تنها سه روز بعد از انعقاد نخستين قرارداد جديد نفتي ايران براي توسعه فاز ١١ پارس جنوبي بين شركت ملي نفت ايران با کنسرسيومي متشکل از توتال،CNPC چين و پتروپارس با سردمداري توتال، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبيا گله‌مند از دولت و روحاني، مي‌‌گويد ناديده‌گرفتن توان داخلي در اين قرارداد، واقعا غيرمنصفانه است. اين در حالي است كه در اين ماجرا، صرفا توتال به‌عنوان رهبر كنسرسيوم حضور دارد و موظف شده از فعالان صنعت نفت ايران بهره بگيرد و در همين راه هم است كه پتروپارس وارد ماجرا شده. با‌اين‌حال فرمانده خاتم‌الانبيا معتقد است «ما هیچ وقت نباید عزت خود را زیر سؤال ببریم و در‌حالی‌که توانایی داریم، پیمانکار دست دو شویم». شاكي است از اينكه وزارت نفت گفته تمام قراردادها را بايد در مناقصه برد؛ اما به گفته او، واگذاري فاز ١١ پارس جنوبي به توتال، بدون تشريفات مناقصه بود و اصلا از جريان اطلاعي نداشتند.
‌ سزاوار است دولتِ با تفنگ و بی‌تفنگ مطرح شود؟
سردار عبادالله عبدالهی كه در برنامه ويژه خبري شبكه دو سيما حضور يافته بود، با بیان اینکه تنها کسی هستم که در ارتباط با قرارگاه سازندگی با دولت‌ها بیشترین تعامل را با آنها داشته‌ام، گفت: زمانی که در سال ٩٥ بالاترین رکورد کاری را برای دولت داشتیم، آیا سزاوار است دولتِ با تفنگ و بی‌تفنگ مطرح شود؟ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) گفت: اگر به جای نگاه‌کردن به جاهای دیگر به ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم، تحریم‌ها اثری ندارد. به گزارش صداوسيما، سردار عبدالهی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود قرارگاه عرصه را بر خارجی‌ها تنگ کرده است، افزود: قرارگاه طرح‌های نیمه‌کاره‌‌ای را به ثمر رسانده است که خارجی‌ها در ابتدای تحریم‌ها آنها را رها کردند و رفتند.
‌ سپاه هیچ اصراری برای ورود به طرح‌ها نداشته
عبدالهی با بیان اینکه سپاه نهادی مردم‌پایه است، گفت: در دوران دفاع مقدس از این ظرفیت استفاده و با همراهی مردم موفق شدیم و پس از جنگ تحمیلی نیز با توجه به ظرفیت سپاه قرارگاه خاتم‌الانبیا ایجاد و در بازسازی و سازندگی کشور وارد شد. از ابتدای تأسیس قرارگاه خاتم‌الانبیا تاکنون دوهزار‌و ٥٠٠ طرح استانی و ملی ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه گفت: در دولت‌های پس از جنگ تاکنون هر طرحی که سپاه به آن وارد شد، بنا به درخواست و نیاز دولت‌ها بود و سپاه هیچ اصراری برای ورود به این طرح‌ها نداشته است. هیچ‌گاه قرارگاه نگفته است که این طرح را به ما بدهید، البته بر اساس وظیفه باید به سازندگی کشور کمک کند. وی با بیان اینکه در دولت یازدهم ١٨٣ طرح به اتمام رسیده است و مردم از آن بهره‌مند شده‌اند، گفت: این طرح‌ها در حوزه حمل‌ونقل، نفت و گاز، سدسازی، صنعت و معدن و آی‌تی بوده است.
