اینکه دغدغه‌های شهری از طریق ابزارهای جدید رسانه ای و شبکه های اجتماعی بیان شوند، بی شک رویداد مبارکی است؛ اما استفاده از این ابزارها برای ایجاد چالش، آنهم برای یک مجموعه اقتصادی، نه تنها می‌تواند عمق مشکلات را بیشتر کند بلکه امکان باج دهی و باج خواهی را فراهم خواهد ساخت.
این روزها ابزار تلگرام، یکی از کم حاشیه ترین مجموعه های اقتصادی استان را به حاشیه کشیده است. خشت کج این حاشیه را نیز باید در دوران سقائیان نژاد، شهردار پیشین اصفهان جست و جو کرد. مردی که در آخرین ماههای حضورش در شهرداری اصفهان، با نمایشگاه و پروژه ای که قصد احداث آن را داشت، راه آمد. جمالی نژاد که آمد، شرکت نمایشگاه ها به حکمیت دو استاندار پشت سر گذاشته و توافق دیرهنگام با سقائیان نژاد، عمده سهامش را به شهرداری داده بود و حالا دیگر گوشت، لای دندان شهرداری داشت. این شد که حیاط خلوت کوچکی ساخت و میراث دار چند خشت کج شد تا شاید بتواند به ثریای پروژه ای به گفته خودشان بی نظیر در خاورمیانه فکر کند.
شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان با بضاعت خود در سال های گذشته ثابت کرده که تنها یک اسم پر طمطراق نیست؛ همین که در شرایط رکود چندساله، توانسته پارلمان بخش خصوصی اصفهان را متقاعد کند تا سهامدار دومش باشد، کار بزرگی است. و البته تعدادی از عناوین نمایشگاهی اصفهان هم اکنون در کشور تراز اول هستند و به اذعان بازدیدکنندگان متخصص و اهالی صنایع مربوطه، حرف اول را می زنند. در زمینه حضور در نمایشگاه های خارج از کشور نیز آنگونه که جست و جو در اخبار نشان می دهد این شرکت توانسته نمایندگی انحصاری چندین مرکز نمایشگاهی در خارج از ایران را به دست آورده و در راستای توسعه فعالیت های خارج از کشور خود قدم هایی بردارد. نقل قول های موجود می گویند که قرار است بازارهای هدف نمایشگاه اصفهان در بعد بین المللی در چندین کشور اروپایی و آمریکایی نیز گسترش یابند اماکشورهای هدف فعلی، کشورهایی چون ترکیه، عمان، امارات، ترکمنستان، مالزی، کنیا، هند، چین و اندونزی و ... هستند.
در یک فضای تلگرامی، نمایشگاه اصفهان این روزها به داشتن مدیرعاملی متهم می شود که حزب باد است، هم این طرف را دارد و هم آن طرف را؛ چیزی که از آن به عنوان مدیران آفتاب گردانی تعبیر می شود. می گویند بس است، 12 سال بوده و باید برود. می گویند این شرکت تشنه تحول است. اما غرض ورزی نمی گذارد انصاف را رعایت کنند. علم مدیریت می گوید ثبات مدیریت می تواند یک عامل موفقیت باشد و دیگر این که یک مجموعه اقتصادی باید فراجناحی عمل کند. اقتصاد مستقل از سیاست و فارغ از این حزب و آن حزب آن هم در موضوعی مانند نمایشگاه، که یک موضوع جهانی است و بیشتر با بیرون مرزها سر و کار دارد، قطعاً یک برگ برنده است.
بررسی عملکرد نمایشگاه اصفهان در حوزه نمایشگاه را هم باید به کارشناسان اقتصادی و رسانه های غیرمغرضی سپرد که به اندازه کافی در جریان فرآیند برگزاری نمایشگاه، مشکلات و الزاماتش بوده اند، و حداقل گاه گاهی حاصل فعالیت های نمایشگاهی این شرکت را در جوار پل شهرستان دیده اند وقطعاً در صلاحیت یک کانال تلگرامی نیست.
این مدیرعامل چه تحویل گرفته و چه تحویل داده است هم مهم است. و نکته بسیار مهم دیگر این که نباید گذاشت پروژه بزرگ نمایشگاه اصفهان در این میان قربانی و مثله شود؛ قطعاً تغییر و تحول خوب و لازم است، اما یادمان نرود که این پروژه اگر تحت الشعاع غرض ورزی های سیاسی داخل استان قرار گیرد، پروژه ای ملی که می تواند جبران کننده بسیاری از خلأهای سال های گذشته باشد، را از دست داده ایم.

منبع: ماهنامه نوسان