطرح شده، مورد توجه مردم نیست. ضمن اینکه در نظرسنجی‌ها نیز خیلی عقب است.
سعید محمد و رقابت‌های درون‌گروهی
برخی مخالفت‌ها هم از جنس دیگری است؛ مثلا کانال تلگرامی، موسوم به «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» چندی قبل انتقاداتی را نسبت به امضای توافق‌نامه میان «قرارگاه خاتم‌الانبیا و گروه مالی گردشگری برای توسعه فولاد بناب آذربایجان‌ شرقی» مطرح کرد. 
مشخص بود که طیفی از اصولگرایان برای فضاسازی به‌ منظور پیروزی کاندیدای مورد نظر خود در رقابت درون‌گروهی و پشت پرده اصولگرایان در حال تلاش هستند و سعید محمد به یکی از اهداف مدنظر آنان تبدیل شده است. انصاف‌نیوز هم چندی قبل به نقل از یک اصولگرا مدعی شد که پرونده تخلفات مالی عیسی شریفی، معاون شهردار در زمان قالیباف هم توسط او جمع و آشکار شده است و ارتباط خوبی با قالیباف ندارد. او گفته بود: سعید محمد فعلا حامی جدی در سپاه برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد؛ اما علیرضا زاکانی و مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور، از حامیان جدی او هستند. سعید محمد پیش از رسیدن به ریاست قرارگاه خاتم‌الانبیا، مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس، سازنده و مالک چندین مرکز خرید بزرگ در کشور بود. او چندین سال نیز مدیرعامل سپاسد از زیرمجموعه قرارگاه خاتم‌الانبیا بود. با اینکه تجربه فعالیت در سپاه را دارد، اما تجربه نظامی آن‌چنانی ندارد و بیشتر با لقب مهندس  نامیده می‌شود».


سعید محمد بابت تخلف برکنار شد!

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی دیروز درخصوص آخرین تحرکات انتخاباتی سعید محمد به ایسنا گفت: ایشان اصلا در فضای اصولگرایان مطرح نیست، فقط در فضای مجازی مطرح است و روی ایشان کار شده و کناررفتن ایشان از فرماندهی قرارگاه خاتم هم به دلیل انتخابات نبوده و خود ایشان هم تخلفاتی داشته که قطعا این مسئله امتیازی منفی در بررسی صلاحیت ایشان خواهد بود. مهرداد لاهوتی، نماینده مجلس دهم و از چهره‌های نزدیک به لاریجانی هم پیش‌تر درباره نامزدی سعید محمد او را یک کاندیدای پوششی خوانده و گفته بود: «تصور من این است که سعید محمد با انگیزه ریاست‌جمهوری وارد نشده است. احتمالا همان نقشی را ایفا خواهد کرد که آقای جهانگیری یا قالیباف در انتخابات ۹۶ ایفا کردند. استنباط من این است که اجماع اصولگرایان روی سعید محمد کار سخت و دشواری باشد. او نهایتا می‌تواند در صحنه حضور داشته و در توافق با کاندیدای نهایی به کار خود ادامه دهد».