در سومین روز هفته، حرکت افزایشی دلار و سکه ادامه یافت و هر دو به محدوده های بالاتری وارد شدند. روز دوشنبه، دلار وارد محدوده 12 هزار و 400 تومانی شد و با 250 تومان افزایش به بهای 12 هزار و 470 تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی نیز 100 هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و روی عدد 4 میلیون و 310 هزار تومان قرار گرفت.

با عرضه کمتر، سکه هیجانی‌تر از دلار شد
یک بررسی ساده قیمتی نشان می دهد امروز در بازار سکه فضا هیجانی تر از معاملات دلار بود، چرا که فلز گران بهای داخلی بالای 2 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و به کانال جدیدی وارد شد که حدود 4 ماه از آن دوری گزیده بود. آخرین بار در اولین روز مردادماه که سکه در کانال 4 میلیون و 300 هزار تومانی نوسان کرده بود.

در بازار ارز، روز دوشنبه، دلار نصف سکه و در حدود یک درصد رشد کرد و بعضا برخی معامله گران در بازار ارز حاضر بودند حتی با قیمت های پایین تری اقدام به فروش کنند. به گفته برخی از بازیگران ارزی، وضعیت عرضه در بازار ارز روز گذشته کمی بهتر از بازار سکه بود و همین عامل موجب می شد که دلار رشد کمتری را نسبت به فلز گران بهای داخلی ثبت کند.

حتی صرافی ملی امروز قیمت فروش خود را به بالای مرز 12 هزار تومانی برد و حدود ساعت 3 بعدازظهر عدد 12 هزار و 50 تومانی بر تابلوی این بازیگر رسمی بازار نقش بست که 150 تومان بیشتر از روز یک شنبه بود، ولی هم چنان از آن جایی که بالای 200 تومان با قیمت بازار آزاد فرق داشت، جذابیت خرید ایجاد می کرد. در واقع می توان گفت روز دوشنبه ممکن بود برخی افراد موفق شوند حتی با قیمت های پایین تر از کف بازار اقدام به خرید ارز مورد نیاز خود کنند؛ با این حال، مشخص نیست که روند آتی قیمت از چه قاعده ای پیروی خواهد کرد؛ با قیمت سکه و درهم هماهنگ خواهد شد یا عرضه های پراکنده پایین تر از نرخ بازار، قیمت کف را نیز عقب تر خواهند برد. البته گفته های برخی معامله گران نشان می داد پس از پایان ساعت کاری برخی بانک ها و صرافیها، قیمت دلار در بازار بالاتر رفت و باید دید این اتفاق شروع بازار ارز در روز سه شنبه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آنچه در مورد آن در میان بیشتر فعالان توافق نظر وجود داشت این بود که دیروز عرضه سکه در بازار محدودتر از دلار بود. به این ترتیب، تقاضای احتیاطی که به بازار وارد شده بود، توانست قیمت سکه را بسیار بیشتر از دلار جا به جا کند. رشد قیمتی سکه در شرایطی صورت گرفت که بهای طلای جهانی روند افزایشی خاصی در روز دوشنبه نداشتن و حتی در حوالی ساعت 4 بعدازظهر دیروز زیر محدوده هزار و 460 دلار نوسان می کرد.

سیگنال صعودی دلار از دوبی
به گفته برخی از فعالان ارزی، در روزهای اخیر حواله درهم بار دیگر تبدیل به سیگنال دهنده مهم قیمتی در بازار ارز داخلی شده است. از نظر این دسته دیروز نیز رشد نرخ حواله درهم مهم ترین عاملی بود که خریدهای ارزی بازیگران خیابان فردوسی را تحت تاثیر قرار داد. دیروز برخی معامله گران عنوان می کردند، ارزش حواله درهم در حدود ساعت3 بعدازظهر 3 هزار و 390 تومان بود که 60 تومان بیشتر از روز دوم هفته بود. با این سطح قیمتی حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می توانست بالای 12 هزار و 400 تومان بود.

