نیم ساعت باقی مانده به موعد آغاز مراسم معارفه فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی درسالن شهید مدرس وزارت اقتصاد به سختی جایی برای نشستن پیدا می‌شود.
همه آمده‌اند. از وزیران دوره‌های قبل وزارت اقتصاد همچون عباس ایروانی و علی طیب نیا تا رؤسای کل بانک و بیمه مرکزی و نمایندگان مجلس. این محفل البته غایبانی هم داشت که مسعود کرباسیان، وزیر استیضاح شده اقتصاد، مهم ترین چهره آن بود. حضور طیب نیا در کنار دژپسند این پیام را در ذهن ها متبادر می کرد که این دو قرابت بیشتری با هم دارند. گویا همه منتظر اخبار مهمی هستند. اخباری که قرار است توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و فرهاد دژپسند وزیر جدید اقتصاد اعلام شود.
مراسم با سخنان کوتاه رحمت‌الله اکرمی خزانه دار کل؛ کسی که حدود سه ماه سرپرستی وزارتخانه را دراختیار داشت آغاز شد. اکرمی ضمن اشاره به کارنامه عملکرد وزارت اقتصاد در قالب شوخی و جدی از متناسب نبودن وظایف و اختیارات این ابروزارتخانه گلایه می‌کند. پس از اهدای حکم وزارت دژپسند نوبت به سخنان معاون اول رئیس جمهوری می‌رسد. شاه کلید سخنان جهانگیری که در سخنرانی وزیر اقتصاد هم تکرار شد، بخش خصوصی بود. بخشی که قرار است نه به‌عنوان یاردوازدهم بلکه به‌عنوان نوک حمله تیم اقتصادی کشور نقش ایفا کند.
جهانگیری با اشاره به شرایط دشواری که اقتصاد ایران در آن قرار دارد هفت راهکار برای عبور از این شرایط برشمرد که عمده آن در حیطه وظایف وزارت اقتصاد است.
به‌گفته او اتحاد و انسجام ملی مردم و نهادهای حاکمیت اصلی‌‌‌‌‌‌ترین این راهکارهاست. درحوزه اقتصاد هم بهبود فضای کسب و کار برای بخش خصوصی،اجرای اصل 44 و توانمندسازی بخش خصوصی، گفت‌و‌گو با بخش خصوصی برای یافتن راهکارها، توسعه بازارسرمایه با هدف تقویت بخش خصوصی و اصلاح نظام بانکی، راهکارهای طلایی جهانگیری برای عبور از این شرایط بود.
فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد هم تقارن معارفه خود با عملیات محرم را به فال نیک گرفت. عملیاتی که ۱۰ آبان ۱۳۶۱ با رمز یا زینب و به فرماندهی سردار حسن باقری آغاز شد و به مدت یک هفته به‌طول انجامید. وزیر جدید اقتصاد برنامه‌های خود را با محوریت توسعه بخش خصوصی و بهبود معیشت مردم اعلام کرد. براساس گفته‌های وی طبق محاسبات دفتری و به نرخ امروز تاکنون هفت هزار هزار میلیارد ریال از دارایی‌های دولت مشخص شده است که باید از این دارایی برای رفع مشکلات بهره برد. برهمین اساس دژپسند اعلام کرد که روزیکشنبه (امروز) یک بانک بزرگ و دو شرکت دیگر برای واگذاری به «مردم» معرفی و بسرعت کارهای آن انجام خواهد شد.
جهانگیری چه گفت
معاون‌ اول رئیس جمهوری در این مراسم از تحریم‌ها و مشکلات داخلی گفت. جهانگیری با بیان اینکه در ماه‌های گذشته به اندازه کافی نفت فروخته‌ایم، اظهار کرد: روز دوشنبه امریکا نام ٨کشوری که می‌توانند از ایران نفت بخرند را اعلام می‌کند. امریکا به‌دنبال این بود که به دنیا نشان دهد ایران پایبند توافق‌ها نیست اما آژانس بین‌المللی رسماً اعلام کرد که ایران به همه توافق‌های خود پایبند بوده است. امروز هم به جهت سیاسی و هم اخلاقی در دنیا مطرح شده‌ایم که به صحبت‌های خود پایبند هستیم.
او ادامه داد: امریکا اصرار داشت نشان دهد به‌دنبال فشار روی ملت ایران نیست اما نمی‌شود دولت را تضعیف کرد و فشار روی مردم نباشد. امریکا بعد از برجام دو هدف برای خود در پیش گرفت. ابتدا ایجاد فضای جنگ روانی بود که البته تا حدودی موفق شدند اما مردم ایران به نقش امریکا در این فضا پی برده‌اند. امریکا همیشه از ایران سیلی خورده اما همچنان به دشمنی با ایران ادامه می‌دهد. ملت ایران در دنیا نشان دادند که در مقابل یکجانبه‌گرایی امریکا ایستادگی می‌کنند و امریکا در این مسیر تنها است.
جهانگیری با بیان اینکه امروز امریکا برای اعمال سیاست‌های خود تنهاست، گفت: ما هم به جهت سیاسی موقعیت برتری داریم و هم از نظر اخلاقی به دنیا نشان دادیم که کشوری قابل اعتماد هستیم و امریکا کشوری غیرقابل اعتماد است که نمی‌شود با آن توافق کرد. در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده بود که پول داشتیم دارو بخریم اما مانع ما شدند ولی به فضل الهی کارهایی که خواستیم را انجام دادیم.
او در ادامه به بررسی وضعیت وزارت اقتصاد و وظایف آن پرداخت و تصریح کرد: آقای طیب نیا به‌عنوان یکی از وزیران اقتصاد، نقش درخشانی در دوران وزارت خود ایفا کردند. باید قدردان مدیران کشور باشیم. آقای دژپسند نیز کارنامه خوبی در برنامه‌نویسی کشور در سال گذشته داشتند. وزارت اقتصاد مهم‌ترین وزارتخانه اقتصادی کشور است و هرکدام از سازمان‌های مستقل این وزارتخانه از وزارتخانه‌های دیگر دامنه فعالیت گسترده تری دارند.
جهانگیری با اشاره به اینکه شورای عالی اقتصادی سه قوه با اختیارات ویژه جهت تصمیم‌گیری شرایط کشور ایجاد شد، توضیح داد: مسأله وحدت و انسجام ملی در حال حاضر مهم‌ترین مسأله کشور است.
او ادامه داد: اگر امروز در اداره اقتصاد کشور خوب عمل کنیم به معنی این است که ملت ایران از یک چالش سخت با موفقیت عبور کرده‌اند. ایران ظرفیت‌های بسیاری دارد و صاحب نظران اقتصادی یکی از این ظرفیت‌ها هستند که تیم اقتصادی دولت باید از آنها استفاده کند.
او در آخر گفت: بهبود فضای کسب و کار و توانمند‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی باید در دستور کار دولت قرار گیرد. اخیراً سوء‌استفاده‌ها و رانت‌های بسیاری در کشور ایجاد شد اما بخش خصوصی واقعی نباید وارد چنین فضایی شود.
دژپسند چه گفت
وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی نیز در آیین معارفه خود گفت: بخش خصوصی باید آنقدر قدرت پیدا کند که پشت در اتاق وزیر منتظر نماند و اهمیت جایگاه این بخش تعارف بردار نیست. دژپسند از تشکیل هسته‌های اندیشه ورزی در این وزارتخانه به‌عنوان اولویت اصلی خبر داد و اظهار کرد: باید همراه با دولت، مجلس، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی- در یک تعامل چهارجانبه- ظرفیت کنونی وزارتخانه در تدوین سیاست‌های اجرایی، عبور از بحران و دستیابی به ثبات تکمیل شود.
وی افزود: با سازماندهی این هسته‌ها، چشمه‌های جوشان اندیشه و سیاستگذاری به سمت بسته‌هایی هدایت می‌شود که دولت و شورای اقتصاد باید درباره آنها تصمیم‌گیری کند. وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتقاد از بنگاهداری بانک‌ها تصریح کرد: دلیلی ندارد بانک‌های ما که با مشکلات عدیده روبه‌رو هستند، وظیفه بنگاهداری را به دوش بکشند.
دژپسند ادامه داد: بانک‌ها بویژه بانک‌های دولتی باید مطابق با فلسفه وجودی خود، تسهیل‌کننده اعطای وام‌ها باشند.
او در ادامه تأکید کرد: عزم این وزارتخانه برای عبور از شرایط کنونی جدی است و باید به داشته‌های وزارت اقتصاد ببالیم. البته امریکا هرگز نتوانست برنامه‌های خود را علیه نظام بر کرسی بنشاند و با وجود تحمیل جنگ اقتصادی، نظام به حیات خود ادامه داده است.

اسحاق جهانگیری
آقای طیب نیا به‌عنوان یکی از وزیران اقتصاد، نقش درخشانی در دوران وزارت خود ایفا کردند. باید قدردان مدیران کشور باشیم. آقای دژپسند نیز کارنامه خوبی در برنامه‌نویسی کشور در سال گذشته
داشتند

فرهاد دژپسند
بانک‌ها بویژه بانک‌های دولتی باید مطابق با فلسفه وجودی خود، تسهیل‌کننده اعطای وام‌ها باشند.
روزیکشنبه (امروز) یک بانک بزرگ و دو شرکت دیگر برای واگذاری به «مردم» معرفی و بسرعت کارهای آن انجام خواهد شد