اقتصاد بازار: مدیرعامل بانک خاورمیانه با تاکید بر اینکه تنها راه برای رشد اقتصادی مناسب، پایین نگه داشتن تورم است، گفت: بودجه سالانه نباید بالانس داشته باشد و اگر کسری داریم دولت باید اوراق قرضه منتشر شود اگر طی سه سال گذشته این گونه شده بود امروز کشور گرفتار رکود نبود.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار، پرویز عقیلی به دعوت انجمن مدیران صنایع اصفهان در جمع اعضای اتاق بازرگانی حضور داشت و در نشستی وضعیت اقتصادی کشور را تشریح کرد. در این دیدار فرهاد رهنما رئیس انجمن مدیران صنایع اصفهان با تاکید بر نگاه ویژه به صنایع، تصریح کرد: بانک ها نیز باید با بخش خصوصی تعامل داشته باشند. مدیرعامل بانک خاورمیانه  نیز در این دیدار، اظهار داشت: در شرایط فعلی نیاز به یک دستی و همدلی در بخش سیاسی و اقتصادی کشور داریم.
وی درباره وضعیت اقتصادی سیستم بانکی، بهره 18 و سود 15 درصد و... افزود: متاسفانه هنوز درک نکردیم که نمی توان اقتصاد را به طور دستوری اصلاح کرد.
به گفته مدیرعامل بانک خاورمیانه، اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا است و زمان باید پاسخگو باشد و بنده نیز چهار سال پیش این مطلب را به تیم اقتصادی دولت گوشزد کردم.
وی تاکید کرد: تنها راه کاهش نرم تورم، پایین آوردن نقدینگی است که با این سیاست انقباضی نرخ بیکاری افزایش یافت.
عقیلی با بیان اینکه اکنون با افزایش نرخ بیکاری دست پاچه شده ایم و دولت نقدینگی را دوباره بالا برده است، تصریح کرد: این سیاست نیز موجب افزایش دوباره نرخ تورم می شود.
وی همچنین با تاکید بر اینکه کاهش نرخ تورم جزو دستاوردهای دولت یازدهم است، تصریح کرد: زمانی که در اقتصاد تورم دو رقمی می شود همه دلال می شوند و موضوع صنعت، سازندگی و سرمایه گذاری دراز مدت بی ارزش می شود و همه سعی دارند تا با معاملات کوتاه مدت وضعیت خود را نگه دارند.
به گفته مدیرعامل بانک خاورمیانه، تنها راه برای رشد اقتصادی مناسب، پایین نگه داشتن تورم است که حتما نرخ بهره را کاهش می دهد مشروط به اینکه وسائل آن فراهم شده باشد.
وی افزود: اگر سیاست های انقباضی در پیش بگیریم و تورم کاهش یابد شاهد رکود خواهیم بود و اگر سیاست انبساطی داشته باشیم تورم دوباره برمی گردد اما اگر طی سه سال گذشته دولت اوراق منتشر می کرد امروز رکود نداشتیم.
عقیلی به سیاست انقباضی بانک مرکزی در کاهش تورم اشاره کرد و گفت: با توجه به فشارهای وارده به دولت دوباره شاهد بالارفتن نقدینگی در کشور هستیم که موجب افزایش دوباره تورم می شود.
به گفته وی، مطابق آخرین آمار بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه 9.1 بود در حالیکه متوسط 12 ماهه 8.6 درصد بود و این شروع افزایش نرخ تورم در کشور است.
مدیرعامل بانک خاورمیانه با بیان اینکه در ابتدای فعالیت این دولت بنده پیشنهاد انتشار اوراق بدهی دولتی را دادم، گفت: به عنوان مثال زمانی که اوباما در آمریکا رئیس جمهور شد؛ در سال 2009 بدهی این کشور 10 هزار میلیارد دلار بود که به فاصله سه سال به 16 هزار میلیارد دلار رسید اما نرخ بهره حتی یک دلار نیز بالا نرفت چرا که اوراق قرضه دولت آمریکا به گونه ای است که بدهی و سود را به موقع پرداخت می کند.
وی گفت: پیشنهاد من به دولت این بود که اگر مردم اعتماد کنند که دولت بدهی خود را به موقع پرداخت کند مطمئن باشیم که دولت می تواند کسری بودجه داشته باشد و مردم نیز آن را قبول خواهد کرد.
عقیلی تصریح کرد: بودجه سالانه نباید بالانس داشته باشد و اگر کسری داریم دولت باید اوراق منتشر شود اما باید دِین را به موقع پرداخت کند.
وی تاکید کرد: خوشبختانه سال گذشته با راه اندازی خزانه اسلامی، اوراق قرضه منتشر شد اما ای کاش این کار سه سال پیش رخ داده بود تا اقتصاد تا امروز به حرکت می افتاد.
مدیرعامل بانک خاورمیانه افزود: بنده همچنین تاکید کردم که به بخش خصوصی مجوز انتشار اوراق بدهیم.
وی همچنین به پیشنهاد اعتبار مالیاتی اشاره کرد و بیان داشت: آن زمان نرخ بهره 28 درصد بود اگر اعتبار مالیاتی را ایجاد کنیم و دولت از مالیات آتی که قرار است از این شرکت ها دریافت کند آن را از پرداخت سود به آن شرکت ها کسر کند تا زمانی که نرخ بهره واقعی براساس عرضه و تقاضا به زیر 15 درصد کاهش یابد.
عقیلی با تاکید بر اینکه اقتصاد باید خود را براساس عرضه و تقاضا نشان دهد و به روز و دستوری نمی شود آن را کنترل کرد، بیان داشت: امروز موضوع اوراق بدهی در کشور در حال جا افتادن است و در بانک خاورمیانه نیز به دنبال ایجاد اوراق شرکتی هستیم؛ اما هنوز نتوانستیم موضوع اجبار مالیاتی را جا بیندازیم البته نرخ ها تا اندازه ای کاهش یافته است.
وی همچنین در خصوص رشد اقتصادی کشور در سال جاری، بیان داشت: رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول امسال حدود 4.4 بود که در سه ماهه دوم به 9.1 رسید در نتیجه برای شش ماهه امسال حدود 6.6 درصد رشد اقتصادی حاصل شد.
به گفته مدیرعامل بانک خاورمیانه، صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران برای سال جاری را 6.4 درصد در نظر گرفته که در سال آینده 4 درصد خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه موضوع حرکت افتادن اقتصاد کشور بسیار سربع تر می توانست رخ دهد، بیان داشت: بعد از برجام امسال رشد اقتصادی ما می تواند حدود 6.5 درصد باشد و سال آینده نیز این رشد مثبت خواهیم داشت.
عقیلی با اشاره به اینکه دوباره نقدینگی افزایش یافته و باید برای پیشگیری از افزایش نرخ تورم، آن را کاهش دهیم، گفت: مطابق برآوردهای اقتصادی امسال حدود 30 تا 32 میلیارد دلار درآمد نفتی کشور است همچنین حدود 28 میلیارد دلار درآمدهای ارزی غیر نفتی خواهیم داشت که در مجموع درآمدهای ارزی کشور 58 میلیادر دلار می شود.
وی افزود: این رقم در مقایسه با احتیاجات مان که حدود 65 میلیادر دلار است زیاد دچار کمبود نیستیم و به اندازه کافی نیز ذخیره داریم همچنین حدود 50 میلیارد دلار نزد چین دارد که البته آنها پرداخت نمی کنند.