پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 11333
منتشر شده در چهارشنبه, 16 بهمن 1398 08:21
تعداد دیدگاه: 0
شکست فلز گرانبهای داخلی در شکستن مرز ۵ میلیونی

چهارمین روز هفته زمان جدا شدن مسیر سکه و دلار بود. روز سه‌شنبه،‌ دلار راه افزایشی را که از روز دوشنبه آغاز کرده بود، ادامه داد؛ ولی فلز گرانبهای داخلی در نزدیکی مرز ۵ میلیونی ترجیح داد،‌ به جاده کاهشی بازگردد. با این حال در مجموع نوسانات بازار ارز و سکه دیروز چندان قابل ملاحظه نبود و جو معاملات نیز آرام بود. در چنین فضایی، شاخص ارزی ۳۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و روی عدد ۱۳هزار و ۶۳۰ تومان قرار گرفت. در مقابل سکه تمام بهار آزادی ۲۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۴ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان رسید.  

اما چه دلیلی وجود داشت که فلز گرانبهای داخلی به رشد قیمتی دلار بی‌اعتنایی کند؟ خصوصا آنکه در روزهای اخیر بیشتر معامله‌گران عنوان می‌کردند روند قیمت دلار برای معامله‌گران سکه از سایر عوامل مهم‌تر است. آنها افت قیمت سکه در دو روز ابتدایی هفته را چنین تفسیر می‌کردند که کاهش قیمت دلار، اثر افزایشی طلای جهانی را خنثی کرد و راه را برای کاهش فلز گرانبهای داخلی باز کرد. در چنین شرایطی دلیل افت قیمتی سکه در زمان افزایش دلار جالب‌تر می‌شود.

روز گذشته، بیشتر معامله‌گران عنوان می‌کردند، افت قیمت سکه بیشتر ناشی از انتظارات فنی بازار بوده است. در واقع بسیاری از معامله‌گران انتظار داشتند که با برخورد سکه به مرز ۵ میلیونی میزان فروش‌ها افزایش پیدا کند و بازیگران سودگیری خود از خریدی که در قیمت‌های پایین‌تر داشتند کلید بزنند. در این مسیر از نظر گروهی از معامله‌گران رشد قیمتی دلار به اندازه‌ای نبود که سکه‌بازان را وسوسه به ریسک خرید در مرز ۵ میلیون تومانی کند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار،‌ نوسان‌گیران فرصت داشتند که هم از خریدهای خود در قیمت‌های پایین‌تر کسب سود کنند و هم در صورتی که رشد دلار شدت می‌گرفت، به یکباره در موقعیت خرید دوباره قرار بگیرند. به گفته یکی دیگر از فعالان، معامله‌گران سکه سعی کردند روز سه‌شنبه ریسک نکنند و با احتیاط در بازار موقعیت خود را تعیین کنند. به نظر می‌رسد یکی دیگر از عواملی که موجب شد معامله‌گران سکه رشد محدود قیمت دلار را جدی نگیرند، کاهش غیرمنتظره بهای طلای جهانی به زیر محدوده هزار و ۵۷۰ دلاری تا ساعت ۴ بعدازظهر بود. به گفته فعالان، معامله‌گران سکه خود را آماده افزایش طلای جهانی کرده بودند و کاهش اونس برای آنها غیرمنتظره بود. به نظر می‌رسد بخشی ازعلت اینکه چنین انتظاری در میان معامله‌گران بازار داخلی شکل گرفته بود، به پیش‌بینی کارشناسان خارجی بازمی‌گشت که باور به رشد بهای طلا داشتند. در هر صورت می‌توان گفت دیروز کاهش طلای جهانی برای معامله‌گران سکه نقش یک ضربه‌گیر را ایفا کرد و شک آنها برای قرار گرفتن در موقعیت خرید را افزایش داد.

در این میان گروهی از فعالان باور داشتند، افزایشی‌های بازار سکه به دنبال آن هستند که اطمینان بیشتری برای شکست مرز ۵ میلیونی کسب کنند. به گفته آنها در صورتی که رشد قیمت دلار در روز چهارشنبه ادامه پیدا کند و اونس شاهد کاهش شدیدی نباشد، سکه می‌تواند به بالای مرز ۵ میلیونی بازگردد. از نظر آنها اتفاق روز سه‌شنبه و بی‌محلی سکه به افزایش دلار، نشان‌دهنده آن نیست که معامله‌گران بزرگ از بازار فلز گرانبهای داخلی خارج شده‌اند و انتظارات افزایشی در این بازار کمرنگ شده است. از نظر آنها ممکن است تنها یک عقب‌نشینی تاکتیکی صورت گرفته باشد. در مقابل گروه دیگری از فعالان باور دارند، سکه حتی به سختی می‌تواند خود را بالای مرز ۵ میلیونی نگه دارد و همین موضوع نشان می‌دهد که انتظارات قیمتی بازیگران بازار به چه صورتی است. به گفته آنها سکه حتی هفته پیش با اینکه به بالای مرز ۵ میلیونی رفت و چند روز هم بالای آن ماند، ‌نتوانست رشد خاصی را به ثبت برساند و در نهایت از آن پایین رفت.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید