صرافی‌های بانکی دیروز قیمت فروش دلار خود را ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین کرده بودند که از یکسو فاصله زیادی با قیمت بازار آزاد نداشت و از سوی دیگر در کانال پایین‌تر بود که نشان از تمایل بازارساز برای افت قیمت دلار می‌داد. حدود ساعت ۳ بعدازظهر دیروز در بازار آزاد، دلار ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان بود که فاصله ۲۰۰ تومانی با قیمت بازارساز داشت و نشان از کاهش ۱۵۰ تومانی نسبت به روز دوشنبه می‌داد. دلار روز دوشنبه پس از دو کاهش متوالی، افزایشی شده بود ولی روز سه‌شنبه نتوانست مسیر افزایشی را ادامه دهد.  به‌نظر می‌رسد بازارساز قصد دارد با یک شیب نزولی آرام بدون اینکه فرصت نوسان‌گیری خاصی به معامله‌گران را بدهد، قیمت را نزولی کند. با این حال باید دید در صورتی که تقاضا در بازار زیاد شود، بازارساز همین رویه روزهای اخیر را ادامه خواهد داد یا به مانند سنت‌های گذشته در زمان‌های افزایش قیمت، فاصله قیمتی بین صرافی‌های بانکی و بازار آزاد زیاد خواهد شد.

کنترل در دست بازارساز

از ابتدای هفته تا روزسه‌شنبه شرایط بازار ارز به‌طور کلی در کنترل بازارساز بوده است و در این راه توانسته است قیمت را در مرحله اول از کانال ۲۷ هزار تومانی پایین بیاورد و در گام بعدی به ابتدای مرز ۲۶ هزار تومانی نزدیک کند. روز دوشنبه در مقطعی قیمت این ارز وارد کانال ۲۵  هزار تومانی هم شد، ولی حمایت زیاد معامله‌گران موجب برگشت این ارز به سوی کانال بالاتر شد. در روزهای آتی قدرت حمایتی مرز ۲۵ هزار تومانی بیشتر مشخص خواهد شد. به گفته تحلیلگران فنی، در صورتی که دلار حمایت یاد شده را از دست بدهد، احتمال افت قیمت تا ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان وجود دارد. اتفاقی که پس از انتخابات آمریکا هم یک بار در بازار ارز رخ داد. با این حال، افت یکباره دلار در آن مقطع زمانی با افزایش شدید مواجه شد. به‌نظر می‌رسد بازارساز با استفاده از تجربه یاد شده به‌دنبال آن است که پله‌پله قیمت دلار را در جاده نزولی قرار دهد.

با این حال، برای این منظور نیاز است که میزان تقاضا رشد پیدا نکند. در حال حاضر تقاضای سفته‌بازی ترجیح داده است که مداخله چندانی در معاملات بازار نکند. به‌نظر می‌رسد پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و برخوردهای امنیتی موجب شده است که این دسته از معامله‌گران فعلا به‌طور موقت از بازار کنار بکشند. آنها در صورتی به بازار بازمی‌گردند که بار دیگر نااطمینانی‌ها افزایش پیدا کند یا احساس کنند تقاضای تجاری افزایش پیدا کرده است یا برای رفع تقاضای تجاری، بازارساز مشکل دارد. با این حال حداقل در روزهای اخیر چنین مشکلاتی وجود نداشته است که سفته‌بازان را تحریک به ورود به بازار کند.

در روزی که سفته‌بازان در بازار حضور نداشتند، در نهایت دلار ۱۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و حدود ساعت ۳ بعدازظهر، روی عدد ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان قرار گرفت. روز سه‌شنبه در بازار سکه هم نوسانات زیادی وجود نداشت و این فلز گرانبها بیشتر میل به افت قیمت داشت. حدود ساعت ۳ بعدازظهر سکه در حوالی ۱۲ میلیون تومان معامله می‌شد که ۲۵۰ هزار تومان کمتر از روز دوشنبه بود. به‌نظر می‌رسد نوسانات محدود اونس طلا و عدم توانایی شکستن مرز هزار و ۹۰۰ دلاری تا ساعت چهار بعدازظهر و افت قیمت دلار در بازار داخلی دست به دست هم داده بودند که فلز گرانبهای داخلی نتواند روی موج افزایشی قدم بردارد. با این حال سکه‌بازان هم در روزهای اخیر تلاش زیادی کرده‌اند که از مرز ۱۲ میلیون تومانی حمایت کنند و مانع از شکستن خصوصا محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی شوند. البته در صورتی که در روزهای آتی هم سکه تمایل افزایشی خاصی را از خود نشان ندهد، بعید نیست که باز هم افت بیشتری را تجربه کند. وقتی معامله‌گران از رشد قیمت‌ها ناامید می‌شوند، عموما خود در موقعیت فروش قرار می‌گیرند تا قیمت را حداقل دچار نوسان کاهشی کنند. آنها احتمالا در آن شرایط فرضی، به‌دنبال خرید سکه در ابتدای کانال ۱۱ میلیون تومان خواهند بود. البته معامله‌گران سکه نیم نگاهی دارند که در صورت رشد دلار، یکبار دیگر فلز گرانبهای داخلی را به کانال‌های بالاتر هم ببرند.