محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهوری دوشنبه شب در برنامه تلویزیونی تیتر امشب به تشریح طرح‌های نوسازی ناوگان حمل و نقل و بازآفرینی شهری پرداخت و گفت: این طرح‌ها اهداف مختلف در دل خود دارند و اجرایی شدن آنها در نهایت موجب افزایش اشتغال، نشاط اجتماعی، کاهش مخاطرات زیست محیطی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد شد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت؛ نهاوندیان با بیان اینکه امروز شاهد یک اتفاق تاریخی در اقتصاد کشور در حوزه نوسازی حمل و نقل مسافری و تجاری کشور هستیم به‌طوری که 200 هزار اتوبوس، کامیون، کامیونت و مینی بوس و ون ظرف سه سال نوسازی خواهد شد، گفت: هدف اول این کار ملاحظات زیست محیطی است. ما در سال‌های اخیر شاهد وضعیت نامناسب از نظر آلودگی هوا هستیم و بخش مهمی از منشأ این آلودگی‌ها در شهرهای بزرگ وسایل و منابع سیار است.


وی با بیان اینکه در گزارش
و پایش جدیدی که از سوی وزارت
راه و شهرسازی در شهر تهران انجام شده، مشخص شده است که 73 درصد از آلودگی هوا در پایتخت به‌دلیل آلودگی ناشی از منابع سیار است، افزود: از این 73 درصد هم سهم اتوبوس‌ها 30 درصد، کامیون‌ها 25درصد، موتورسیکلت‌ها 9 درصد و سایر وسایل 10 درصد است. بنابراین شاهد سهم بسیار زیاد اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در آلودگی هوا هستیم و با اجرای این طرح اقدام مناسبی در کاهش آلودگی هوا رخ خواهد داد. وی افزود: مسأله مهم دیگری که در این طرح باید مورد توجه قرار بگیرد ایمنی در جاده‌ها است. گزارش‌ها بیانگر نقش بالای خودروهای سنگین فرسوده در حوادث جاده‎ای است و مسلماً در این حوزه هم اجرای این طرح اثرات مهمی خواهد داشت.
نهاوندیان با بیان اینکه کل اعتبار این طرح از محل صرفه‌جویی در مصرف انرژی تأمین می‌شود، توضیح داد: در حال حاضر مصرف خودروهای سنگین فرسوده در هر 100 کیلومتر به‌طور متوسط بین 60 تا 70 لیتر است و این رقم در مورد خودروهای نو به‌حدود 30 لیتر کاهش خواهد یافت که موجب صرفه‌جویی ارزی از محل صادرات این فرآورده‌ها می‌شود. وی افزود: این کار با همکاری وزارت نفت با مجوز قانونی در قانون برنامه ششم و قانون بودجه در قالب تبصره 12 انجام خواهد شد و اثرات مهمی در حوزه صرفه‌جویی انرژی هم خواهد داشت.


