در دومین روز کاری هفته، معامله‌گران کمی از موقعیت‌های فروش عقب‌نشینی کردند، عاملی که موجب شد جهت قیمتی در بازار دلار و سکه تغییر کند و هر دو افزایشی شوند. با این حال در بازار سکه‌های کوچک خبری از افزایش قیمت نبود و نیم سکه و ربع سکه تغییر قیمت خاصی را تجربه نکردند. نیم سکه روی همان عدد ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی باقی ماند و ربع سکه نیز در محدوده ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تثبیت شد. این اتفاق در حالی رخ داد که در بازار سکه امامی، این فلز گرانبها توانست ۸۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کند و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان برسد. در بازار دلار نیز اسکناس آمریکایی توانست ۳۰۰ تومان رشد را به ثبت برساند و در محدوده ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان قرار بگیرد. به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب شد سکه‌های کوچک به افزایش قیمت دلار واکنش خاصی نشان ندهند‌، حبابی بود که پیرامون نیم و ربع سکه وجود داشت.

میزان حباب نیم و ربع سکه

نیم‌سکه در بازار دیروز بالای ۲۵ درصد حباب داشت و ربع سکه از ارزش ذاتی خود بالای ۶۰ درصد فاصله گرفته بود. به گفته برخی فعالان، حبابی که پیرامون نیم سکه و ربع سکه وجود دارد، در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد،‌ آنها را به سوی نرخ‌های پایین‌تر هدایت خواهد کرد. در واقع اگر قرار است که نیم سکه  و ربع سکه افت خاصی را تجربه نکنند،‌‌ باید در انتظار افزایش قیمت دلار و طلای جهانی بود. با این حال، دلار حداقل در روز یکشنبه با وجود افزایش قیمت،‌ توان شکست مرز ۲۵ هزار تومانی را از خود نشان نداد و طلای جهانی نیز مدت‌هاست گرفتار کانال هزار و ۷۰۰ دلاری است. به گفته فعالان، تا زمانی که اسکناس آمریکایی به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی بازنگردد،‌ انتظارات صعودی در بازار سکه و طلا فعال نخواهد شد.

امید معامله‌گران سکه‌های کوچک

معامله‌گران سکه‌های کوچک امیدوارند مذاکرات روز سه‌‌شنبه در وین به نتیجه خاصی نرسد و بتوانند سکه‌های خود را در همین سطوح قیمتی به فروش برسانند. با این حال،‌ اگر اتفاق خاصی در اتریش رخ دهد،‌ احتمال اینکه ربع سکه و نیم سکه افت بیشتری را نسبت به سایر دارایی‌ها تجربه کنند، بیشتر خواهد بود. سکه امامی در شرایط کنونی حدود ۵ تا ۶ درصد حباب دارد که اصلا قابل مقایسه با حباب‌های سنگین نیم سکه و ربع سکه نیست. نیم سکه در شرایطی در محدوده ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی معامله می‌شود که ارزش ذاتی آن کمی بیشتر از ۵ میلیون تومان است. ربع سکه نیز در حالی در دامنه ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد که ارزش ذاتی آن، حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

دلیل بالا بودن حباب سکه‌های کوچک

دلیل اینکه ربع سکه و نیم سکه حباب بیشتری در مقایسه با سکه امامی دارند،‌ به سطح قیمتی آنها مربوط است. در واقع، بسیاری از افراد توان خرید سکه امامی را ندارند و ترجیح می‌دهند در مناسبت‌ها از سکه‌های کوچک‌تر به عنوان هدیه استفاده کنند. این عامل موجب می‌شود که سطح تقاضای فیزیکی سکه‌های کوچک بعضا بیشتر شود. در کنار این سطح عرضه در بازار سکه‌های کوچک معمولا بسیار محدودتر از بازار سکه امامی است. مجموع این عوامل دست به دست هم داده‌اند که حباب سکه‌های کوچک زیاد باشد. حتی عنوان شده است که حباب سکه گرمی به بالای ۸۰ درصد رسیده است. در واقع طلایی که در سکه گرمی به‌کار می‌رود، کمی بیشتر از یک میلیون تومان ارزش دارد، حال آنکه در بازار بالای ۲ میلیون تومان معامله می‌شود.

افزایش موقت در بازار دلار؟

یکی از عواملی که می‌تواند موجب شود سکه‌های کوچک در روزهای آتی در همین سطوح قیمتی باقی بمانند،‌ افزایش قیمت دلار است. معامله‌گران دلار دیروز کمی از اینکه روز سه‌شنبه گشایش برجامی خاصی رخ دهد، ناامید شدند و خریدهای خود را بالا بردند. با این حال یک نشانه خاص موجب شد که دلاری‌ها در خرید احتیاط کنند و آن نشانه، ماندن درهم زیر مرز ۷ هزار تومانی بود. گفته می‌شد که دیروز حواله درهم در برابر نزول بیشتر مقاومت کرده است و  حتی توانسته است خود را تا محدوده ۶ هزار و ۸۵۰ تومان بالا بکشد. با این حال برای صعودی شدن بازار، از جهت انتظاری، معامله‌گران به درهم بالای ۷ هزار تومان نیاز دارند.

در مورد روند میان‌مدت قیمت دلار، عده‌ای از کارشناسان باور دارند در صورتی که گشایش سیاسی خاصی رخ ندهد، قیمت دلار رویه صعودی خواهد گرفت. در یکی از آخرین اظهارنظرها رئیس پیشین کانون صرافان عنوان کرده است که با نرخ تورم بالای 30 درصد که فعلا در اقتصاد کشور حاکم است، قیمت‌های کنونی نه تنها غیرطبیعی نیست، بلکه اگر تورم فعلی و روند افزایشی نقدینگی ادامه یابد، باید منتظر نرخ‌های بالاتر بود. با این حال، بسیاری از معامله‌گران در انتظارات گشایش‌های سیاسی هستند و به همین دلیل، خریدهای خود را به تعویق انداخته‌‌اند.