بازار سهام
بازگشایی مثبت بورس
شاخص کل بورس تهران دیروز با افزایش ۲۰۸ واحدی به ارتفاع ۱۶۱ هزار و ۱۰۷ واحد دست یافت. بخش عمده این رشد مرهون افزایش تقاضا و ارتقای قیمت سهام پالایشی بود. جهش ۸ درصدی بهای نفت در سه روز پایانی هفته گذشته را می‌توان مهم‌ترین دلیل سنتی تقویت تقاضا در سهام پالایشی بورس تهران عنوان کرد. از طرف دیگر، بانک‌ها با وجود جذب بیشترین نقدینگی تحت فشار عرضه‌ها متوقف و با افت قیمت مواجه شدند. نمادهای خودرویی با وجود ناهمگونی جریان معاملات به مسیر صعودی خود در معاملات دیروز ادامه دادند. از نکات متمایز معاملات دیروز عدم شکل‌گیری روند دسته‌جمعی در دو گروه بانک و خودرو بود. متوسط قیمت در گروه‌های زغال‌سنگ، قند و شکر و فلزات بیش از سایر گروه‌ها افت کرد. در بین نمادهای گروه فلزات، «فملی» ضمن کاهش قیمت سهم بیشترین فشار را بر نماگر بازار ثبت کرد.

 

بازار ارز
بازی دلار در مرز
هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افت اندک ۱۰ تومانی به قیمت ۱۰ هزار و ۷۲۰ تومان معامله شد. با افت کم‌دامنه دیروز، قیمت دلار برای چهارمین روز متوالی حول مرز ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان نوسانات محدودی را به ثبت رساند. عرضه‌های متناسب بازارساز در روزهای اخیر شرایط باثباتی را برای بازار ارز فراهم کرد. بهبود شیوه‌های مدیریت سیاست‌گذار طی هفته‌های اخیر نه تنها نیاز واقعی متقاضیان را پاسخ داد بلکه نقش بازدارنده‌ای در به وجود آمدن تقاضای غیرتجاری و شکل‌گیری تحرکات سفته‌بازانه داشت. بازار ارز به طور سنتی در دی‌ماه با افزایش تقاضای واقعی تجار جهت تسویه حساب‌های خود با طرف‌های خارجی مواجه می‌شود و میل صعودی بیشتری دارد. با وجود این، بازارساز بر خلاف ماه‌های قبل، با راهبرد مناسب آرامش ارزی بازارها را حفظ کرد. عبور از گذرگاه پرتقاضای ارز-دی‌ماه- می‌تواند بر بهای ارز فشار وارد کند.

 

بازار سکه
کاهش ارتفاع حباب سکه
ساعت 16 روز گذشته هر سکه طرح جدید با کاهش 30 هزار تومانی نسبت به آخرین معاملات روز پنج‌شنبه به بهای 3 میلیون و 660 هزار تومان معامله شد. در تعطیلی بازارهای جهانی، سکه به تبعیت از کاهش قیمت دلار 8/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد. این در حالی است که بهای سکه بر خلاف افت دلار 8/ 2 درصد طی هفته قبل رشد کرده بود. مخالف‌خوانی سکه با دلار طی هفته قبل را می‌توان به وضعیت قیمت‌ها در بازارهای جهانی نسبت داد. شاخص طلای جهانی طی هفته قبل در محیط متلاطم تا نزدیکی سقف ۶ ماه اخیر رشد کرد و سکه را با خود بالا برد. اما افت ارزش طلا در آخرین ساعات هفتگی معاملات جهانی موجب شد تا سکه هفته خود را با همراهی افت دلار شروع کند و از ارتفاع حبابش ۳۰ هزار تومان کم شود.

 

بازار طلای جهانی
تلاش ناکام طلا برای تصاحب سقف نیمسال
هر اونس طلای جهانی طی هفته گذشته با رشد اندک 3/ 0 درصد(8/ 3 دلار) به قیمت 1285 دلار رسید. طلا در این هفته به مرز روانی 1300 دلار نزدیک شد. عملکرد ضعیف قدرت‌های بزرگ اقتصادی از مهم‌ترین عوامل حمایت از طلا در این هفته ارزیابی می‌شود. گزارش ضعیف‌تر از انتظار PMI چین و تنزل شدید فعالیت‌های صنعتی آمریکا به کمترین سطح طی ۲۵ ماه اخیر به حمایت از طلا در این هفته انجامید. آمار اشتغال آمریکا نیز سیگنال‌های متفاوتی برای طلا ارسال کرد. از یک طرف، شمار شاغلان بخش‌های کشاورزی آمریکا در دسامبر بیش از پیش‌بینی‌ها افزایش یافت تا طلا تحت فشار قرار گیرد. از طرف دیگر، نرخ بیکاری سالانه آمریکا در دسامبر با ارتقای ۲/ ۰ واحد درصدی به ۹/ ۳ درصد رسید تا حمایت از طلا حفظ شود. بازارها در هفته پیش‌رو منتظر دور جدید گفت‌وگوهای تجاری آمریکا و چین هستند.

بازار اوراق مسکن

صعود «تسه»ها به اوج سه‌هفته
اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95(تسه9512) طی دادوستدهای روز گذشته ضمن رشد روزانه به بهای 56 هزار و 200 تومان معامله شدند تا بالاترین قیمت این سررسید طی سه هفته اخیر ثبت شود. اگرچه اغلب سررسیدهای اوراق در روز گذشته با رشد قیمت به کار خود پایان دادند اما نکته جالب توجه نوسان شدید قیمت اوراق در مقیاس روزانه بود؛ بسیاری از سررسیدهای وام مسکن پس از تجربه رشد حداکثری قیمت در ابتدای کار روز گذشته، در ساعت پایانی در کف قیمت روزانه معامله شدند تا نوسان تقریبا 10 درصدی قیمت در این بازار ثبت شود. یکی از علل ثبت نوسانات شدید قیمت در این بازار را می‌توان فعال‌شدن انگیزه‌های سفته‌بازانه دانست که عمدتا ناشی از محیط راکد بازار مسکن است. این‌همه در شرایطی اتفاق می‌افتد که اغلب صاحب‌نظران شیب افزایش قیمت در ماه‌های آتی سال را کاهشی ارزیابی می‌کنند.

 

بازار نفت
بهترین هفته نفت در 6 ماه
بهای هر بشکه نفت خام آمریکا در نخستین هفته کاری سال نو میلادی جهش ۱/ ۷ درصدی را ثبت کرد تا ضمن بیشترین رشد هفتگی طی ۶ ماه اخیر-۳۰ ژوئن- به ارتفاع ۳/ ۴۸ دلار برسد. خبر دور تازه گفت‌وگوهای تجاری آمریکا و چین و تخفیف برخی نگرانی‌ها در خصوص کندشدن شتاب رشد اقتصادی به تقویت بهای طلای سیاه کمک کرد. ضمن اینکه آخرین آمار از کاهش ماهانه عرضه نفت از سوی اوپک موجب حمایت از نفت شد. به گزارش رویترز، عرضه اوپک در دسامبر ضمن کاهش ۴۶۰ هزار بشکه‌ای، بزرگ‌ترین افت ماهانه را از ابتدای ۲۰۱۷ تجربه کرده و به ۶۸/ ۳۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. در آمریکا هم با وجود رشد غیرمنتظره موجودی‌های هفتگی، کاهش تعداد دکل‌های فعال نفتی این کشور برای اولین‌بار پس از ۳ هفته از مجرای ضعف عرضه به حمایت از نفت آمد.