خودرو هم که در بازاری هیجانی و برخلاف پیش‌بینی‌ها افزایش قیمت را تجربه کرده بود، همچنان بین یک تا ١٠‌میلیون تومان افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ را تجربه می‌کند که البته کارشناسان بازار خودرو معتقدند این بازار هم به‌زودی تسلیم‌می‌شود و کاهش قیمت را به دنبال دارد.


تخلیه حباب طلا و ارز
در هفته‌ای که سپری شد همه بازارها و قیمت‌ها تحت‌تأثیر اصلاح  قیمت بنزین بودند که  با فروکش‌کردن هیجان‌های ناشی از افزایش قیمت بنزین، قیمت بازارهای طلا و ارز هم پایین آمد.
هفته گذشته همزمان با اصلاح قیمت بنزین، قیمت دلار افزایش پیدا کرد و به ١٢‌هزار و ٢٠٠ تومان رسید.
از روز جمعه که نخستین روز اصلاح قیمت بنزین بود، دلار افزایش قیمت را تجربه کرد. در شرایطی که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی به صورت سرزده به بازار ارز رفته و اعلام کرده بود همه چیز در کنترل بانک مرکزی است و دلار دوباره تنش‌زا نمی‌شود.
البته همان روزها هم کارشناسان اعتقاد داشتند افزایش قیمت دلار ربطی به گران‌شدن بنزین نداشته و جو بازار هیجانی است.  البته این‌طور به نظر می‌رسید که دلالان بازار ارز با سوءاستفاده از افزایش قیمت بنزین به دنبال بالا بردن قیمت ارز بودند، اما این اتفاق رخ نداد و دلار باز هم در سراشیبی قیمت قرار گرفت و از ١٢‌هزار تومان در اوایل هفته گذشته به ١١‌هزار و ٧٠٠ تومان رسید. در بازار سکه و طلا نیز همین اتفاقات رخ داد.
هفته گذشته بازار سکه و طلا از افزایش قیمت بی‌نصیب نماند. شنبه هفته گذشته نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با افزایش حدود ١٢٠‌هزار تومان نسبت به پنجشنبه هفته قبل‌تر به بهای ٤‌میلیون و ١٧٦‌هزار تومان فروخته شد. این درحالی است که دیروز قیمت هر سکه بهار آزادی ٤‌میلیون و ١٥٣‌هزار تومان ارزش‌گذاری شد و کاهش قیمت داشت. علاوه بر این در روزهای ابتدایی هفته گذشته هر گرم طلای خام ١٨ عیار ٤٢٥‌هزار تومان بود و روز پنجشنبه هفته گذشته به قیمت ٤٢٣‌هزار تومان رسید که نشان از کاهش قیمت هر گرم طلا دارد. در بازار خودرو هم اتفاقاتی رخ داد که به نظر می‌رسید تحت‌تأثیر قیمت بنزین بوده و اغلب خودروهای تولید داخل افزایش قیمت را تجربه کردند.
خودروهای تولید شرکت سایپا بیشترین افزایش را در هفته گذشته داشتند، به‌طوری که  بیست‌وپنجم آبان خودروی تیبا ٥٥میلیون، پراید١١١ با قیمت ٥٠‌میلیون و کوئیک ٦٨‌میلیون قیمت‌گذاری شدند. این خودروها در روزهای پایانی هفته گذشته با افزایش قیمت مواجه شدند، به طوری که بیست‌ونهم آبان خودروی تیبا ٥٧میلیون، پراید١١١ به قیمت ٥٤‌میلیون و کوئیک ٧١‌میلیون عرضه شدند. هفته گذشته محصولات ایران‌خودرو هم افزایش قیمت داشتند. در بیست‌وپنجم آبان ماه سمند ال ایکس با قیمت ٨٠‌میلیون و در بیست‌ونهم آبان ٨٣‌میلیون عرضه شد. پژو پارس در اوایل هفته گذشته ٩٩‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شد، اما در روزهای پایانی هفته ١٠٣‌میلیون تومان عرضه شد. البته این قیمت‌‌ها فقط اعلام شده‌اند وگرنه بازار خودرو با رکود بی‌‌سابقه‌ای رو‌به‌رو است و تقریبا می‌توان گفت هیچ خرید و فروشی در کار نیست.
بازار خودرو تا آخر سال تسلیم می‌شود
کاظم نیکخواه، کارشناس بازار خودرو درباره وضع قیمت خودرو بعد از اصلاح  قیمت بنزین به «شهروند»  می‌گوید: «بعد از اصلاح  قیمت بنزین، قیمت خودرو هم افزایش پیدا کرد، درحالی‌که پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که قیمت‌ها کاهشی خواهند بود و افزایشی در بازار خودرو نخواهیم داشت. با این حال قیمت‌ها به‌طور عجیبی افزایش پیدا کردند، درصورتی‌که بازار خودرو درحال حاضر به شدت راکد است و خرید و فروشی در کار نیست.»
او ادامه می‌دهد: «به نظر می‌رسد فروشنده‌ها دچار این توهم شدند که باید قیمت‌ها را بالا ببرند و درواقع بعد از اصلاح قیمت بنزین خیلی‌ها فکر کردند باید تمام کالاهای تولید داخل و حتی وارداتی گران شود، درحالی‌که نباید این اتفاق رخ می‌داد. ضمن اینکه این افزایش ١٠ تا ١٥‌درصدی قیمت خودروها تأثیری روی خرید و فروش خودروها نداشته و بازار به شدت راکد است وگرنه که نه خریداری در بین است، نه فروشنده‌ای.»
این فعال بازار خودرو درباره اینکه چه پیش‌بینی از بازار خودرو دارد، می‌گوید: «قطعا قیمت‌ها افزایش نخواهند داشت. پیش‌بینی ما این است که قیمت‌ها دوباره کاهش پیدا کنند، این افزایش در حد یک حباب است و به نظر نمی‌رسد ماندگار باشد. وقتی مصرف‌کننده با چنین قیمت‌هایی حتی به سمت بازار هم نمی‌آیند، کاملا مشخص است که باید قیمت‌ها پایین بیایند. عرضه و تقاضا در بازار فعلی اصلا با هم تناسبی ندارند و میزان عرضه بیشتر از تقاضاست. هیچ خریداری در بازار موجود نیست و قیمت‌ها بی‌خود و بی‌جهت بالا و پایین می‌روند، حتی پیش‌بینی هم نمی‌شود که با توجه به در پیش بودن ‌سال نو تحولی در بازار خودرو پیش بیاید و بازار از این رکود خارج شود، مگر اینکه تدبیری برای این وضع اندیشیده شود.»