ماریو دراگی، رئیس بانک‌مرکزی اروپا اقرار کرد که اتحادیه در ماه‌های آتی با رشد اقتصادی اندکی همراه خواهد بود. این چشم‌انداز منفی براساس داده‌های اقتصادی ضعیف چند ماه گذشته در ناحیه یورو مشخص شده است. یورو روند صعودی خود را پس از انتشار نتایج نشست بانکی از دست داد و وارد مسیر نزولی شد. تعادل ریسک‌های موجود در فضای سیاسی‌اقتصادی بین‌الملل باعث بروز نااطمینانی مانا در فضای سرمایه‌گذاری شده است. ریسک‌هایی که به‌واسطه مولفه‌هایی از جمله حمایت‌گرایی، حساسیت بالای بازارهای نوظهور به تکانه‌های سیاسی‌اقتصادی و نوسانات شدید در بازارهای مالی سراسر دنیا هسته اصلی نااطمینانی را تشکیل داده‌اند که اقتصاد منطقه یورو را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
ریسک‌ها در کمین
با توجه به ریسک‌های موجود، بانک‌مرکزی اروپا پیش‌بینی رشد اقتصادی خود برای سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی را پایین آورد. نهاد پولی یورو در حال حاضر رشد اقتصادی سال‌جاری میلادی را نزدیک به ۹/ ۱ درصد به‌جای رشد ۲ درصدی پیشین ثبت کرده است. نرخ رشد سال آینده میلادی و سال ۲۰۲۰ میلادی نیز ۷/ ۱ درصد پیش‌بینی شده و برای سال ۲۰۲۱ میلادی پیش‌بینی نرخ ۵/ ۱ درصدی از سراشیبی رشد تولید ناخالص اروپا در سال‌های آتی حکایت دارد. ماریو دراگی مطابق با چند سخنرانی پیشین خود، احتیاط را به تم اصلی بیانیه‌اش پیوند زد و شرایط نااطمینانی را با پاسخ‌های مناسب با استفاده از ابزارهای متنوع بانک‌مرکزی همراه دانست.

پایان انبساط + یک تبصره
بانک‌مرکزی اروپا روز پنج‌شنبه سمت‌و‌سوی سیاست پولی ناحیه یورو را تا سال آینده میلادی مشخص کرد. ماریو دراگی، سکاندار پولی اتحادیه در کنفرانس خبری یک سیگنال مهم درباره برنامه خرید اوراق و یک پیام یادآوری درخصوص نرخ بهره به بازارهای جهانی مخابره کرد. براساس تصمیم اتخاذشده از سوی بانکداران اروپایی، برنامه خرید اوراق تا پایان سال‌جاری میلادی متوقف خواهد شد. حجم خرید اوراق قرضه در این بسته انبساطی از سال گذشته به نصف رسیده بود و طبق برنامه پیشین باید تا انتهای تابستان سال‌جاری خاتمه می‌یافت؛ اما نیاز اروپا مبنی‌بر دستیابی به نرخ تورم هدف ۲ درصدی و افزایش رشد اقتصادی ناحیه، منجر به احتیاط بیشتر و تمدید این بسته «تسهیل مقداری (Quantitative Easing) شد. پیام یادآوری به بازارها از احتیاط بیشتر بانک‌مرکزی ناحیه یورو حکایت داشت. چند ماه قبل، دراگی اعلام کرده بود رشد نرخ بهره از سوی بانک‌مرکزی تا تابستان سال آینده میلادی اعمال نخواهد شد و نرخ‌های بهره در رنج کنونی باقی خواهند ماند.

یورو بلافاصله پس از اعلام چشم‌انداز احتیاطی بانک‌مرکزی اروپا نزول قابل‌توجهی را تجربه کرد. حجم خرید اوراق قرضه اروپا از آغاز تاکنون به ۲۶۰۰ میلیارد یورو رسیده است. تا سال گذشته، ماهانه ۳۰ میلیارد یورو اوراق از سوی این بانک خریداری می‌شد؛ اما براساس برنامه دیگری بانک‌مرکزی اروپا به‌منظور پایان دادن به این بسته انبساطی، از ابتدای پاییز سال‌جاری حجم خرید ماهانه اوراق را نصف کرد تا در پایان سال این روند پایان می‌یابد. البته برنامه سرمایه‌گذاری مجدد برخی از اوراق معین با سررسیدهای مشخص به ارزش ۱۹۰ میلیارد دلار در یک بازه ۱۱ ماهه ظرف سال آتی میلادی تزریق خواهد شد. دراگی برای متقاعد کردن جناح «باز»ها (متمایل به انقباض و کنترل پارامترها) در راستای اجرای این برنامه جانبی به مدت ۳ سال کار دشواری پیش‌رو خواهد داشت.