اقتصاد بازار: جاده ابریشم روسیه و قزاقستان در حالی از برنده‌های اصلی راه استراتژیك جاده ابریشم هستندكه یكی از اهداف اصلی این طرح استراتژیك، متصل كردن این كشور به ایران از طریق تركمنستان است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد بازار به نقل از روابط عمومی شرکت راه‌آهن؛ جاده ابريشم كه نخستين شاهراه بين‌المللی جهان بشمار می‌رفت و در زمان خود از بهترين شاهراه‌ها محسوب می‌شد و بعدها توسط رومی‌ها نيز مورد استفاده قرار گرفت، از چنان امنيّت و كيفيتی برخوردار بود كه پيك‌های نامه‌رسان می‌توانستند مسافت ۲۶۹۹ كيلومتري آن را در هفت روز بپيمايند.
این راه یا همان Royal Road به دستور داریوش ساخته شد، این راه، شوش و پاسارگاد را به شهر سارد در آسیای صغیر متصل می‌كرد و راه بزرگ ابریشم نیز بخشی از آن را تشكیل می داد.
راهی كه تركیبی از كمربند اقتصادی ابریشم و راه دریایی ابریشم بود. در قرن بیست این راه استراتژیك تحت نام "یك كمربند، یك راه شناخته" شد و هدف راهبردی این راه كه پرده‌برداری از آن توسط چین در اكتبر ۲۰۱۳ انجام شد، از یك سو ادغام و یكپارچه‌سازی هرچه‌بیشتر اقتصادهای دو قاره آسیا-اروپا و آفریقا، و از سوی دیگر برجسته كردن وزن فزاینده اقتصاد و سیاست چین در صحنه جهانی بود.
البته باید دانست كه یكی از عناصر اصلی تشكیل‌دهنده جاده نوین ابریشم، پُل زمینی آسیا-اروپاست (Eurasian Land Bridge) كه صنعتِ چین را از طریق راه آهن و با گذشتن از آسیای مركزی و روسیه، به اروپا و بنادر و بازارهای آن متصل می‌كند.
اینك به عنوان نمونه، نخستین شركتی كه بهره‌برداری از راه نوین ابریشم را آغاز كرده، شركت Hewlett-Packard است. این شركت محصولاتِ تولیدی خود را با راه آهن، تا سه بار در هفته به اقتضای بازار و تقاضا، از كارخانه‌های چینی به بندر هامبورگ در شمال آلمان صادر می‌كند.
روسیه و قزاقستان از برنده‌های اصلی این راه استراتژیك هستند. درحالی‌كه یكی از اهداف اصلی این طرح استراتژیك، متصل كردن این كشور به ایران از طریق تركمنستان است، تسهیل تجارت، داد و ستد ارزی، اتصال راه‌ها و خطوط ترابری، ارتباطات سیاسی و تفاهم فرهنگی نیز اهداف راهبردی این طرح را تشكیل می‌دهند.
ایستگاه راه ابریشم زیربنای تكنولوژیكِ طرحِ استراتژیكِ “یك كمربند، یك راه” است. كارگزار اصلی ایستگاه راه ابریشم، شركت چینی (آی زی پی) است، به نحوی كه این شركت مسئولیت طراحی و اجرای زیرساخت‌های فنّی و تكنولوژیكِ لازم برای تسهیل گمركی و مالی مبادلاتِ تجاری در بنادر ۲۹گانه راه نوین ابریشم در سراسر جهان را بر عهده دارد.