پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 11972
منتشر شده در سه شنبه, 19 فروردين 1399 22:23
تعداد دیدگاه: 0

در شرایطی که ویروس کرونا جای‌جای جهان را در نوردیده است، برخی اقتصادها سیاست‌های محدودکننده صادرات مواد غذایی را در دستور کار خود یا مورد بررسی قرار داده‌اند. به گزارش  روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، محدودیت‌های صادرات محصولات غذایی و کشاورزی که در دوران بحران کرونا وضع شده‌اند به این شرح هستند:  

اوراسیا

کمیسیون اوراسیا که متحدکننده منطقه گمرکی روسیه و قزاقستان است، تصمیم گرفته است تا صادرات دانه‌های آفتابگردان، گندم سیاه، برنج و چاودار را تا ۳۰ ژوئن به‌خاطر بحران ویروس کرونا محدود کند. این اتحادیه گمرکی که کشورهای بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان را نیز شامل می‌شود، همچنین اعلام کرده است که تا تاریخ مذکور عرضه دانه‌های سویا و برخی سبزیجات همچون پیاز به خارج از این اتحادیه را نیز متوقف می‌کند. خبرگزاری اینترفکس اعلام کرده است که این تصمیم از تاریخ ۱۲ آوریل به اجرا گذاشته خواهد شد.

روسیه

روز پنج‌شنبه دولت روسیه لایحه وزارت کشاورزی را ارائه کرد که براساس آن طی ماه‌های آوریل تا ژوئن، صادرات غلات به ۷میلیون تن محدود خواهد شد. وزارت کشاورزی روسیه همچنین اعلام کرده است که از ۸/ ۱ میلیون تن موجودی غلات خود بالغ بر ۵/ ۱ میلیون تن را عرضه خواهد کرد تا به نیازهای داخلی پاسخ داده شود. این سیاست‌ها با هدف کاهش فشار بر بازارهای داخلی غذا تدوین شده‌اند که با افت ارزش روبل هم مواجه هستند. با وجود این هنوز مقامات از اعمال محدودیت‌های شدید در صادرات غلات که طی بحران‌های پیشین اعمال کرده‌ بودند، خودداری کرده‌اند.

اوکراین

وزارت توسعه اقتصاد، تجارت و کشاورزی اوکراین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که صادرات گندم سیاه را تا تاریخ یکم ژوئیه ممنوع کرده است تا بتواند از بازار داخلی این کشور در برابر تقاضای روزافزون حمایت کند. بزرگ‌ترین تجار غلات اوکراین روز دوشنبه یک دستور وزارت اقتصاد مبنی بر محدودسازی صادرات گندم به ۲/ ۲۰ میلیون تن در فصل زراعی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ را پذیرفتند تا از افزایش قیمت داخلی نان پیشگیری شود.

در هفته گذشته نانواها و مراکز تهیه آرد اوکراین، این صادرکننده بزرگ غلات جهان، از دولت خواستند تا صادرات غلات و محصولات آن را محدود کنند تا در دوره بحران شیوع کرونا قیمت‌های نان کنترل شود. وزارت اقتصاد نیز اعلام کرد که ارسال محموله‌های صادراتی گندم را محدود می‌کند، آرد را در بازار داخلی می‌فروشد و در زمینه سقف صادرات گندم با تجار به توافق رسید.

قزاقستان

روز جمعه وزارت کشاورزی قزاقستان اجازه داد ۲۰۰ هزار تن گندم و ۷۰ هزار تن آرد در ماه جاری صادر شود. این وزارتخانه همچنین، تعرفه صادرات گندم سیاه، شکر، دانه آفتابگردان و برخی سبزیجات مانند سیب‌زمینی و پیاز را جایگزین ممنوعیت صادراتی پیشین کرد. این کشور در ماه گذشته صادرات آرد را ممنوع اعلام کرده بود تا از تامین باثبات آن در بازار اطمینان حاصل کند.

ویتنام

تجار در روز دوشنبه اعلام کردند که ویتنام به‌عنوان سومین صادر‌کننده بزرگ برنج جهان که به‌طور موقت تا تاریخ ۲۸ مارس قراردادهای صادرات برنج را به حالت تعلیق درآورده بود، هنوز ممنوعیت خود را برنداشته است.

روز سه‌شنبه نخست‌وزیر این کشور از وزیر صنعت و تجارت خود خواست که تا پیش از ۵ آوریل برنامه صادرات برنج را ارائه کند.

کامبوج

روز دوشنبه هان سن نخست‌وزیر کامبوج اظهار کرد که کشورش بخشی از صادرات برنج را ممنوع می‌کند تا اطمینان حاصل شود که امنیت غذایی داخلی طی بحران کرونا تامین خواهد شد.

هند

مقامات صنعت هندوستان اعلام کردند که تجار برنج این کشور به دلیل کمبود نیروی کار و وقفه در زنجیره لجستیک این کشور از امضای قراردادهای جدید خودداری کرده‌اند.

مصر

وزیر بازرگانی مصر در روز ۲۸ ماه مارس از متوقف کردن صادرات بنشن این کشور به مدت سه ماه خبر داد.

این اقدام با هدف محافظت از عرضه داخلی انجام شده است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید