پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 9463
منتشر شده در سه شنبه, 23 مهر 1398 08:38
تعداد دیدگاه: 0
رئیس‌جمهور در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه کاهش قیمت حامل‌های انرژی هنوز نهایی نشده است، اعلام کرد: عوایدحاصل از افزایش قیمت سوخت به حدود ۱۸ میلیون خانوار که بیشتر تحت فشارند به‌صورت اعتباری پرداخت خواهد شد. روحانی روز گذشته در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت چه برنامه‌ای دارد که قیمت حاصل از کاهش یارانه حامل‌های انرژی منجر به شوک اقتصادی نشود و این منابع صرف چه کاری می‌شود، ابراز کرد: این تصمیم هنوز صددرصد نهایی نشده است.  

 

هدف ما این است که خانواده‌هایی که بیشتر تحت فشارند و حدود ۱۸ میلیون خانوار هستند که مشخص هم شده‌اند، این پول و افزایش درآمدها به آن ۱۸ میلیون خانوار برسد. وی درادامه گفت: این پول نه به‌صورت نقدی بلکه به‌صورت اعتباری به آن خانوارها داده شود که بتوانند کالاهای مورد نیازشان را تامین کنند. با توجه به فاصله‌ای که با اجرای این مساله وجود دارد، جزئیات آن و برنامه ما اطلاع داده می‌شود.روحانی همچنین در ادامه تاکید کرد: ما دنبال این نیستیم که بخواهیم قیمت بنزین یا به‌طور کلی یارانه حامل‌های انرژی و سوخت را  برداریم و قیمت را واقعی کنیم، این کار نه امکان‌پذیر است و نه برای مردم ما در شرایط اقتصادی‌شان قابل تحمل است. اما در عین حال داریم فکر می‌کنیم که تغییراتی در این زمینه انجام شود که هر وقت به تصمیم نهایی برسیم به اطلاع مردم می‌رسانیم.رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنانش گفت: آماده هستم در هر جلسه‌ای که منافع ملت را تامین می‌کند حضور یابم و ایستادگی داشته باشم و افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم و البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است.

برای منافع ملت وارد مذاکره می‌شوم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره دور شدن از اهداف انتخاباتی و وعده‌های مطرح شده، تاکید کرد: آنچه ما به مردم وعده کردیم، همان بود که می‌خواستند و در انتخابات به آن اشاره می‌کردند اما در شرایطی ما این را مطرح کردیم که برجام شرایط اقتصادی ما را بهتر کرده بود و در سال بعد از برجام بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و شرایط منطقه هم آرام بود و داعش از میان رفته بود.او افزود: آنچه من به مردم وعده دادم این بود که ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که برجام از جانب ایران لغو نشود و گفتم ما تلاش می‌کنیم که شرایط اقتصادی مردم بهبود یابد، اما نمی‌دانستم که عده‌ای بی‌خرد در سال ۹۶ ماجرایی را راه می‌اندازند که بعد از آن دشمن هم از آنها سوءاستفاده کند و روی آن مانور دهد و آن حد از تحریم‌ها علیه ما وضع شود. ما فکر نمی‌کردیم در منطقه عده‌ای تا این حد دنبال شرارت باشند اما آنچه که ما امروز می‌توانیم به مردم ارائه دهیم این است که دولت خسته نیست و توانمند و کارآمد است و شاخص‌های اقتصادی را هم در این مدت بهبود بخشیده است.رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما از بحران سال ۹۶ هم پنج روزه خارج شدیم  اما پیش از آن بحرانی داشتیم که هشت ماه طول کشیده بود. ما اخیرا هم به دنیا گفتیم که به دنبال صلح هستیم و از مذاکره هم نمی‌ترسیم ما در همان نیویورک منتظر بودیم جلسه سران ۱+۵ با ایران برگزار شود اما در صورتی که مطمئن باشیم تحریم‌ها رفع می‌شود، نه اینکه این یک جلسه انتخاباتی برای آقای ترامپ باشد. به اروپایی‌ها هم گفتم که اگر بدانم هر زمان منافع ملت ایران تامین می‌شود، وارد مذاکره می‌شوم و همه تبعات آن را هم به جان می‌خرم و حاضر به فداکاری برای رسیدن مردم به منافع‌شان هستم هرچند فداکاری و هزینه دادن در این زمینه قطعا افتخارآمیز است.