‌ خاتم‌الانبيا، كشور را از واردات بنزين بي‌نياز كرد
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه افزود: با توجه به اینکه روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد، قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس، بزرگ‌ترین پالایشگاه در کشور، روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین تولید و کشور از واردات این فراورده بی‌نیاز شد. عبدالهی گفت: فاز نخست این پالایشگاه که در دولت یازدهم به اتمام رسید، حدود ٧٥ درصد پالایشگاه را شامل می‌شود و ٢٠ میلیون لیتر فراورده نفتی تولید می‌کند که ١٢ میلیون لیتر آن بنزین یورو٤ با اکتان ٩٦ است. از ابتدای راه‌اندازی پالایشگاه خلیج فارس تاکنون ١,٢ میلیارد لیتر فراورده تولید شده که ٣٥٠ میلیون لیتر آن بنزین بوده است. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه گفت: در زمان ساخت این پالایشگاه ١٧ هزار نفر در آن کار می‌کردند و ٤٢٠ شرکت پیمانکاری در این پروژه حضور داشتند. مهم‌ترین سرمایه برای کشور نیروی انسانی است. قرارگاه خاتم‌الانبیا ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه‌ها دارد. وی گفت: در دو‌سال‌و‌نیم، سه‌هزار‌و ٧٠٠ نفر را از دانشگاه‌های برتر کشور از‌جمله دانشگاه آزاد جذب کردیم و دوهزار‌و صد نفر از این افراد پس از گذراندن دوره سربازی به‌عنوان مدیر جذب قرارگاه خاتم‌الانبیا شدند. مسئول اجرای طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از این افراد بود. عبدالهی افزود: قرارگاه خاتم‌الانبیا ١٧٠ هزار نیروی انسانی دارد که کمتر از دو درصد آنها نیروی رسمی قرارگاه هستند. اين قرارگاه پنج‌ هزار پیمانکار از بخش خصوصی دارد که با سپاه کار می‌کند و بهتر از دولت از آنها حمایت می‌شود.
‌ سزاوار نيست عرصه بر خاتم‌الانبيا تنگ شود
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه با بیان اینکه شبهه‌ها درباره فعالیت‌های سازندگی سپاه از طرف مسئولان ایجاد می‌شود، افزود: سزاوار نیست عرصه بر مجموعه‌ای که با تمام توان و قدرت در شرایط سخت تحریم این‌گونه کار می‌کند، تنگ شود. عبدالهی با بیان اینکه فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسید و از این فازها ٤٠ میلیارد متر مکعب استخراج و شیرین‌سازی گاز انجام و وارد شبکه شده است، گفت: این کار ١٦ میلیارد دلار برای کشور منفعت داشته است. به جای تشویق سپاه سزاوار نیست جوسازی علیه این نهاد انجام شود.
‌ بسياري از شركت‌هاي معتبر جهان، نظامي هستند
عبدالهی بسیاری از شرکت‌های معتبر دنیا را که در زمینه‌های گوناگون فعالیت می‌کنند، نظامی خواند و گفت: برای این شرکت‌ها مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما سپاه که هم توان نظامی دارد و هم مسائل عمرانی و سازندگی کشور را حل می‌کند، مورد خطاب قرار می‌گیرد.
‌ کسانی که می‌گویند سپاه با بخش خصوصی در رقابت است، یا ناآگاه اند یا مغرض
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاي سپاه گفت: درحالی‌که ٢٤هزار میلیارد تومان از دولت طلبکاریم، این را قبول نداریم که می‌گویند سپاه با بخش خصوصی در رقابت است. اگر به سپاه طرح‌هایی با ترک تشریفات مناقصه واگذار شده، این طرح‌ها ضررده بوده است. کسانی که می‌گویند سپاه با بخش خصوصی در رقابت است، یا ناآگاهند یا مغرض. وی درباره واگذاری شرکت صدرا به سپاه گفت: این شرکت زمانی‌که به سپاه واگذار شد، دو هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار بود، هیچ تعهدی را نمی‌توانست انجام دهد و ٢٥٠ نفر از ٣٠٠ نیروی این شرکت هر روز جلوی استانداری تجمع می‌کردند. قرارگاه این شرکت را پذیرفت و ساخت سکوها را قبول کرد و اکنون سه‌هزار و ٥٠٠ نفر در شرکت صدرا مشغول به کارند. قرارگاه ملک‌هایی را که در اختیار داشت فروخت تا بدهی شرکت صدرا به بانک‌ها را بدهد. این شرکت نه تنها نفعی برای سپاه نداشت، بلکه دو هزار میلیارد تومان نیز به بانک‌ها بدهکار بود.
