قالیباف در گام‌های نخست تثبیت و تحکیم «نواصولگرایی» در فراخوانی از جوانان دعوت کرده «چهره‌ها نو» و ذی‌صلاح را برای انتخابات مجلس یازدهم معرفی کنند تا «مجلسی نو» را تشکیل دهند.

نواصولگرایی را اولین‌بار محمدباقر قالیباف، فرمانده پیشین نظامی و شهردار سابق تهران مطرح کرد. قالیباف چندین دوره نیز کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بود اما هیچ‌گاه موفق نشد اکثریت آرای مردم را کسب کند. او برای اولین‌بار پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶موضوع نو اصولگرایی را مطرح کرد و در نامه‌ای با اشاره به اینکه به این باور رسیده‌ام که «تغییرِ اساسی در نحوه کنشِ جریانِ اصول‌گرایی» یکی از مطالباتِ اصلیِ امروزِ شما جوانانِ مؤمن و دلسوزِ انقلاب و کشور است، تأکید کرد که اصول‌گرایی باید با حفظِ مبانی و ارزش‌هایِ انقلابیِ جمهوریِ اسلامی، حرکت در راستایِ «نواصولگرایی» را هرچه زودتر آغاز کند: به این باور رسیده‌ام که «تغییرِ اساسی در نحوه کنشِ جریانِ اصول‌گرایی» یکی از مطالباتِ اصلیِ امروزِ شما جوانانِ مؤمن و دلسوزِ انقلاب و کشور است. امروز دیگر روشن است که اصول‌گرایی باید با حفظِ مبانی و ارزش‌هایِ انقلابیِ جمهوریِ اسلامی، در نگرش و شیوه سیاست‌ورزی خود متحوّل شود و با گفتمان و چهره‌هایی نو، حرکت در راستایِ «نواصول‌گرایی» را هرچه زودتر آغاز کند.‌

اکنون با توجه به اینکه بیش از دو سال از انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، او دوباره از نواصولگرایی سخن گفته و در فراخوانی از جوانان جهادی و انقلابی خواسته است تا برای ساخت مجلسی نو با هم متحد شوند. وی بعد از ماراتن و سلسله گلایه‌ها و نقدها از اصولگرایان و جمنا در نهایت وارد فاز «پسادلخوری» در سناریوی نواصولگرایی شده و نواصولگرایان را دعوت به وحدت و آغاز حرکت به سمت بهارستان یازدهم کرده است. برخی از تحلیل‌گران معتقد هستند که قالیباف درصدد است پس از چندین‌بار ناکامی در کسب آرای مردم برای تصدی ریاست جمهوری، امسال در انتخابات مجلس شرکت و خود را به عنوان یکی از روسای قوا در آینده مطرح کند. آیا او موفق می‌شود به مجلس برود و رئیس آتی آن باشد؟

تحرکات سیاسی قالیباف نشان می‌دهد که عزم او برای بازگشت به عرصه سیاست جدی است. انتخابات مجلس از سیاسی‌ترین انتخابات در ایران است. او روز گذشته قالیباف در فراخوانی که منتشر کرد از جوانان دعوت کرد در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کنند. قالیباف همچنین در فیلمی که از وی در این باره منتشر شده، گفته است که جوانان چهره‌های نو را از میان افراد توانمند و با صلاحیت برای نامزدی در انتخابات مجلس معرفی کنند تا با نقش‌آفرینی آنها بتوان مجلسی نو را تشکیل داد.

با این حال همچنان این سوال مطرح است که ما با کدام قالیباف سروکار داریم؟ با قالیباف تکنسین و شهردار موفقی که توانست در یک دوره‌ی طولانی شهردار تهران باشد و این شهر را آباد کند یا سیاستمداری که ناگهان علیه خود برخاست و چهره‌ی جدیدی در انتخابات ۹۶ از خود نشان داد و بسیار رادیکال سخن می‌گفت و بسیاری را نگران می‌کرد؟

او دو سال پیش با پیامی ضمن انتقاد از سازوکارهای انتخاباتی جریان‌های سیاسی، با اشاره به جوان‌گرایی و پوست‌اندازی از شکل‌گیری جریان نواصولگرایی در عرصه سیاسی کشور خبر داده بود.

اما محمدباقر قالیباف چه قطعاتی از پازل سیاسی را کنار هم قرار داده که نخستین حرکت در ترویج نواصولگرایی را، «جوانگرایی» مطرح کرده است. در دو سال گذشته که قالیباف موضوع نواصولگرایی را مطرح کرده، برداشت نخست از این موضوع ایجاد نگاه‌هایی نو در جریان اصولگرایی بوده است. حالا اما قالیباف با این بیانیه نشان داد که به دنبال ترسیم و تربیت «چهره‌های نو» در این جریان نیز هست.

طرح نو در لیست ‌بندی

محسن پیرهادی، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت روز گذشته در گفت‌وگوی دیگری با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به پیام تصویری محمدباقر قالیباف در این خصوص گفت:‌نمایندگی مجلس، نیاز به تجربه و تسلط به امور اجرا و مشکلات کشور در حداقل چند حوزه تخصصی دارد و منظور از جوانگرایی در این حوزه، آن نیست که جوانی که سابقه کاری چندانی ندارد، به عنوان نامزد نمایندگی مجلس به مردم معرفی شود. به همین علت است که آقای قالیباف در پیام خود از عبارت نسبتا جوان استفاده کرده است.

پیرهادی همچنین تاکید کرده است: گام اصلی فراخوان در واقع عمومی کردن دعوت از جوانان باتجربه است که معمولا پشت درهای بسته مدیریتی و سیاسی می‌مانند و به‌رغم شایستگی، در امور کشور مشارکت داده نمی‌شوند.

قالیباف در این فراخوان تاکید کرده است: «از همه شما جوانان دلسوز انقلابی درخواست می‌کنم، متناسب با شاخص‌هایی که منتشر می‌شود، افراد توانمند و باصلاحیت یا خودتان را که برای قبول مسئولیت نمایندگی مردم مفید می‌دانید، از طریق پایگاه اینترنتی جهاد دات نت (http://jahad. net) معرفی کنید تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها تلاش کنیم در حد امکان، شایسته‌ترین‌ها در معرض انتخاب مردم قرار بگیرند. از همه مخصوصاً خواهران عزیز، دانشجویان و روحانیون و فعالان مخلص جهادی می‌خواهم، افرادی با ظرفیت‌ها و تجربه بالا و نسبتاً جوان را معرفی کنند. گرچه ممکن است خود این افراد راسا وارد این عرصه سخت و پرهزینه نشوند، اما شما آنها را دعوت و نسبت به انجام وظیفه ملی‌شان قانع کنید تا به لطف خدا مجلس نو ایجاد شود».

از آنچه قالیباف در این فراخوان بر آن تاکید کرده به نظر می‌رسد عزم و اراده وی بر ترکیب‌بندی لیستی برای مجلس با چهره‌های کاملا جدید است که زیر عنوان نام وی بتوانند وارد مجلس شوند. تاکید پیرهادی بر عبارت «نسبتا جوان» راه و فضا را برای رایزنی با دیگر تشکل‌های جبهه خط پیروان امام و رهبری برای گرفتن سهم در لیست قالیباف باز گذاشته است. فارغ از پتانسیل خودِ محمدباقر قالیباف در جمع‌آوری رای و تصوری که از خود در این زمینه دارد موضوع رقابت لیستی نیز خود جای سوالات و ابهاماتی را ایجاد می‌کند. صرف اینکه در انتخابات مجلس دهم لیست امید توانست وارد مجلس شود و مقوله «لیستی رای آوردن» در ادبیات سیاسی رقابت‌های انتخاباتی ایران وارد شد، آیا این تجربه قابل تکرار است؟ علاوه بر این، لیست به‌طور کامل متشکل از چهره‌های جدید است یا به صورت سهمیه‌بندی چهره‌های نزدیک به تفکرات قالیباف در آن حضور دارند؟ و اینکه آیا سرلیست این لیست شخص «محمدباقرقالیباف» نیست؟

پاستور یا بهارستان؟

فراخوان تازه قالیباف همانند مانیفست اصولگرایی که شش ماه پیش منتشر شد بر کلیدواژه و مفهوم «جوانگرایی» تاکید دارد. در مانیفست اصولگرایی که از جانب جمعیت پیشرفت و عدالت منتشر شده بود شاخص‌ها و مفاهیم «نواصولگرایی» مطرح شده است اما در فراخوان قالیباف تمرکز بر موضوع حضور و ثبت‌نام جوانان برای تشکیل یک لیست در انتخابات مجلس یازدهم است. مانیفست مذکور البته با تاکید بر اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم آغاز شده است و فراخوان بر موضوع انتخابات مجلس یازدهم تاکید کرده است. به نظر می‌رسد محمدباقر قالیباف سعی دارد هر دو گزینه را در دسترس داشته باشد. کاندیداتوری برای پاستور و سرلیستی برای ورود به بهارستان. اگرچه تا روز گذشته صحبتی از حضور وی در رقابت‌های انتخاباتی مجلس نشده بود اما فراخوان روز گذشته و قید این عبارت توسط قالیباف که «قبلاً گفته بودم که قرار نیست محور شما باشم اما می‌توانم صدای شما شوم و خواسته‌ها و مطالبات شما را از مسئولان و رئوس جریان انقلاب ضریب دهم پیگیری کنم تا این تغییر و نوگرایی رقم بخورد» می‌تواند با لحنی خوانده شود که نشان می‌دهد قالیباف در جایگاه‌های روسای قوا تنها نگاه خود را به رئیس‌جمهوری معطوف نکرده است.

در شرایطی که پتانسیل مدیریتی محمدرضا عارف در مجلس دهم امکان حضور مجدد وی در مجلس و بعد از آن حضور در مسند ریاست را برای مجلس آتی با ابهامات زیادی مواجه کرده است و حضور علی لاریجانی در مجلس نیز پس از سبقه ریاست ۱۲ ساله وی بر مجلس، احتمال عدم حضور او در دوره بعدی مجلس را تقویت می‌کند، صندلی ریاست، یک رئیس جدید می‌طلبد یا اینکه حداقل محمدباقر قالیباف اینطور تصور می‌کند. گذشته از این قالیباف عزم خود را جزم کرده تا رئیس یک قوه شود. خلبان در حال اوج‌گیری است. به این امید که لیست بهارستان یا پاستور این‌بار جایی برای او داشته باشد.

 

سیما‭ ‬پروانه‭ ‬گهر/  سازندگی