احتمال پایان جنگ یمن

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری تاکید کرد ما با کشورهایی مثل عربستان مشکلی برای گفت‌وگو نداریم. احتمال پایان جنگ یمن هست. شرایط امروز شرایط عبور از توفان از سر مردم است اما آثار توفان باقی است. ما برای مذاکره در شرایط عادلانه، هم با غرب هم با کشورهایی که عنوان کردید (عربستان و آمریکا) آمادگی داریم. اگر در دوماه باقی مانده قدمی برنداشتند ما قدم بعدی را در راستای کاهش تعهدات برجامی بر می‌داریم.

با لغو تحریم‌ها حاضر به مذاکره‌ایم

روحانی درباره موضوع استیضاح ترامپ و اینکه در صورت برکناری وی حاضر به مذاکره با آمریکا است، گفت: مشکل ما مواجهه با رئیس‌جمهور آمریکا یا مذاکره نیست، این است که آیا در مذاکره خواسته مردم ما، مشکلات آنان و مسائل‌شان تامین می‌شود یا نه. برای ما مهم نیست که رئیس‌جمهوری آمریکا چه کسی باشد. البته ویژگی‌های آقای ترامپ هم هست که هر روز حرف خود را عوض می‌کند و یک روز کسی را واسطه می‌کند و فردا می‌گوید من به او چیزی نگفته‌ام! یا توییت می‌کند و در آن چیز دیگری می‌گوید که این ویژگی‌های اخلاقی کار را نه صرفا برای ما بلکه برای همه دنیا سخت کرده است. وی یادآوری کرد: ما پیش از این هم گفتیم که هر وقت آمریکا تحت آن شرایطی که گفتیم تحریم‌ها را لغو کرد، حاضر به مذاکره هستیم.

گره رابطه ایران و عربستان

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تحولات دیپلماتیک ایران در منطقه، سفر عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان به ایران برای میانجیگری بین ایران و عربستان و سفر هیات بلندپایه اماراتی به ایران گفت: یکی از هدف‌های سفر آقای عمران‌خان به ایران گفت‌وگو در مورد منطقه بود. او ادامه داد: به نظر ما برای حل موضوعات منطقه‌ای موضوع یمن مهم است، اگر به آتش‌بس منجر شود یکی از گره‌های منطقه از جمله رابطه ایران و عربستان باز می‌شود.

نمی خواهیم قیمت سوخت را بالا ببریم

روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره راهکار دولت برای جبران کسری بودجه، اظهار کرد: باید متکی به نفت نباشیم. در زمینه اوراق ما فرصت خوبی داریم و دولت فروش اوراق را هم به زودی شروع می‌کند. فروش سهام هم موضوع مهمی است که کارش شروع شده، ولی باید سرعت بیشتری یابد. او افزود: در مورد موضوع قیمت سوخت هم باید تصمیم‌گیری نهایی انجام شود، اما به این معنا نیست که بخواهیم به مردم فشار آوریم ما نمی‌خواهیم که قیمت سوخت را بالا ببریم. این کار نه برای مردم قابل قبول است، نه ما می‌خواهیم چنین کاری کنیم. اما هر مقدار پول هم که از قیمت سوخت حاصل شود باید به مردم برگردد؛ یعنی اگر هر مقدار به قیمت سوخت اضافه شود آن را به مردم باز می‌گردانیم و به بودجه برنمی‌گردد. همچنین ما باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم، ما باید در این شرایط برای موضوع سوخت راه‌حل مناسب را پیدا کنیم که همکاری سه قوه را می‌طلبد، هرچند کار دولت است و در این زمینه نظرات سه قوه به رهبری اعلام شده و منتظر اعلام نظر ایشان هم هستیم.

بودجه ۹۹ بدون تکیه به نفت

روحانی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای عدم اتکای به نفت در بودجه، گفت: ما الان مشغول کار هستیم اما تاکید می‌کنم که سخت است چنین کاری را در شرایطی انجام داد که این‌همه سال وابستگی به نفت وجود داشته است. ما باید خصوصی‌سازی را سریع‌تر، دقیق‌تر و حساب‌شده‌تر پیش بگیریم. معافیت‌های مالیاتی هم باید کم شود و پایه مالیاتی هم افزایش یابد. صادرات ما هم باید در بخش غیرنفتی افزایش یابد و همه برنامه‌ریزی این است که بودجه ۹۹ به نفت تکیه نداشته باشد. تا زمان رسیدن بودجه به مجلس هم ان‌شاءالله تلاش‌مان به نتیجه می‌رسد.

