نخستین نشست خبری رییس اتاق بازرگانی اصفهان در سال 99 به صورت آنلاین برگزار شد. در این نشست، مسعود گلشیرازی با تشریح وضعیت اقتصاد کشور و استان در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: امروز می طلبد تا صاحبان رسانه با هم اندیشی بیشتر در کنار اقتصاددانان و اندیشمندان و اتخاذ تدابیر و راهکارهای مناسب، تبعات و آثار ناشی از شیوع ویروس کرونا را بر اقتصاد، کسب و کار و معیشت کشور به حداقل برسانند. او با پیش بینی اینکه تأثیرات ناشی از ویروس کرونا بر اقتصاد اصفهان بین ۲۲ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان متغیر است، گفت: وضعیت اصفهان از آثار اقتصادی ویروس کرونا نسبت به کشور اسفناک تر است و تمام اهالی کسب و کار و ارکان دولت باید در کنار هم  خسارت های ناشی از این بحران به حداقل برسانند.

گلشیرازی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید، گفت: از جمله راهکارهای برون رفت از این بحران استفاده از ظرفیت جوانان کشور و تحریک تقاضا در جامعه است تا بتوانیم رکود ناشی از ویروس کرونا را به حداقل برسانیم. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر اهالی کسب و کار و دولتمردان باید با اتخاذ سیاست های درست، دقیق و کارآمد موجب جهش تولید شوند تا تبعات ناشی از ویروس کرونا بر اقتصاد کشور کاهش یابد.

 

پسا کرونا با

بسته های حمایت اقتصادی

وی با بیان اینکه بعد از اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور، اتاق بازرگانی اصفهان از اسفند ماه ۱۳۹۸ کمیته پیشگیری از ویروس کرونا را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در دستور کار خود قرار داد، افزود: اتاق نسل سوم بازرگانی اصفهان این وظیفه اجتماعی را به عنوان اتاق مشکل گشا انجام داده است و در گام بعدی پس از مهیا کردن مقدمات بهداشتی و درمانی، حمایت های معیشتی از مشاغلی که از ویروس کرونا آسیب دیده اند را مورد توجه قرار داده است و از امروز توزیع این بسته ها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، بسیج و سپاه اصفهان آغاز شده و این کار به صورت روزانه ادامه خواهد یافت.

گلشیرازی با بیان اینکه رسالت مهم اتاق بازرگانی در شرایط کنونی توجه ویژه به حوزه اقتصاد و کسب و کار است، اظهار کرد: به همین منظور چند جلسه با اقتصاددانان، هیئت نمایندگان و کارشناسان اقتصادی از سوی اتاق اصفهان برگزار شده است و به دنبال آن از سوی این مجموعه پیشنهاداتی به بدنه سیاست‌گذار کشور جهت کاهش تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا ارائه شده است. وی تاکید کرد: شاه کلید کاهش آثار سوء شیوع کرونا بر اقتصاد کشور، حمایت از تامین مالی بنگاه ها و کمک به افزایش تقاضای داخل با استفاده از ظرفیت جوان کشور است. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: به طور قطع ارائه بسته های اقتصادی و ایجاد ساختار و سازوکار هوشمند، می تواند تبعات اقتصادی بحران مالی پسا کرونا را به حداقل برساند.

 

بسته هایی حمایتی

کافی نیست

وی با بیان اینکه در پی کاهش بهای نفت و کالا در بازارهای جهانی طی سال جاری، به طور قطع ارزش صادرات در کشور کاهش می یابد، گفت: از سوی دیگر پس از شیوع ویروس کرونا شاهد بسته شدن مرزهای کشورهای همسایه همچون ترکیه و عراق بر فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بودیم، در حالیکه ارزش سالیانه صادرات به کشورهای همجوار ۱۰ میلیارد دلار است اما اکنون در حوزه صادرات با نوعی محدودیت تقاضا روبرو شده ایم.

گلشیرازی: شاه کلید کاهش آثار سوء شیوع کرونا بر اقتصاد کشور،

حمایت از تامین مالی بنگاه ها و کمک به افزایش تقاضای داخل با استفاده از ظرفیت جوان کشور است

گلشیرازی همچنین با اشاره به کاهش ارزش پول ملی در پی محدودیت اعمال شده برای فعالان اقتصادی ایرانی از سوی FATF، اظهار کرد: برای حفظ بازارهای صادراتی دولت و صندوق توسعه صادرات با ایجاد خطوط اعتباری ویژه می توانند شرایط ویژه ای را برای فعالان اقتصادی مهیا کنند. وی در خصوص همکاری بانک ها با بخش خصوصی در پی شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: در این خصوص دولت بسته هایی حمایتی ارائه کرد که ناکافی بود و تجربه نشان داده که حمایت های پول پاشی دولت و بانک ها از بخش خصوصی موثر نیست، چرا که شبکه بانکی و دولت در این گونه سیاست ها چابک عمل نکرده و حتی برخی طرح ها که جهت تسهیلات به بانک ها معرفی شده اند، مورد عمل قرار نگرفته اند. وی به پیشنهاد اتاق اصفهان اشاره کرد و توضیح داد: روند ارائه تسهیلات برای تأمین مالی بنگاه‌ها باید بدون واسطه و مستقیماً از سوی دولت صورت گیرد و باید حدود ۱۵ برابر تولید ناخالص داخلی کشور به عنوان تسهیلات دوساله در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار گیرد.

