پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 14400
منتشر شده در یکشنبه, 20 مهر 1399 09:54
تعداد دیدگاه: 0

اولین روز هفته، زمانی برای حمله نوسان‌گیران به بازار ارز و سکه بود؛ چنین حمله‌ای موجب شد که سکه از مرز روانی ۱۵ میلیون تومانی عبور کند و دلار به بالای مرز ۳۰ هزار تومانی برود. ساعت ۴بعدازظهر روز شنبه، دلار در بازار آزاد با قیمت ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسید که هزار و ۲۰ تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. سکه امامی هم در ساعت یاد شده به قیمت ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید که ۶۰۰ هزار تومان بیشتر از روز انتهایی هفته گذشته بود.

 به گفته فعالان، بخش زیادی از دلیل عبور سکه و دلار از مرزهای روانی حاصل واکنش هیجانی معامله‌گران بازار نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا بود. روز پنج‌شنبه اعلام شد که آمریکا ۱۸بانک ایرانی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد؛ معامله‌گران پیرامون این خبر جوسازی زیادی کردند و در نهایت توانستند زمینه‌ساز افزایش خریدها در روز شنبه شوند. کمتر کسی هم در روز ابتدایی هفته تمایل به فروش ارز داشت.

 واکنش بازارساز به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، بالا آوردن نرخ فروش این ارز در صرافی‌های بانکی بود. دیروز صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار خود را ۲۹ هزار و ۹۵۰ تومان تعیین کردند که ۷۵۰ تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود. در واقع بازارساز چندان نسبت به رشد قیمت دلار در بازار آزاد دستپاچه نشد و سعی کرد خود را با نرخ‌های بازار هماهنگ کند. این تا‌کتیک به بازارساز کمک می‌کرد که مانع از ورود تقاضای آربیتراژی به بازار شود. در واقع اگر بازارساز قیمت صرافی‌ها را پایین نگه می‌داشت، افراد زیادی به بازار برای خرید ارز ارزان تر مراجعه می‌کردند و بخشی از منابع ارزی هم با قیمت‌های پایین از دست می‌رفت.

یکی دیگر از نشانه‌های برگشت جو هیجانی به بازار ارز، ورود افراد جدید به معاملات بود که عمدتا در موقعیت خرید قرار داشتند. در واقع بر اساس صحبت‌های فعالان، دیروز برخی افراد به واسطه نگرانی نسبت به اتفاقات آینده، به صرافی‌ها مراجعه کردند و درخواست خرید دلار داشتند. حتی برخی صرافی‌ها با صف خرید مواجه شدند، هرچند که این صف‌ها نسبت به گذشته کوتاه‌تر بودند.

در حالی که میزان تقاضا در بازار بالا رفته بود، عده‌ای از معامله‌گران هم حاضر به خرید در کانال ۳۰ هزار تومانی نبودند. این عده باور داشتند که رشد قیمت هیجانی بوده است و ممکن است با کاهش تب و تا‌ب بازار و عرضه بازارساز، قیمت به یکباره در مسیر نزولی قرار بگیرد. البته آنها چندان هم حاضر به فروش دلار نبودند و به دیگران هم توصیه نمی‌کردند که ارز خود را بفروشند. در واقع آنها بیشتر ترجیح می‌دادند که در روند معاملات ارزی مداخله نکنند و بیشتر تماشاچی وقایع بازار باشند. به‌نظر می‌رسد آنها زمانی در موقعیت خرید یا فروش قرار بگیرند که فضای مه آلود بازار شفاف‌تر شود. روز شنبه حتی خریداران هم نمی‌دانستند به قصد فروش در چه قیمتی اقدام به خرید کرده اند؛ تنها هراس از رشد بیشتر بود که آنها را در موقعیت خرید قرار داده بود.

در بازار سکه هم دیروز حجم خریداران زیاد شده بود و کمتر کسی مایل بود در سقف تا‌ریخی قیمت این فلز گرانبها اقدام به فروش کند. سکه‌های کوچک نیم و ربع هم در اولین روز هفته با افزایش قیمت مواجه شدند. نیم سکه در کانال ۸ میلیونی به پیشروی خود ادامه داد و ربع سکه تا‌ ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بالا رفت. قیمت انواع سکه دیروز در بازار حباب داشت و همین مساله هیجانی بودن قیمت‌ها را آشکارتر می‌کند. با این حال، در دوران حبابی قیمت‌ها، تقاضا کاهش پیدا نکرده است و نگرانی نسبت به آینده، افراد زیادی را وارد بازار کرده است. در چنین شرایطی، به‌نظر می‌رسد بازارساز نسبت به دوران گذشته وظیفه خطیرتری بر دوش دارد و این وظیفه هم بیشتر در بحث مدیریت انتظارات است. بازار ارز و سکه مشخصا منتظر سیگنالی از سوی بازارساز هستند که به آنها وعده آرامش دهد. جذاب کردن بیشتر ریال یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند تا‌ حدی از شدت التهاب بازارها بکاهد. با این حال، فعلا معامله‌گران بازارها نقشه راهی مشاهده نکرده‌اند که سیاست‌گذار بخواهد از آن برای عبور از وضعیت نوسانی فعلی استفاده کند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید