رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بازار متشکل ارزی آماده راه اندازی است، گفت: صلاح بر این است که این بازار از اواسط فروردین ماه کار خود را آغاز کند. همتی تصریح کرد: بازار متشکل ارزی تقریباً آماده است و تمام کارهای زیرساختی آن انجام شده است. می‌توانیم در این دو هفته باقی مانده اجرایی کنیم و مصوبات را از شورای پول و اعتبار گرفته‌ایم ولی صلاح است از نیمه دوم فروردین کلید اجرای رسمی را بزنیم. وی همچنین در خصوص ادغام بانک‌ها نیز گفت: بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر تا چهار ماه آینده در بانک سپه ادغام شده و محو می‌شوند. این در حالی است که مدتی است در بانک مرکزی تحول در نظام بانکی را دنبال می‌کنیم و یکی از اقدامات مهم، ادغام این بانک‌ها بود که در شورای پول و اعتبار و ستاد اقتصادی سران قوا بحث و در نهایت به تصویب رسید و بر اساس آن، قرار بر این است که ۵ بانک و مؤسسه در بانک سپه ادغام شوند.

24 میلیون سپرده‌گذار بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح آسوده باشند
همتی با بیان اینکه این تحول مهم از امروز کلید خورده است، تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده با ستاد نیروهای مسلح و بانک‌ها، تلاش داریم به سمت انجام مطلوب پیش رویم، ضمن اینکه این ۵ مؤسسه بانکی، نزدیک به ۲۱۵ هزار میلیارد تومان سپرده دارند و تمهیدات خوبی نیز برای این سپرده‌ها اندیشیده شده است. وی گفت: سپرده‌ها نیز با سودهایی که تا کنون پرداخت می‌شد، ادامه می‌یابد؛ سپرده گذاران تا پایان قرارداد سود کنونی را دریافت می‌کنند و مؤسساتی که برای ادغام قطعی می‌شوند می‌توانند آن را ادامه دهند. همتی رقم تسهیلات این بانک‌ها را ۱۳۰ هزار میلیارد تومان و تعداد سپرده گذاران را ۲۴ میلیون سپرده‌گذار اعلام کرد و اظهار داشت: این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه دارد و کارکنان هم بر اساس قراردادها ادامه کار می‌دهند.
وی درباره دغدغه سهامداران نیز به این نکته اشاره کرد که تکلیف سهامداران وابسته به نیروی‌های مسلح مشخص است و ۱۳۰ هزار سهامدار جزء نیز مشکلی نخواهند داشت. به هر حال از حالا تا چهار ماه دیگر، بانک‌ها می‌توانند مجامع را برگزار کنند و پس از آن، در بانک سپه ادغام می‌شوند. همتی گفت: باید گفت بانک‌های بهتر و ضعیف‌تر در میان بانک‌های ادغامی داریم، ولی برای مشکلات موجود پیش‌بینی شده که دارایی‌ها باید از سوی نیروی انتظامی منتقل شود که ناترازی‌ها پوشش داده شود؛ ولی در کل مردم نگران نباشند.
وی اظهار داشت: مشکل نقدینگی این بانک‌ها در حال حاضر نیز با بانک مرکزی حل شده و از این به بعد هم مشکلی نیست، ولی در طول ۴ ماه آینده تمام دارایی‌های اینها کارشناسی می‌شود و بعد از آن ارزش ویژه بانک‌ها مشخص می‌شود؛ ضمن اینکه مردم مطمئن باشند که مشکلی وجود ندارد و تا یک ماه آینده، با هماهنگی سازمان بورس نماد بانک‌ها باز می‌شود و بر اساس ارزش اسمی سهام یا ارزش زمان بسته شدن، هر کدام بیشتر باشد مجموعه ادغامی می‌تواند سهام سهامداران را خریداری کند و اگر سهامداری نیز احساس می‌کند قیمت بالاتر است می‌تواند ۴ ماه صبر کند، ولی در حال حاضر سهامداران می‌توانند بر اساس ارزش اسمی سهام خود را بفروشند. رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت خدمات‌رسانی بانک جدید پس از تکمیل فرآیند ادغام، افزود: بانک سپه تصمیم خواهد گرفت که خدمات بانک جدید به نیروهای مسلح از بعد از ادغام چگونه باشد و خانواده نیروهای مسلح با اولویت امکان دریافت سرویس از بانک را خواهند داشت.
 
نوسان نرخ ارز به دلیل اخبار منفی
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در خصوص افزایش قیمت ارز روزهای اخیر، با بیان اینکه قرار گرفتن در روزهای آخر سال٬ انتشار چند خبر منفی و اخباری همچون FATF و یک سری جوسازی‌ها منجر به افزایش قیمت ارز شد، گاهی برخی از نمایندگان مجلس، همکاران ما در دولت و کارشناسان بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که جو منفی روانی به وجود آورده و بی‌ثباتی را در پی خواهد داشت. همتی در ادامه درباره بازار ارز گفت: قیمت ارز از کانال 13 هزار تومان بر می‌گردد.
وی درباره بسته شدن فعالیت کانال اینستاگرام خود در روز گذشته عنوان کرد: اینستاگرام بنده روز گذشته با مشکل مواجه شد و فعلاً فعالیت را متوقف کردم، ولی برخی به دنبال بهانه‌های این‌چنینی به دنبال افزایش قیمت ارز و نوسان‌گیری هستند. وی در ادامه از افزایش 1.7 درصدی ذخایر ارزی بانک مرکزی در 5 ماه گذشته خبر داد و افزود: ذخایر و اسکناس‌های زیادی را برای شرایط خیلی خاص در نظر گرفته‌ایم. اگر به صورت همه جانبه به بازار ارز ورود نمی‌کنیم به این خاطر است که نمی‌خواهیم با تصمیم دیگران کاری را انجام دهیم.
همتی درباره راه‌های دور زدن تحریم‌ها گفت: راه‌های حاشیه‌ای دور زدن تحریم‌ها را بلدیم و بتدریج در حال اجرای آنها هستیم و تا دشمن بفهمد حداقل سه تا چهار سال طول می‌کشد.

65 درصد ارز صادراتی بازنگشته است
وی از عرضه ۱۱.۵ میلیارد یورو ارز در سامانه نیما خبر داد و با بیان اینکه سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از طریق بانک مرکزی عرضه شده، گفت: ۸ میلیارد یورو نیز عرضه صادر کنندگان بوده که ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو فروش٬ ۶۰۰ میلیون یورو واردات در مقابل صادرات و واگذاری امتیاز به غیر بوده است.
همتی با بیان اینکه این ۸ میلیارد یورو معادل ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود، به این نکته اشاره کرد که صادرات غیر نفتی ۴۰ میلیارد دلار بوده که اگر سهم شرکت گاز هم که بخشی از آن بوده را کم کنیم ۳۰ تا ۳۵ درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته و حدود ۶۵ درصد هنوز بازنگشته است؛ ضمن اینکه در حال حاضر تراز تجاری مثبت است و باید به سمتی برویم که تراز ارزی نیز مثبت شود.
وی در ادامه گفت: بر اساس آمارها، روند کلی بازار نشان می‌دهد که تا آذر ماه سیاست‌ها به درستی عمل شد و واکنش بازار نیز نسبت به آن قابل قبول بود و قیمت کالاهای اساسی از تورم کمتر بود اما بعد از آبان ماه بخاطر ضعف شبکه توزیع کالاهای اساسی این روند دچار اختلال شد.برای اصلاح این وضعیت باید شبکه توزیع که مسئولیت آن با وزارت صمت است به صورت بهینه‌تر و سازماندهی شده معایب را برطرف کنند.
به گفته وی مجلس تصویب کرده که با ارز 4200 تومانی وارد کنیم و به مردم سهمیه بدهیم. اما امروز در بانک مرکزی سیستمی اجرایی شد که هر سرپرست خانوار با هر سهمیه‌ای که دارد بتواند با همان نرخ کالای خود را تأمین کند. برای گوشت برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است. امیدواریم در سال 98 دیگر این مشکل را نداشته باشیم. همتی تأکید کرد: طبق سیستم طراحی شده در بانک مرکزی بزودی هر سرپرست خانوار می‌تواند سهمیه خود را از هر کالا براساس نرخ تعیین شده خریداری کند. رئیس کل بانک مرکزی درباره وام ازدواج
30 میلیونی گفت: محدودیت منابع بانک‌ها را هم در نظر بگیریم ولی به هر حال اگر تصویب شود باید قانون را اجرا کنیم.