حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی افزود: اکنون ۸۰ درصد نیاز تولید داخل گیاهان دارویی کشور به مصارف بخش های صنعت، غذا و دارو می رسد و آمادگی افزایش صادرات را داریم.
وی با بیان اینکه در برخی گیاهان دارویی عصاره و اسانس صادر می شود اظهارداشت: صادرات گیاهان دارویی در سال ۹۷ حدود ۵۷۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با صادرات این محصولات در سال ۹۶ با رقم ۴۵۰ میلیون دلار، ۱۲۰ میلیون دلار افزایش صادرات را نشان می دهد.

ارزآوری ۳۵۱ میلیون دلاری زعفران در ۹ ماه
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال ۴۰۴ تن زعفران در سطح ۱۱۷ هزار هکتار تولید شده است گفت: در ۹ ماهه نخست سالجاری ۱۸۶ تن زعفران به ارزش ۳۵۱ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است.
زینلی با اشاره به اینکه کشورهای موفق در آینده نه چندان دور را دارای منابع ژنتیکی ارزشمند دانست و تصریح کرد: اکنون هشت هزارو ۵۰۰ گونه گیاهی در ایران وجود دارد که از این تعداد دو هزار گونه آن متعلق به گونه های گیاهان د ارویی است.
وی با بیان اینکه یک هزارو ۷۲۸ مورد گیاهان دارویی انحصاری ایران است اضافه کرد: در ۴۰ سال اخیر توجه کمی به گیاهان دارویی شده بود اما در دو تا سه سال اخیر به دلیل ارز آوری مناسی، توجه ویژه ای به این بخش شده است که اقدامات اخیر در این بخش می تواند موجب شود در سالهای آینده ۱۰ گیاه انحصاری ایران رتبه اول جهان را به خود اختصاص دهند.

عرضه ۷۱ تن زعفران در بورس کالا
مجری طرح گیاهان دارویی گفت: زعفران دومین محصول ارز اور بخش باغبانی کشور است که با اقدامات مناسب در این بخش قیمت این محصول از پنج میلیون تومان در هر کیلوگرم به ۱۱ میلیون تومان رسیده است که تاکنون ۷۱ تن زعفران خریداری شده است که در بورس کالا عرضه می شود.
زینلی افزود: بازسازی و اصلاح عرصه های تولید، تدوین و ابلاغ دستور العمل های فنی، بررسی و نیازهای تحقیقاتی ، همکاری با واحدهای ذیربط در تولید زعفران، همکاری با اتحادیه های صادرکننده با این محصول و شورای ملی زعفران از جمله اقدامتی است که وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت و بازار زعفران ادر دست اجرا دارد.
به گفته وی، گل محمدی با سطح زیرکشت ۲۴ هزار هکتار است که بیش از ۷۰ درصد عرضه آن در جهان متعلق به کشور ایران است.
مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی براین باور است که هر استان کشور همانند زعفران در خراسان رضوی، گل محمدی در اصفهان و کرمان قابلیت تولید یک گیاه ارزشمند دارویی را با ارزش افزوده بالا دارد.
به گفته وی، تولید گیاه زعفران در استان خراسان رضوی گردش مالی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان را برای این استان در پی داشته است.
زینلی اضافه کرد: صادرات گیاه شیرین بیان نیز برای کشور ۳۳ میلیون دلار ارز آوری دارد.