پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 14460
منتشر شده در پنج شنبه, 24 مهر 1399 14:44
تعداد دیدگاه: 0

در پنجمین روز هفته، دلار به نوسانات محدود بالای سطح ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومانی ادامه داد و سکه امامی در مسیر نزولی قرار گرفت. در ابتدای روز چهارشنبه تمایل برای فروش ارز بیشتر بود و همین موضوع موجب شد که قیمت تا نزدیکی ۳۱ هزار و ۵۲۰ تومان هم پایین بیاید؛ با این حال در اواخر روز کمی حجم خریدها بیشتر شد و در نتیجه آن، دلار توانست ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۳۱ هزار و ۷۵۰ تومان بایستد. این قیمت تنها ۵۰ تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود. دو روز قبل هم شاخص ارزی با تغییرات اندک افزایش ۱۰۰ تومانی را به ثبت رسانده بود. در واقع پس از اینکه بازارساز اقدام به عرضه اسکناس در بازار متشکل کرده است، قیمت دلار سیر نزولی نگرفته؛ ولی سرعت رشد قیمت بسیار کند شده است.

عده‌ای از معامله‌گران باور دارند، ادامه این آرامش ممکن نخواهد بود و با جوسازی‌های سیاسی پیش از انتخابات آمریکا، دلار باز هم راه صعودی را در پیش خواهد گرفت. این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند، خروج معامله‌گران بزرگ از بازار به آرامی آغاز شده است. گروه دوم باور دارند، نتایج عرضه ارز توسط بازارساز در روزهای آتی مشخص‌تر خواهد شد و بخشی از ارزهای دپوشده باز هم روانه بازار خواهند شد. با این حال، افزایشی‌ها اعتقاد دارند، بازار در انتظار سوخت‌گیری و آمادگی برای ورود به سطوح بعدی است. 

در روزی که دلار با آرامش به روند افزایشی خود ادامه داد، سکه امامی مسیر کاهشی را برای حرکت انتخاب کرد. سکه دیروز ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی قرار گرفت. یکی از دلایل افت قیمت سکه، افزایش شدید روزهای قبل بود که به‌دلیل خریدهای سنگین صورت گرفته بود. معامله‌گران روز چهارشنبه کمی از خریدهای روز قبل سودگیری کردند و همین عامل قیمت این فلز گرانبها را تحت فشار قرار داد. در کنار این، نزول موقت طلای جهانی به زیر هزار و ۹۰۰ دلار و کمرنگ شدن انتظارات افزایشی به کاهشی‌ها کمک کرد که قیمت سکه را پایین‌تر ببرند. البته در اواسط روز که دلار در راه کاهشی قرار گرفته و به سطح ۳۱هزار و ۵۰۰ تومانی نزدیک شده بود، سکه افت بیشتری را به ثبت رساند و حتی به زیر مرز ۱۶ میلیونی رفت. سکه از نزدیکی محدوده ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی بود که یکبار دیگر مورد حمایت خریداران قرار گرفت. عامل اصلی برگشت خریداران به بازار در این نقطه، افزایش تقاضا برای دلار بود که موجب شد اسکناس آمریکایی به سوی کانال ۳۲ هزار تومانی حرکت کند. با توجه به چنین اتفاقاتی در روز چهارشنبه می‌توان گفت تا زمانی که قیمت دلار در بازار داخلی کاهشی نشده است، سکه حتی به نزول بهای اونس طلا در بازارهای جهانی هم زیاد توجهی نمی‌کند.  روند قیمتی دلار تعیین‌کننده آینده قیمت سکه خواهد بود و کاهش و افزایش طلای جهانی احتمالا تنها در سرعت حرکتی بازار سکه اثرگذار خواهد بود و توانایی جهت‌دهی به بازار را نخواهد داشت. 

 اشباع خرید در بازار متشکل؟ 

در دومین روز اجرای سیاست جدید ارزی، حدود ٧٨ میلیون دلار ارز به‌صورت اسکناس در بازار متشکل معاملات ارزی در نرخ‌های حاشیه بازار عرضه شده بود.  با این حال، تنها حدود ۵/ ۱ میلیون دلار توسط صرافی‌ها خریداری شد که این امر می‌تواند نشان‌دهنده اشباع خرید در این بازار باشد. با توجه به اینکه صرافان ۳ روز برای فروش دلارهای خریداری‌شده در بازار متشکل فرصت دارند، در نتیجه احتمال افزایش عرضه در آخرین روز هفته بالا است. با این حال، گروهی باور دارند خریداران در روزهای آتی به‌دلیل درپیش بودن انتخابات آمریکا در زمینه فروش ارز احتیاط می‌کنند. در واقع از نگاه آنها، بازار از هراس انتخاب دوباره ترامپ حاضر به فروش خواهد شد؛ مگر آنکه تلقی آنها از برنده انتخابات آمریکا تغییر کند. انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند بازار ارز را با ریزش زیادی مواجه کند. شاید پیش از آغاز انتخابات، برخی از معامله‌گران سعی کنند این ریسک را در دارایی‌های خود لحاظ کنند. در این شرایط هم امکان دارد چند روز پیش از انتخابات آمریکا، میزان فروش‌ها بالا برود.  در این میان، برخی از معامله‌گران انتظار دارند در هفته‌های آتی فشارهای اقتصادی ایالات‌متحده بر کشور بیشتر شود و از این رو، تصور می‌کنند که ممکن است شوک دیگری نیز به قیمت دلار سرایت کند. رئیس‌کل بانک مرکزی هم از احتمال افزایش فشارها خبر داد؛ ولی همزمان به کسانی که به بازار ارز وارد می‌شوند، هشدار داد که فعالیت در این بازار پرریسک است، چرا که هر لحظه ممکن است در آن اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ دهد!

 احتیاط معامله‌گران کاهشی دلار 

معامله‌گران کاهشی نسبت به قبل در مورد وقایع بازار با احتیاط بیشتری نظر می‌دهند. به گزارش «اقتصادنیوز» این گروه عنوان می‌کنند که دلار بدون حمایت بنیادی با افزایش قابل توجهی مواجه شده است. آنها چنین رشدی را بیشتر ناشی از عوامل روانی و جوسازی‌های سیاسی می‌دانند و اذعان دارند که دلار حتی اگر کمی بیشتر رشد کند، سرانجام دچار ریزش سنگینی خواهد شد. البته بسیاری از آنها، انتظار ریزش دلار از مرز ۳۰ هزار تومان را داشتند؛ ولی ورود قوی این ارز به کانال بالاتر، اکنون تردید آنها در مورد افت قیمت را بالاتر برده است. با این حال، کسانی که از خرید دلار در کانال‌های پایین‌تر جا مانده‌اند، اطمینان زیادی برای خرید در چنین سطوح قیمتی را ندارند.

دسته دیگری از کاهشی‌ها به اظهارات روزهای اخیر بازارساز اشاره می‌کنند. آنها عنوان می‌کنند که بانک مرکزی طی دو روز حدود ۱۶۰ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی عرضه کرده است و در روز دوم تنها یک میلیون و ۵۰۰هزار دلار از این میزان عرضه، تقاضای خرید پیدا کرده است. به باور آنها، این مساله نشان می‌دهد که حداقل افزایش قیمت ارز از جنس افزایش تقاضا برای اسکناس آمریکایی در بازار داخلی نیست و ممکن است این رشد تحت تاثیر تقاضای حواله‌ای باشد. به باور آنها اگر مشکل خاصی در سمت حواله ارز وجود نداشته باشد، به‌تدریجی دلارهایی که در بازار متشکل عرضه می‌شوند، سر از کف بازار درخواهند آورد و در نتیجه قیمت دچار نزول خواهد شد. باید در نظر گرفت که نوع عرضه بازارساز در بازار متشکل نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. بازارساز تنها در صورتی می‌تواند مدیریت نوسان بازار را به دست بگیرد که با قیمت‌هایی نزدیک به بازار آزاد اقدام به عرضه ارز کند. در غیر این صورت تنها با ایجاد رانت زمینه‌ساز هدررفت منابع ارزی خواهد شد. 

 رابطه افزایشی‌های دلار و ترامپ

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز رشد دلار در هفته‌های اخیر شده است، تلقی بازار داخلی از برنده انتخابات آمریکا است. در واقع معامله‌گران باور دارند که ترامپ در کاخ سفید باقی خواهد ماند و جوبایدن نمی‌تواند رقیب سرسختی برای او باشد. همین تلقی موجب شده است که معامله‌گران به استقبال ریسک ماندگاری ترامپ در کاخ سفید بروند. افزایش خریدهای احتیاطی و خروج سرمایه در کنار کاهش دسترسی ایران به منابع ارزی موجب شده است که قیمت دلار در هفته‌های اخیر با تحرک بیشتری به سوی نرخ‌های بالاتر حرکت کند. رفتن گروهی که سیاست فشار حداکثری را بر اقتصاد ایران اعمال کرده‌اند، می‌تواند تا حدی منجر به کاهش تنش‌ها در بازار داخلی شود.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید