پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: پنجشنبه 9 فروردین 1403, 18 رمضان 1445, Thursday 28 March 2024
کد خبر: 15900
منتشر شده در شنبه, 23 اسفند 1399 09:23
تعداد دیدگاه: 0
بازدهی منفی برای سکه و اسکناس آمریکایی ثبت شد

معامله‌گران به سطوح قیمتی خاصی در بازار دلار حساس شده‌اند. روند قیمت اسکناس آمریکایی در هفته گذشته نشان می‌دهد که بازار به‌راحتی حاضر نیست اعداد زیر ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان را به عنوان قیمت دلار بپذیرد.  

در کنار این، معامله‌گران افزایشی هرگز در طول هفته گذشته نتوانستند قیمت دلار را به بالای ۲۵ هزار تومان ببرند. در آخرین روز هفته نیز دلار در برابر افت قیمت به زیر ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان مقاومت کرد و در نهایت توانست با ۹۰ تومان افزایش به بهای ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان برسد. البته با وجود افزایش قیمت دلار در روز چهارشنبه‌، این ارز طی هفته گذشته افت یک و نیم درصدی را به ثبت رساند. اسکناس آمریکایی دو هفته پیش نیز یک و نیم درصد از ارزش خود را از دست داده بود.

برخی کارشناسان باور دارند، بازار در آخرین هفته سال ۹۹ به روند نزولی آرام خود ادامه خواهد داد و دلار به زیر مرز ۲۴ هزار تومانی خواهد رفت. این عده روند دلار در اسفندماه را نشانه‌ای از کاهش تقاضا در بازار دانسته‌اند. اسکناس آمریکایی در انتهای بهمن‌ماه نزدیک مرز ۲۶ هزار تومان‌ معامله می‌شد و طی ۲۰ روز اسفندماه بیش از هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند.  در حالی‌که عده‌ای از معامله‌گران انتظار ادامه افت قیمت‌ها را دارند، گروه دیگری معتقدند،‌ با توجه به مقاومت دلار در برابر افت در روزهای انتهایی هفته گذشته، بازار در هفته‌جاری تغییر مسیر خواهد داد؛ از نگاه آنها افزایشی‌های بازار در هفته جاری سعی خواهند کرد که قیمت بسته شده دلار در سال ۹۹ را بالای مرز ۲۵ هزار تومانی قرار دهند. برخی از معامله‌گران نیز عنوان کرده‌اند،‌ صحبت‌های وزیر امور‌خارجه آمریکا ممکن است منجر به نوسان‌گیری معامله‌گران ارزی شود. در حالی‌که صحبت‌های زیادی پیرامون آزادسازی منابع ارزی ایران از کره‌جنوبی شده بود،‌ آنتونی بلینکن اعلام کرد که این امر بدون اجازه آمریکا صورت نخواهد گرفت و گفت، «اطمینان می‌دهم برای دیدار با ایران به این کشور امتیاز نمی‌دهیم.»

با این حال،‌ گروهی از معامله‌گران عنوان می‌کردند که چنین اخباری دیگر تاثیر افزایشی در بازار نخواهد داشت. به باور این دسته، تا زمانی‌که سایه احتمال مذاکره در بازار وجود دارد،‌ کسی برای خرید ارز ریسک نخواهد کرد. در کنار این، برخی کارشناسان باور دارند،‌ گرایش به خرید سهام و بیت‌کوین بیشتر شده است و در شرایط کنونی،‌ سرمایه‌گذاران تمایل زیادی برای ورود به بازار ارز و سکه ندارند.  در هفته‌ای که گذشت، سکه امامی نیز بیش از یک درصد از ارزش خود را از دست داد. فلز گرانبهای داخلی در آخرین روز هفته ۱۰۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به محدوده۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومانی رسید. با وجود این افزایش، سکه در هفته گذشته یک و یک دهم درصد افت قیمت را به ثبت رساند. افت قیمتی فلز گرانبهای داخلی بیشتر تحت‌تاثیر کاهش قیمت دلار بود.  طلای جهانی در اوایل هفته گذشته تا حدی افزایشی عمل کرد و از این طریق سکه را تا حدی مورد حمایت قرار داد. با این حال،‌ اگر بهای طلای جهانی زیر هزار و ۷۰۰ دلار بسته شود، احتمال افت بیشتر قیمت در بازار سکه وجود خواهد داشت. به باور تحلیلگران فنی، در صورتی‌که سکه زیر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی تثبیت شود، قیمت این فلز گرانبها در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. برای افزایش قیمت،‌ فلز گرانبهای داخلی نیاز دارد که بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی تثبیت شود.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید