منطقه 22 تهران چیزی شبیه به منهتن نیویورک شده، جایی پر از برج‌های مجلل با سه میلیون متر مربع فضای تجاری در کنار دریاچه‌ای که قرار بود وضعیت زیست‌محیطی تهران را بهتر کند، اما خود بر مشکلات پایتخت اضافه کرد. با این حال، این فقط برج‌های منطقه 22 تهران نیستند که سر به آسمان کشیده‌اند. فهرست تخلف‌های شهرسازی هم در این منطقه همانقدر بلندبالا و البته لوکس و نجومی است. شهرداری تهران سال‌ها با ارائه مجوز ساخت برج‌های بلندمرتبه در این منطقه هزینه‌های شهر را از درآمد حاصل از این مجوزها و فروش تراکم به دست آورده است. محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران که سودای ریاست‌جمهوری در 12سال مدیریتش بر تهران لحظه‌ای او را رها نکرد، هزینه پروژه‌های نمایشی، مانند ساخت بزرگراه دو طبقه صدر، را از همین تراکم‌فروشی‌های بی‌محابا تأمین کرد. این در حالی است که طرح تفصیلی تهران این اجازه را به شهرداری نداده بود. در طرح تفصیلی سقف جمعیت منطقه 22 تهران 210هزار نفر تعیین شده بود که بعدها این سقف به 350هزار نفر افزایش پیدا کرد. اما شهرداری به همین هم راضی نشد و این منطقه را تا 500هزار نفر بارگذاری کرد. شورای عالی معماری و شهرسازی پیشتر اعلام کرده بود «کل بلندمرتبه‌سازي‌ها و بارگذاري‌هاي سنگين منطقه تخلف است» و این منطقه دارای بیشترین تخلف تراکم‌فروشی است.
در این منطقه علاوه بر تخلف‌های سیستماتیک شهرداری برای درآمدزایی و افزایش فروش تراکم، مالکان و سازندگان برج‌های میلیاردی هم تخلف‌های بسیاری داشته‌اند. تخلف از میزان مجوز صادرشده برای ساخت‌وساز یکی از شایع‌ترین این تخلفات است، تخلف‌هایی که هرمتر مربع آن ده‌ها میلیون برای سازندگان ارزش افزوده داشته و شهرداری برای دریافت جریمه بیشتر از متخلفان از این تخلف‌ها چشم‌پوشی کرده است. شهرداری تهران برای تأمین بودجه 18هزار میلیارد تومانی‌اش در تقریبا دو دهه گذشته نه فقط چشم به روی تخلف‌ها بست که خود هم به جمع متخلفان اضافه شد.
در تازه‌ترین تخلف کشف‌شده در منطقه 22، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از تخلف 20هزار متری در ساخت یک برج مسکونی در این منطقه خبر داده است. محمد سالاری با بی‌سابقه توصیف‌کردن این تخلف‌ها در تهران به خبرگزاری ایسنا گفت که یکی از اینها پروژه‌ای است که پیشتر متعلق به تعاونی مسکن کارکنان شورای شهر تهران بوده که به دلیل ناتوانی کارکنان شورا در ساخت ساختمان با یک بارگذاری روی این پروژه زمین آنکه قریب به بیش از 15 هزار متر مساحت عرصه دارد، به مزایده گذاشته شد. مالکی که این زمین را خریداری می‌کند بعدا در توافقات متعدد با شهرداری منطقه و شورای توافقات منطقه چندین برابر بارگذاری اولیه بارگذاری مضاعف دریافت می‌کند. همچنین چندین طبقه اضافه نیز در توافقات با شهرداری می‌گیرد.


20هزار متر تخلف فقط در یک برج
به گفته سالاری، میزان قابل توجهی تخلف در کاربری تجاری در طبقه همکف روی داده که از 750 متر مربع پیش‌بینی شده حدود 1200 متر تخلف انجام می‌شود و حدود 20 هزار متر هم تخلف مسکونی در این پروژه انجام می‌شود. این عضو شورای شهر تهران اضافه کرده مالک این پروژه بابت تخلفات انجام‌شده به شهرداری تهران بدهکار می‌شود و این بدهی صورت جلسه می‌شود، به شکلی که 31 میلیارد تومان در صورت پرداخت نقدی مالک مورد توافق قرار می‌گیرد؛ اما مالک این پروژه بیش از سه سال پرداخت این جریمه را به تعویق می‌اندازد. در چنین شرایطی اگر جریمه را همانند سایر شهروندان در شهر بخواهند دریافت کنند بیش از رقم اصلی می‌شود؛ اما به‌رغم این بدهکاری همچنان به وی اجازه می‌دهند نسبت به احداث اضافه طبقات و اضافه ملک تجاری اقدام کند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران که خود اصولا باید از ناظران بر روند ساخت‌وساز در تهران باشد پرسیده که چطور می‌شود یک ساختمان بزرگ‌مقیاس اینچنین با این متراژ تخلف داشته باشد و طبقات اضافه مجوز ساخت بگیرد. در این پروژه طبقات از 21 طبقه به 24 طبقه افزایش پیدا کرده و این موضوع به ضوابط بلندمرتبه‌سازی مربوط می‌شود.
سالاری همچنین اضافه کرد که از شهردار منطقه 22 درخواست شده این پروژه متوقف شود و پرونده به قوه قضائیه ارسال شود. همچنین، او گفته به عنوان شاکی در این پرونده تصمیمات خلاف ضوابط قانونی را مورد پیگیری قرار خواهد داد و مجموعه کسانی که این صورت‌جلسه را امضا و چنین مجوزی را صادر کرده‌اند مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.


ساخت برج بدون دریافت مجوز ساخت
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در تشریح پروژه دومی که در حاشیه بازدید از منطقه 22 تخلفات گسترده در آن مشاهده شده، گفته که این پروژه در خیابان طبیعت، در نزدیکی دریاچه شهدای خلیج‌فارس، واقع شده که ملک بزرگ‌مقیاسی قلمداد می‌شود. چندین تخلف در فرآیند احداث و صدور پروانه این ملک اتفاق افتاده است.
به گفته سالاری، اولین تخلف این بوده که بنابر تقاضای مالک زیرپهنه ملک از کاربری تجاری و خدماتی به کاربری تجاری و مسکونی تبدیل شده است. این در حالی است که تغییر این کاربری در اختیار شورای شهر و حتی کمیسیون ماده پنج هم نیست و چنین تغییر کاربری‌ای باید در کمیسیون ماده 5 به تصویب برسد و برای تأیید به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شود.
او در ادامه اضافه کرده که مالک بدون اخذ پروانه رأسا اقدام به ساخت می‌کند و بیش از 10 طبقه این ساختمان را می‌سازد و پس از ساخت 10 طبقه در اردیبهشت‌ماه سال جاری و در جریان نقل‌وانتقال و تغییر مدیریت شهری پروانه ساخت را دریافت می‌کند. این در حالی است که اساسا به موجب ضوابط شهرسازی و معماری، شهرداری اختیار دادن پروانه را به ملکی که حتی فونداسیون آن اجرا شده ندارد و باید پرونده به کمیسیون ماده 100 ارجاع شود.
به اعتقاد سالاری، شهرداری اولا مکلف بوده که از گودبرداری این پروژه جلوگیری کند و حتی اجازه اجرای فونداسیون و طبقات زیرین و فوقانی را به مالک پروژه ندهد؛ اما این کارها انجام شده و علاوه بر این پرونده این ملک به کمیسیون ماده 100 نیز ارسال نشده است و پس از ساخت 10 طبقه پروانه ساخت را دریافت کرده است. چنین تخلفی در سطح شهر تهران تاکنون کم‌نظیر بوده و من چنین تخلفی مشاهده نکرده‌ام.
همچنین، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفته که تعرفه صدور پروانه برابر ضوابط قانونی شهرسازی برای ساختمانی که بدون پروانه ساخته می‌شود جریمه‌ای معادل چندین برابر پروانه خواهد بود که برای این پروژه این موضوع نیز اعمال نشده. ضمنا این ملک باغ است و درختانی که در حیاط ملک وجود داشتند اکثرا خشک شده‌اند و ضوابط سطح اشغال 30درصد نیز در مورد آن رعایت نشده است.
سالاری در پایان از شهردار منطقه 22 خواسته که این پروژه‌ها را متوقف کند و اضافه کرده در کشور ما با تصمیم‌سازان متخلف و تصمیم‌گیری‌های متخلفانه برخورد نمی‌شود و صرفا و در برخی موارد با خود تخلف برخورد قانونی انجام می‌شود. به اعتقاد او کسانی‌که چنین تصمیمی گرفته‌اند باید محاکمه شوند. چگونه و چرا باید این همه رانت برای یک شخص و مجموعه ایجاد شود و اساسا مسئولان شهرسازی منطقه به چه دلیل زیر بار امضای چنین صورت‌جلسه‌ای برای این پروژه رفته‌اند. همچنین، او مدعی شده که برخی از مسئولان شهرسازی وقت گفته‌اند که تحت فشار مقامات بالادست و تهدید به اخراج مجبور شده‌اند که این صورت‌جلسه را امضا کنند.

منبع: جامعه فردا