هدفگذاری سه ساله و اثرات مهم اقتصادی
نهاوندیان با بیان اینکه هدفگذاری انجام شده برای نوسازی 200 هزار دستگاه خودرو سنگین سه ساله است، گفت: این طرح در دولت یازدهم هم در حال انجام بود اما با توجه به عزم رئیس جمهوری در زمینه کاهش آلودگی هوا و ایجاد اشتغال، طرح جدید با سرعت بسیار بیشتری اجرا خواهد شد و برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای تأمین ارزی این طرح هم انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه در طرح جدید نیازهای ارزی خودروسازان از طریق نظام بانکی با بهره‌گیری از منابع فاینانس بانک مرکزی یا فاینانس فروشنده‌ها برای واردات ckd این خودروها تأمین می‌شود، افزود: نگرانی خودروسازان داخلی از منابع ارزی را برطرف کردیم و با این مشوق‌ها آنها تولید را به حداکثر خواهند رساند و حتی دو شیفت کار خواهند کرد که این مسأله تأثیر فراوانی در رونق صنعت خودروسازی سنگین هم خواهد داشت و یکی از دستاوردهای اجرای این طرح اشتغالزایی در این صنعت خواهد بود.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری، با بیان اینکه در این طرح قرار است 21هزار و 200 اتوبوس درون شهری، 13 هزار و 500 اتوبوس برون شهری، 19 هزار کامیونت، 57 هزار مینی بوس و ون و 24 هزار کامیون و کشنده نوسازی شود، گفت: با اجرای این طرح 20هزار اشتغال جدید در صنعت خودرو سنگین و 10 هزار اشتغال در صنعت قطعه‌سازی ایجاد خواهد شد.
نهاوندیان با بیان اینکه این طرح با روال قبلی حدود 10 سال طول می‌کشید، گفت: با توجه به عزم دولت در حوزه سلامت مردم و مبارزه با آلودگی هوا با همکاری وزارت صنعت، معدن؛ تجارت و وزارت نفت به شکل جدیدی در دستور قرار گرفت و این پروژه تبدیل به یک مگا پروژه شد که در عرصه‌های مختلف کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی انرژی و اشتغالزایی و نوسازی صنایع نقش مهم دارد. وی گفت: شرکت‌های خارجی هم برای تأمین منابع ارزی و هم برای تولید موتور در کشورمان اعلام کرده‌اند که این می‌تواند تحولی در صنعت خودروسازی سنگین کشور به وجود بیاورد. نهاوندیان گفت: از نظر صرفه اقتصادی هم ما متوسط قیمت یک کامیون را 500 میلیون تومان در نظر گرفته‌ایم که 296 میلیون تومان آن از محل صرفه‌جویی انرژی تأمین می‌شود و 100 میلیون تومان آورده مالک و مابقی هم تسهیلات بانکی است و از نظر اقتصادی به صرفه است. این یک اقدام فرابخشی در کشور است و حوزه‌های مختلف اقتصادی در کشور از آن بهره‌مند می‌شود.


بازآفرینی شهری یک تیر و چند نشان
معاون اقتصادی رئیس جمهوری، در ادامه این برنامه در مورد طرح بازآفرینی شهری هم با بیان اینکه در مطالعات وزارت راه و شهرسازی کل محلات فرسوده شناسایی شده است، گفت: 2 هزار و 700 محله در 543 شهر مشمول بافت‌های فرسوده ناکارآمد هستند و حدود هزار محله در قالب بافت‌های فرسوده، 600 محله بافت تاریخی و هزار و 100 محله هم سکونتگاه‌های غیررسمی است. وی افزود: یکی از مسائل مهم در این طرح توجه به مسائل اجتماعی است. در این 2 هزار و 700 محله حدود 19 میلیون نفر سکونت دارند و سهم بافت‌های فرسوده از این رقم بین 10 تا 11 میلیون نفر است و ما باید حتماً اقدامات در این خصوص را تسریع می‌کردیم.
نهاوندیان با بیان اینکه این طرح مدت هاست که مطرح است اما سرعت کافی نداشت، گفت: دولت دوازدهم توجه به‌مسائل اجتماعی و کاهش فقر و رفع محرومیت‌ها را در اولویت کاری خود دارد. وی همچنین گفت: دولت دو هدف اصلی را اعلام کرده که آن‌هم اشتغالزایی و رفع فقر است و این اولویت‌ها با بازآفرینی شهری کاملاً منطبق است. وی افزود: دولت برای تسریع در این طرح خود به میدان آمده و چند آورده مهم دارد. از جمله اینکه همه ارگان‌ها موظف شده‌اند زمین‌هایی را که در اطراف این محلات دارند به شهرداری‌ها واگذار کنند، از سوی دیگر ایجاد امکانات روبنایی؛ زیربنایی را هم دولت بر عهده گرفته است. یکی از مشکلات این طرح هزینه و سرعت صدور مجوز‌ها و گاهاً مشکلات ثبت و... بوده است که دولت این مسائل را هم برعهده گرفته و با اختصاص به طور متوسط 50 درصد واحدهای ساخته شده به توسعه گرها توجیه اقتصادی طرح هم مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم در سال اول با اجرای این طرح شاهد ساخت هزار واحد مسکن جدید باشیم.

نیم نگاه
از نظر صرفه اقتصادی هم ما متوسط قیمت یک کامیون را 500 میلیون تومان در نظر گرفته‌ایم که 296 میلیون تومان آن از محل صرفه‌جویی انرژی تأمین می‌شود و 100 میلیون تومان آورده مالک و مابقی هم تسهیلات بانکی است و از نظر اقتصادی به صرفه است. این یک اقدام فرابخشی در کشور است و حوزه‌های مختلف اقتصادی در کشور از آن بهره‌مند می‌شود