گلشیرازی با بیان اینکه گام دوم پیشنهادات اتاق اصفهان، اعطای سرمایه در گردش به بنگاه‌های اقتصادی است، گفت: در این پیشنهاد دولت می تواند معادل اظهارنامه فصل سوم سال ۱۳۹۸، تسهیلات و به نوعی سرمایه در گردش در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار دهد.

 

بی بهره بودن بخش خصوصی

از حمایت های دولت 

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه پیش از این نیز بنگاه‌های دولتی، شبه دولتی و خصولتی از نظر اعتبارسنجی در شبکه بانکی، به راحتی تسهیلات دریافت می‌کردند، تاکید کرد: در بسته حمایتی دولت این بخش مجدداً از تسهیلات دولت بهره‌مند می شوند و بدنه بخش خصوصی همچنان از این حمایت ها بی بهره خواهد ماند، بنابراین دولت باید در جزئیات نظام تسهیلاتی خود تجدید نظر کند. وی همچنین زیان ناشی از تداوم ویروس کرونا بر اقتصاد ملی و تولید ناخالص داخلی را بین ۹ تا ۱۷ درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به تاثیرات بالای اقتصاد استان در بخش های گردشگری و خدمات، این زیان ۳۰ درصد بالاتر از کشور است و موجب افت ۲۰ درصدی سهم استان اصفهان در تولید ناخالص داخلی خواهد شد.

گلشیرازی خواستار جبران تولید ناخالص ملی آسیب دیده در مدت سه ماه توسط دولت شد و گفت: کمک حمایتی کوتاه مدت به مشاغلی که طی این دوره دچار آسیب شده اند از دیگر خواسته های بخش خصوصی از دولت است. وی در پایان سخنان خود توجه ویژه به اقتصاد دانش محور و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان را در رفع بحران های موجود در حالی مهم دانست که بیش از 2 هزار طرح این شرکت ها در بازاریابی بخصوص در سطح بین الملی دچار مشکل است که می توان با استفاده از ظرفیت کشور ثالث با توجه به محدودیت های حادث شده بر اثر تحریم، این مشکل را مرتفع نمود. 

 

رکود تورمی عمیق

بی توجهی به کرونا

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: بی توجهی به آثار بحران کرونا در نظام اقتصادی موجب رکود تورمی عمیقی در کشور خواهد شد. حمیدرضا قلمکاری نیز در این نشست خبری، با اشاره به آثار متاثر از ویروس کرونا بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: با نگاهی به اقتصاد بین الملل و اقتصاد ایران، ویروس کرونا بر بخش های مختلف از جمله گردشگری، هتلداری، راه، حمل و نقل، پوشاک و ... اثر خواهد گذاشت.

قلمکاری

قلمکاری: برای کاهش خسارات‌ اقتصادی ناشی از کرونا، نیازمند

بسته‌های حمایتی، تامین نقدینگی بنگاه‌ها و جلوگیری از

اخراج نیروی کار و ممانعت از تعطیلی واحدهای تولیدی هستیم

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی اصفهان مطابق آمارهای موجود و جهانی و پایش زمستانه خود از نظام اقتصادی ایران، عواقب بحران مالی کرونا را تا حدودی در سه سناریوی خوش‌بینانه، واقع‌بینانه و بدبینانه پیش بینی کرده است، تصریح کرد: به طور قطع برای حفظ اشتغال و تولید در سال جهش تولید نیازمند تامل هستیم و با توجه به زیرساخت های اقتصادی باید اقدامات زیربنایی انجام دهیم. به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، برای کاهش خسارات‌ اقتصادی ناشی از کرونا در تولید ناخالص داخلی نیازمند بسته‌های حمایتی، تامین نقدینگی بنگاه‌ها و جلوگیری از اخراج نیروی کار و ممانعت از تعطیلی واحدهای تولیدی در بخش های مختلف اقتصاد کشور هستیم. وی همچنین پیشنهاد داد؛ برای بهبود شرایط تولید از آثار ناشی از بحران کرونا، تنفس پرداخت های مالیاتی و بیمه باید تا سال ۱۴۰۰ به تاخیر افتد.

قلمکاری افزود: برای جلوگیری از کاهش تولید ناخالص داخلی و صادرات غیرنفتی باید از ظرفیت جوان جامعه و مصرفی استفاده کنیم و تسهیل اعتبار خرید، تشویق به ازدواج، ساخت و تامین مسکن و ... در دستور کار قرار گیرد و در چنین شرایطی توجه به صنایع پیشران در زنجیره تولید بسیار بااهمیت است. وی اظهار کرد: اتاق بازرگانی اصفهان مطابق اطلاعات موجود آثار ناشی از بحران ویروس کرونا را در هشت سرفصل به صورت تأثیرات بخشی و تأثیرات در اقتصاد کلان بررسی کرده است که بی توجهی به این آثار در نظام اقتصادی موجب رکود تورمی عمیقی در کشور خواهد شد. نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در بررسی های صورت گرفته رشد اقتصادی استان اصفهان حتی پیش از بحران کرونا منفی بود، تصریح کرد: شرایط اقتصادی این استان به دلیل پراکندگی بخش‌های مختلف آن به‌ ویژه خدمات، نسبت به سایر استان‌های کشور در بحران کرونا بسیار سخت تر و بدتر است، بنابراین باید نسبت به این موضوع اقدامات عاجلی صورت گیرد.