‌ بازده ۱۰ درصدي طرح‌های دولت در مقابل نرخ ۲۰درصدی سود بانک
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاي سپاه گفت: بخش خصوصی توان انجام کارهایی را که سپاه انجام می‌دهد، ندارد. در حالی‌که بانک‌ها سود بیش از ٢٠درصد به سپرده‌ها می‌دهند، چه کسی با دولتی کار می‌کند که نرخ سود طرح‌های آن هفت تا ١٠درصد است. در مقابل پول اجرای طرح‌ها، دولت به‌عنوان اسناد خزانه یا مشارکت اوراقی را به ما می‌دهد که ٣٠ تا ٣٤درصد کاهش قیمت دارد، اما چون سپاه می‌خواهد طرح‌ها نخوابد و به بی‌کاران کشور اضافه نشود کارها را انجام می‌دهد. عبدالهی درباره امضای قرارداد فاز ١١ پارس‌جنوبی با شرکت توتال گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا در عین ارتباطی که با وزارت نفت دارد از این قرارداد خبری نداشت. وی افزود: اکنون صنعت ساخت پالایشگاه و هر طرح بزرگ دیگری در کشور بومی شده است. بخش نخست قرارداد فاز ١١، شامل ٣٠ چاه و دو سکو است و بخش دوم نیز ایستگاه‌های تقویت فشار و ... را شامل می‌شود که بخش نخست، دو میلیارد دلار و بخش دوم ٢,٨ دهم میلیارد دلار قیمت دارد.
‌ واگذاری فاز ١١ به توتال بدون تشریفات مناقصه بود
عبدالهی افزود: در ساخت پالایشگاه و تجهیز همه مراحل آن با مهندسی صددرصد خودکفا هستیم و در بخش نخست قرارداد فاز ١١ با توتال کاری نیست که در کشور انجام نشود. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاي سپاه گفت: قرارگاه بزرگ‌ترین دکل‌های حفاری ٤٠٠ فوتی را در اختیار دارد که می‌توانند ١١ کیلومتر حفاری کنند و ممکن است این دکل‌ها بی‌کار شوند. وی گفت: مسئولان می‌گویند باید خارجی‌ها بیایند و سرمایه‌گذاری کنند، درحالی‌که سپاه بارها اعلام آمادگی کرده است که می‌تواند بخش مالی را نیز تأمین کند. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاي سپاه افزود: وزارت نفت گفته است می‌خواهد قراردادها به سمت مناقصه برود، اما واگذاری فاز ١١ به توتال بدون تشریفات مناقصه بوده است.
‌ نبايد پیمانکار دست دو شویم
سردار عبدالهی گفت: می‌گویند شرکت توتال در قرارداد باید از شرکت‌های داخلی استفاده کند، اما ما هیچ وقت نباید عزت خود را زیر سؤال ببریم و در حالی‌که توانایی داریم، پیمانکار دست دو شویم. اکنون ١,٣ دهم تریلیون تومان پول در دست مردم است و اگر برای جذب آن زمینه‌سازی کنیم می‌توان این سرمایه را به بخش‌های مورد نیاز هدایت کرد. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاي سپاه گفت: در ٢٦ اسفند ٩٤، ١٥ هزار میلیارد تومان اوراق نفتی در یک دقیقه به فروش رفت و در سال ٩٥ نیز ٣٠٠ میلیارد تومان اوراق ستاره خلیج فارس کمتر از یک دقیقه فروخته شد، در حالی‌که ٨٠ برابر خریداران متقاضی وجود داشت. عبدالهی با بیان اینکه در حالی که باید مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در طرح‌ها هدایت کنیم، اما بد مدیریت کرده‌ایم، افزود: اگر صنعت پالایشگاه‌سازی بومی شده، به این دلیل است که به توانمندی داخلی اتکا کرده‌ایم. اگر به جای نگاه‌کردن به جاهای دیگر به ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم، تحریم‌ها اثری ندارد. وی با بیان اینکه بهترین جا برای تربیت نیروی انسانی در کشور قرارگاه خاتم‌الانبیا بوده است، گفت: این قرارگاه ٥٠ هزار نفر حقوق‌بگیر دارد که از این تعداد ١٦ هزار نفر کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا دارند.
منبع: شرق