هم‌زمان با آغاز سؤال از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجلس، کمیسیون امور اجتماعی از مدیرعامل شرکت مخابرات ایران دعوت کرد با حضور در کمیسیون، درباره چرایی تفاوت قرارداد کارگزاران روستایی مخابرات با قرارداد سایر کارکنان این شرکت توضیح دهد. به گزارش شرق، البته نکته جالب این جلسه غیررسمی، حضورنداشتن نمایندگان کارگزاران روستایی برای مذاکره است. وقتی علت این حضورنداشتن را از رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس جویا شدیم، پاسخ جالبی داد: «این جلسه در راستای پیگیری خواسته‌های کارگزاران مخابرات روستایی برگزار شد و الزامی نداریم افراد دیگری را دعوت کنیم».
 
این در حالی است که بر اساس شنیده‌ها، شرکت مخابرات ایران در حال پخش این گفت‌وگوی غیررسمی در کمیسیون اجتماعی بین نمایندگان مجلس که در پورتال شرکت مخابرات ایران با عنوان «دائمی‌شدن قرارداد‌های کارگزاران مراکز مخابرات روستایی با شرکت مخابرات ایران» است تا به آن‌ها القا کند شرکت مخابرات توانسته نمایندگان را متقاعد به پایبندی این شرکت به قانون کند. تلاش برای لابی یا دورزدن مجلس از سوی شرکت مخابرات ایران، بار‌ها تکرار شده و مورد جدیدی نیست؛ اما در مسائلی از این دست، شایسته است نمایندگان مجلس هوشیاری بیشتری به خرج دهند.

‌۷ تذکر کتبی دیگر به آذری‌جهرمی
در کنار این تلاش شرکت مخابرات ایران برای وارونه جلوه‌دادن واقعیت، روز گذشته مجلس نیز با تذکر کتبی چند نفر از نمایندگان به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روبه‌رو بود. به گزارش ایسنا، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، در جلسه علنی نوبت صبح روز گذشته تذکرات کتبی را قرائت کرد.

علی وقف‌چی، نماینده مردم زنجان، ناهید تاج‌الدین، نماینده مردم اصفهان، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار، محمد فیضی، نماینده اردبیل، شهاب نادری، نماینده پاوه و جوانرود و ثلاث باباجانی و روانسر، ناصر شریفی، نماینده بندر لنگه، بستک و پارسیان، و هادی قوامی، نماینده مردم اسفراین به وزیر ارتباطات در تذکری کتبی خواستار پاسخ‌گویی محمدجواد آذری‌جهرمی و تعیین‌تکلیف شرکت مخابرات ایران برای انعقاد قرارداد دائمی و رسمی با کارگزاران مخابرات روستایی شدند.

در این نشست غیررسمی چه گذشت؟
در گزارشی که از سوی شرکت مخابرات ایران منتشر شده بود، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در دیدار با مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره مخابرات ایران در کمیسیون اجتماعی گفته بود: شرکت مخابرات ایران همواره در حفظ و رعایت شأن والای کارکنان خود کوشا بوده و انعقاد قرارداد مستقیم با کارگزاران روستایی نیز مصداق بارز این مهم است.
 
این در حالی است که سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، از شروط این کمیسیون برای شرکت مخابرات ایران در برخورد با کارگزاران مخابرات روستایی خبر داده بود.
 
خدادادی در این گفتگو می‌گوید: پیرو رسیدگی به اعتراض کارگزاران مخابرات روستایی، مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت مخابرات ایران را به کمیسیون دعوت کردیم و خواستار پیگیری سه مورد از اعتراض‌های کارگزاران مخابرات روستایی شدیم.
 
او با اشاره به سه بند درخواست‌شده از سوی مجلس افزود: اجرای مصوبات، دستورات و آرای ابلاغ‌شده دیوان عدالت اداری، رعایت ضوابط و قانون کار و برخورد عادلانه بین کارگزاران مخابرات روستایی و سایر کارکنان شرکت مخابرات ایران، شروط یادشده‌ای هستند که در این کمیسیون بر آن‌ها تأکید شد. او در ادامه گفت: مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره مخابرات ایران نیز پذیرفتند به هر سه شرط تمکین کنند. بنده هم به خاطر پذیرش خواسته‌هایی که از سوی کارگزاران روستایی مطرح کرده بودیم، از آن‌ها تشکر کردم.
 
دعوت‌نکردن کارگزاران مخابرات روستایی در جلسه غیررسمی مجلس با شرکت مخابرات
خدادادی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا در این نشست از نمایندگان کارگزاران روستایی برای پاسخ‌گویی دعوت نشده بود، گفت: دلیلی برای دعوت وجود نداشت، زیرا تمامی این موارد به ما منعکس شده بود. علاوه بر آن، جلسه رسمی هم نبود که در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس باشد. بنا به درخواست چند نفر از نمایندگان، از جمله آقای محجوب که در جریان کامل اختلاف کارگزاران مخابرات روستایی با شرکت مخابرات ایران بودند، مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره مخابرات را دعوت کردیم تا مذاکره‌ای با آن‌ها داشته باشیم.
 
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در راستای پیگیری خواسته‌های کارگزاران مخابرات روستایی این جلسه برگزار شد و الزامی نداریم که افراد دیگری را دعوت کنیم. ما در راستای موضوع پیگیری امور استخدامی (بعد کارگری) آن‌ها را دعوت کردیم، وگرنه رسیدگی به وضعیت مخابرات در حیطه اختیارات کمیسیون صنایع است.
 
نشست کمیسیون مانعی برای سؤال از وزیر نیست
او درباره سؤال نمایندگان مجلس از وزیر ارتباطات نیز گفت: پیگیری نمایندگان در کمیسیون، مانعی برای پیگیری در صحن از سوی نمایندگان دیگر در مجلس نیست.
 
خدادادی افزود: ما در این جلسه، خیلی محکم درخواست‌های کارگزاران مخابرات روستایی را مطرح کردیم و شرکت مخابرات ایران هم خیلی جدی پذیرفت که آن‌ها را اجرا می‌کند؛ بنابراین ما منتظر هستیم که در پرداختی‌های همین فروردین‌ماه، حقوق کارگزاران مخابرات روستایی براساس قانون و حکم دیوان عدالت اداری پرداخت شود.
 
به گفته او، خواسته نمایندگان مجلس از مدیران اجرائی چیزی جز این نمی‌تواند باشد مگر اینکه بحث سؤال و استیضاح را دنبال کنیم.
 
در پیامی که برای نمایندگان مجلس ارسال شد، چه نوشته شده؟
در پیامی که شرکت مخابرات ایران برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‎منظور اقناع آن‌ها ارسال کرده، آدرس خبری آمده که روی پورتال این شرکت قرار گرفته است: «به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران، مهندس سیدمجید صدری با اشاره به زحمات کارگزاران مخابرات روستایی در سراسر کشور که همواره مورد توجه مدیریت شرکت مخابرات ایران بوده است، افزود: در راستای ارج‌نهادن به این تلاش‌ها و کاهش دغدغه‌های این عزیزان، قرارداد دائم تا زمان بازنشستگی با کارگزاران به امضا می‌رسد. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همچنین اضافه کرد در تهیه این قرارداد تلاش شده با توجه به صرفه و صلاح کارگزاران و با رعایت قانون کار و آیین‌نامه استخدامی شرکت، موارد درخواست‌شده کارگزاران نیز تا جای ممکن در آن لحاظ شود.
 
مهندس سیدمجید صدری با تشریح محدودیت‌ها در منابع مالی شرکت و لزوم سرمایه‌گذاری در توسعه بخش‌های مخابراتی در سطوح مختلف افزود: با وجود تمام هزینه‌ها با توجه به ارزش و اعتبار سرمایه انسانی کارگزاران روستایی برای شرکت مخابرات ایران، قرارداد دائم با کارگزاران تهیه و تنظیم شده که افزایش پرداختی‌های سال ۱۳۹۸ پس از امضای قرارداد توسط کارگزاران و تصویب شورای عالی کار به این کارکنان تعلق خواهد گرفت».
 
وعده پاسخ‌گویی در روز‌های آینده
درهمین‌حال، «شرق» بار‌ها تلاش کرد با مدیرعامل و برخی از اعضای هیئت‌مدیره مخابرات ایران و همچنین سخنگوی این شرکت ارتباط برقرار کند و واکنش آن‌ها را داشته باشد، اما پاسخ‌گویی این شرکت موکول به نظر مدیرعامل شد تا شاید در روز‌های آینده بتوانیم واکنش شرکت مخابرات ایران را هم داشته باشیم.