شورای نگهبان نهاد دخالت‌کننده نیست

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره لایحه جامع انتخابات گفت: به‌رغم تفسیرهایی که از یکی از حرف‌های من کردند، همه نهادها قابل احترام هستند. با لایحه جامع انتخابات که عالی می‌شود، چون شورای نگهبان باید اعلام کند چه کسی رد شده و چرا و چه کسی تایید شده است. هرکسی نظام ما را قبول دارد حالا دارای هر سلیقه‌ای است باید بتواند در انتخابات شرکت کند. شورای نگهبان نهاد نظارت‌کننده است، دخالت‌کننده نیست. امیدواریم کارش را به خوبی انجام دهد. دولت مجری انتخابات است. همواره وزیر کشور و گاهی معاون اول و برخی وزرای دیگر رابط ما با شورای نگهبان بوده‌اند.

ترکیه به روندی که آغاز کرده پایان دهد

رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره تاثیر حمله ترکیه به سوریه و پیشنهاد ایران برای این موضوع اظهار کرد: ما امروز با حادثه‌ای مواجه هستیم که خوشایند نیست. نه برای منطقه و نه برای مردم کرد سوریه و دولت آنجا. همه باید تلاش کنیم روند آستانه که تاکنون بهترین روند برای برقراری صلح در سوریه بوده حفظ شود. ترکیه نگرانی‌هایی در شمال سوریه دارد که ما در اصل این نگرانی با ترکیه مشکلی نداریم و آن را می‌پذیریم اما شیوه‌ای که آنان انتخاب کرده‌اند را نمی‌پذیریم. ترکیه دولت دوست ماست، اما شیوه‌های بهتری هم برای رسیدن به هدف وجود دارد. ترکیه زودتر باید این روند را پایان دهد که منافع منطقه در آن تامین شود و روند اصلی که بازگشت آوارگان، برقراری صلح و برگزاری انتخابات آزاد است انجام شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مسکن مهرگفت: دولت وقتی آمد با دو مشکل رو‌به‌رو بود؛ یکی برای ساخت مسکن مهر۴۳ هزار میلیارد تومان از جیب بانک مرکزی و مردم برداشته شده بود و تورم داشتیم. آن کار کار دقیق و درستی نبود. دوم آنکه این خانه‌ها نیمه‌کاره بودند. کار اصلی تکمیل خانه‌های نیمه‌کاره بود. ما یک میلیون و صد هزار از این خانه‌های نیمه کاره تا الان تکمیل کرده ایم و این بیش از آماری است که دولت قبل مدعی ساخت آن ها است. این خانه‌ها نه آب و برق و نه پاسگاه و مدرسه داشت. پول عظیمی برای زیرساخت‌ها خرج شد. وزارت راه و شهرسازی در آن مقطع (دولت یازدهم) روی توسعه بندرگاه‌ها و راه و جاده متمرکز بود. در این دولت روی مسکن کار کردیم. وزیر مسکن تکمیل ۹۰۰ هزار مسکن را تا پایان این دولت قول داده است.

رئیس‌جمهور فقط مسوول اجرای قانون نیست

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره منشور حقوق شهروندی گفت: قدم‌های خوبی نسبت به حقوق زنان، اقلیت‌ها و فضای گفت‌وگو در دانشگاه و جامعه برداشته شده است.او درباره اقدام وزارت اطلاعات درباره متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای گفت: وزارت اطلاعات ما کارهای خوبی کردند. وزیر اطلاعات از اول هم با من مشورت کرد و گفت عده‌ای را در دولت قبل دستگیر کردند اما ما در عمل به این نتیجه رسیدیم شواهد و قرائن کافی نیست. کسی را مامور کردند و او بررسی کرد و گفتند اینها بی گناه هستند و باید خسارت پرداخت کنیم. رقم بزرگی هم گفت، من پذیرفتم. گفتم خسارت مردم را بدهید. این پیش می‌آید قاضی و ضابط ممکن است اشتباه کنند. مهم این است دولت شهامت پذیرفتن اشتباه را داشته باشد ولو اگر اشتباه برای دولت قبل باشد. کار بسیار عظیم و بزرگی وزارت اطلاعات انجام داد.روحانی مشخصا درباره پرونده محیط زیستی‌ها، گفت: وزارت اطلاعات ما گزارش بسیار دقیقی تهیه کرده من دیدم و خوانده‌ام و امیدوارم قوه‌قضائیه هم به آن توجه کند.

حمله به نفتکش ایرانی

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری روسیه مبنی بر اینکه با توجه به حمله اخیر به نفتکش ایرانی، اظهار کرد: در این حمله مشخص است که با اصابت حداقل دو راکت با نفتکش ایرانی مواجه هستیم. نفتکش ما نیز دارای دوربین بوده و مشخص است که راکت‌ها از کدام سمت می‌آیند و چگونه اصابت می‌کنند. قطعات راکت‌ها هم جمع آوری شده و ما فیلم آن را هم دیده‌ایم ولی باید بررسی دقیق‌تری در این زمینه انجام شود. رئیس‌جمهور افزود: حتما کار شرورانه‌ای انجام شده است و حتما یک دولت در این زمینه دخالت داشته، این کار به یک تیم تروریستی و به یک سازمان بازنمی‌گردد؛ اما هنوز هم زود است که ما در این زمینه اظهار نظر قطعی کنیم؛ ولی بعد از بازگشت نفتکش به کشورمان و بررسی دقیق‌تر هر کشوری که این کار را کرده باشد حتما باید مجازات شود.

توضیح در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسش روزنامه کیهان مبنی بر اقدامات دولت در زمینه اعطای ۱۸ میلیارد دلار پول به وارد‌کنندگان و ادعای این رسانه مبنی بر بر باد رفتن این پول اظهار کرد: اولا که این سخن بسیار غلط است که گفته می‌شود این ۱۸ میلیارد بر باد رفته است. ما ۱۸ میلیارد دلار را به مردمی داده‌ایم که آمده‌اند و برای واردات ثبت سفارش کرده‌اند. آنان این پول را دریافت کردند که جنس وارد کنند، اگر این کار را نکردند حتما باید با آنها برخورد شود. روحانی درباره علت انتخاب قیمت ۴۲۰۰ تومان برای ارز اظهار کرد: شما خودتان هم می‌دانید که بحرانی در سال ۹۷ ایجاد شد که قیمت‌ها در بازار ارز ساعتی عوض می‌شدند. دولت وارد عمل شد و همه در کابینه اتفاق نظر داشتند که ارز با قیمت ثابت ارائه شود. من پس از اینکه چنین دیدگاهی را شنیدم جلسه‌ای با حضور نزدیک به ۴۰ نفر از اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی برگزار کردم که در آنجا درباره وضعیت نرخ ارز تصمیم‌گیری شود.

روحانی افزود: یکی از نظراتی که آنجا مطرح شده بود انتخاب نرخ واحدی برای ارز بود که من هم بعد از اینکه شنیدم یک اتفاق نظر در این زمینه در آن جلسه هم وجود دارد اعلام کردم اگر همه موافق چنین موضوعی هستید، با اینکه خودم موافقتی ندارم حرف جمع را می‌پذیرم و به آقای جهانگیری هم اعلام کردم که نرخ ۴۲۰۰ تومانی که در جلسه مشخص شد را به مردم اعلام کنند. او یادآوری کرد: جالب است بعد از اینکه این کار انجام شد اولین بار خود کیهان از دولت تعریف کرد و حتی مقام معظم رهبری هم به من فرمودند کار خوبی انجام دادید، کاش زودتر انجام می‌شد. تاکید می‌کنم آن روز که ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شد در زمان خود کار درستی بود. حال آنکه عده‌ای در این زمینه سوء استفاده کرده‌اند باید با آنها برخورد شود و من نیز دستور اکید داده‌ام.

کاهش تورم نقطه به نقطه

روحانی اظهار کرد: از اردیبهشت سال ۹۸ شاخص‌های ما درست‌تر شدند. تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد به ۳۴ درصد رسیده است، بنابراین طی این چند ماه تورم نقطه به نقطه ما کاهش پیدا کرده است. پیش‌بینی‌های ما این است که تا پایان سال روند کاهشی خود را طی می‌کند. او ادامه داد: در تورم ۱۲ ماهه حرکت کمی کندتر است، اما با یک تاخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت می‌کند. پیش‌بینی ما این است در شش‌ ماه اول سال رشد اقتصادی ما مثبت خواهد بود. روحانی با بیان اینکه اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی به‌جا گذاشت، گفت: در تابستان امسال نسبت به سال گذشته بیکاری به ۵/ ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.

او ادامه داد: شرایط اقتصادی مناسب‌تری نسبت به گذشته در صادرات و واردات داریم. تراز ما گرچه در شش ماه مثبت نیست، اما نسبت به شش ماه سال گذشته بهتر است و در مسیر درستی است. نرخ ارز از پارسال به امسال به سمت تعادل حرکت کرده و روند کاهشی داشته و طبق آمار بانک مرکزی حدود ۴۰ درصد ارزش پول ملی افزایش پیدا کرده است. روحانی گفت: همه آمارها به ما می‌گوید که در مسیر آرامش اقتصادی در حرکت هستیم، البته دولت انتظار بیشتری داشت که بتواند به مردم بیشتر کمک کند.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید