دوگانه انتظارات در مرز ۱۲
برخی از معامله‌گران غیررسمی انتظار دارند طی روزهای آتی دلار از سلول دو ماهه خارج شود، حال آنکه عده دیگری از بازیگران معتقدند، متغیرهای افزایشی در بازار حضور ندارند که منجر به شکست مرز ۱۲ هزار تومانی شوند. گروه اول معتقدند تقاضا در بازار در فصل زمستان افزایش پیدا کرده است و هر چقدر به اسفندماه نزدیک‌تر شویم، تقاضا برای اسکناس افزایش بیشتری پیدا می‌کند. این عده باور دارند طی روزهای آتی تقاضای افرادی که در تعطیلات نوروزی قصد خروج از کشور را دارند، افزایش خواهد یافت؛ همچنین این عده عنوان می‌کنند، قیمت در پاییز افت زیادی را تجربه کرد؛ در نتیجه بیشتر معامله‌گران بازار با توجه به مقاومت زیاد این ارز در مرز ۱۰ هزار تومانی احساس می‌کنند، بازار یک کف قیمتی برای خود تعریف کرده است. در نتیجه انتظار افت به زیر مرز یاد شده به میزان زیادی وجود ندارد و بیشتر معامله‌گران تصور می‌کنند دلار کف قیمتی خود را پیدا کرده است.

در مقابل این دسته از معامله‌گران، عده دیگری قرار دارند که معتقدند، دلار ظرفیت افزایش بیشتر را ندارد؛ چراکه بازارساز در ۴ ماه اخیر دست بالا را در بازار داشته است و هر زمان نوسان‌گیران تصمیم داشتند قیمت را دچار نوسانات غیرمنتظره کنند، با مقاومت بازارساز مواجه شدند. از نظر آنها بازارساز مایل است نوسانات قیمت دلار در همین سلول ۱۰ تا ۱۲ هزار تومانی ادامه پیدا کند. در نتیجه آنها انتظار افزایش عرضه ارز طی روز‌های آتی را دارند. در کنار این، این دسته انتظار دارند طی روزهای منتهی به اسفندماه اخبار مثبتی به بازار ارز برسد. یکی از اخبار مثبتی که کاهشی‌ها در انتظار آن هستند، اعلام چگونگی اجرای ساز و کار مالی اتحادیه اروپا برای همکاری‌های تجاری با ایران است. همچنین تصویب لوایح مربوط به پولشویی دیگر خبری است که از نظر کاهشی‌ها موقعیت خریداران را در بازار تضعیف می‌کند.

به گفته فعالان، دیروز اخبار زیادی در مورد SPV در بازار منتشر شد. در این میان نوسان‌گیران که باور داشتند اعلام رسمی چگونگی ساز و کار مالی اتحادیه اروپا می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود، سعی کردند با برجسته کردن اخباری که اثر SPV را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد، مانع از تاثیرگذاری کاهشی آن شوند. در این میان، آنها پس از اینکه شایعات مبنی بر به تعویق افتادن تصویب SPV منتشر شد، خریدهای خود را بالا بردند و به‌دنبال آن به گفته فعالان، پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت‌های بالای ۱۲ هزار تومان نیز در بازار به ثبت رسید.