برخی معامله گران به واسطه عدم تناسبی که بین قیمت دلار و درهم وجود داشت، باور داشتند که شاخص ارزی رشد بیشتری را به ثبت می تواند برساند. از نظر این گروه عرضه ارز در بازار داخلی احتمالا زیاد بوده که منجر به آن شد دلار متناسب با قیمت درهم رشد نکند. آن ها انتظار داشتند با کاهش سطح عرضه این دو قیمت هماهنگ شوند. با این حال، نکته ای که این گروه به آن اشاره نمی کردند این بود که اگر عرضه حواله درهم افزایش یابد، احتمال دارد که دلار در بازار داخلی به جای رشد در مسیر کاهش قرار بگیرد. در همین راستا در معاملات پایانی دلار وارد سطح 12400 تومانی شد و به سمت سقف این محدوده پیشروی کرد.

با این حال، برخی فعالان نیز با نظرات سایرین راجع به نقش حواله درهم در بازار داخلی موافق نیستند. حتی عده‌ای عنوان می کنند زمانی که تقاضا در بازار داخلی بالا می رودبرخی نوسان گیران با جوسازی پیرامون نرخ حواله درهم، سعی می کنند دامنه نوسان را بالا ببرند.

تحلیل معامله گران فنی دلار
برخی از بازیگران فنی عنوان می کردند با شکسته شدن کانال 12هزار و 200 تومانی، انتظارات افزایشی دسته ای از معامله گران بالا رفته است. با این حال، بین این گروه های افزایشی اختلاف نظر وجود داشت. عده ای از آن ها اعتقاد داشتند بازار با نزدیک شدن به سطح مقاومتی 12 هزار و 500 تومانی با افزایش فروش ها مواجه خواهد شد. در مقابل گروه دیگر عنوان می کنند، یک هفته قبل بازار به راحتی از سد 12 هزار و 500 تومانی عبور کرد، ولی سطح مقاومتی که بازار نسبت به آن حساس بود، نقطه 12 هزار و 800 تومانی بود. در آن مقطع زمانی، وقتی دلار به نقطه یاد شده برخورد کرد، فروش ها در بازار افزایش پیدا کرد و قیمت به یکباره چنان عقب گردی کرد که نتیجه آن حتی بازگشت به کانال 11 هزار تومانی بود.

در این میان، برخی افزایشی ها عنوان می کردند که افزایش روزهای اخیر با دور قبل نوسان تفاوت دارد. به باور این گروه، در روزهای اخیر قیمت تحت تاثیر هیجان خاصی رشد نکرده است و روند رشد این ارز نیز آرام و همراه با معامله بوده است. این در حالی است که یک هفته پیش دلار در مقاطعی حتی بدون معامله خاصی در مسیر رشد قرار گرفته بود و افزایش رنگ هیجان داشت.

گروهی از معامله گران فنی نیز در بازار عنوان می کنند، افزایش روزهای اخیر حتما با تعدیل قیمتی همراه خواهد بود. به باور آن ها، بازیگران ارزی باید از کاهش شدید و یکباره هفته قبل درس گرفته باشند و با احتیاط بیشتری در موقعیت خرید قرار بگیرند.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج
امروز دلار آمریکا در بازار آزاد بین 12240 تا 12480 تومان جابه‌جا شد و در معاملات پایانی عصر بین 12430 تا 12470 تومان قیمت خورد.

امروز 4 آذرماه 1398 صرافی ملی نرخ رسمی دلار را 150 تومان و یورو را 200 تومان افزایش داد و به شرح زیر اعلام کرد:

قیمت خرید دلار آمریکا: 11,950 تومان قیمت فروش دلار آمریکا: 12,050 تومان

قیمت خرید یورو: 13.200 تومان قیمت فروش یورو: 13,300 تومان

آخرین قیمت طلا و سکه
عصر امروز سکه طرح جدید به 4 میلیون و 310 هزار تومان و سکه طرح قدیم 4 میلیون و 250 هزار تومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 240 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 440 هزار تومان بوده است. سکه گرمی هم با قیمت 870 هزار تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر بهای اونس طلا در بازار جهانی حدود 1457 دلار بود و در بازار داخلی هر مثقال طلای آبشده به رقم یک میلیون و 858 هزار تومان رسید که این رقم معادل هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود 428 هزار تومان است.