کارگوترمینال اصفهان که گفته می شود مجهزتر از کارگو سایر استان هاست، در زمینی به مساحت بیش از ۲ هزار مترمربع از سوی اتحادیه تولید و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی ساخته شده است. ظرفیت صادرات کالا و بار از این پایانه به گفته مسئولان امر در طول هفته 100 تن تخمین زده می شود. با توجه به اینکه اصفهان اکنون ظرفیت خوبی در زمینه تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای و فرش دارد وجود این پایانه کمک بسیاری در تولیدات، صادرات و رونق اقتصادی استان دارد. گفته می شود حدود 90 درصد زیرساخت کارگروترمینال اصفهان از سوی اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی اصفهان مهیا شده است.

به اعتقاد کارشناسان، اگرچه با راه اندازی کارگوترمینال، زیرساخت های صادراتی استان مستحکم شد و این پایانه با برخورداری از استانداردهای لازم همچون سردخانه زیرصفر درجه، انبار گرم، دسترسی به باند فرودگاه و وجود پیمانکار توانمندی مانند شرکت پرشین کارگو که به عنوان قوی‌ترین شرکت کشور مجری کارگواصفهان شده، می تواند زیرساخت مناسبی برای صادرات استان باشد اما این زیرساخت همچنان از فقدان زنجیره تامین مناسب در سطح استان رنج می برد و همچنان نتوانسته بستر صادرات بسیاری از کالاها و محصولات کشاورزی را به بازارهای هدف را فراهم سازد.

در این بین فعالان بخش خصوصی در حوزه صادرات نیز نتوانسته اند از این مزیت بزرگ اصفهان بهره مند شده و با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها اندک امید برای صادرات محصولات کشاورزی استان به دیگر کشورها کمرنگ گردید. همه اینها در شرایطی است که طی دو هفته اخیر و در تاریخ های 25 فروردین و 3 اردیبهشت امسال از مبدا اصفهان به مقصد کویت دو سورت پروازباری با ظرفیت 11 و 23 تن انجام شد. علاوه بر این با توجه به اهمیت کالاهای صادراتی از مبدا استان، شرکت پرشین کارگو در اقدامی مناسب با جذب محصولات صادراتی دیگر استان ها در 8 اردیبهشت امسال امکان پرواز باری با ظرفیت 80 تن به فرودگاه اصفهان را فراهم کرد. اتفاقی که هرچند می تواند شروعی خوب برای کارگو اصفهان باشد؛ اما نقدهایی از سوی فعالین این حوزه به آن وارد آمده است؛ نقدهایی که نشان می دهد با وجود ظرفیت بالای استان در بخش کشاورزی و سایر بخشهای مرتبط، هنوز تولیدکنندگان اصفهانی تمایل چندانی به صادرات از محل کارگو ندارند! و با طی مسافت طولانی محصولات خود را از مبداهای صادراتی استان های دیگر ارسال می کنند!.

بی اعتمادی به

پتانسیل های استان

به اعتقاد محمد صادقی، مرام و منش و مدیریت مدیران اصفهانی به نحوی دیگر است و گویا آنها خودزنی می کنند! اگرچه صادرات از کارگو اصفهان اتفاق ارزنده است، اما با پیگیری مسئولانه آن، بیشتر محموله های صادراتی شامل میگو، ماهی، بامیه و ... متعلق به استان های همجوار همچون چهارمحال بختیاری و یا حتی خوزستان بوده و میزان صادرات و استقبال اصفهانی ها از این پایانه بار، بسیار کمرنگ می باشد و حجم پایینی از محصولات این شهر وارد کارگو می شود؛ گویا صادرکنندگان اصفهانی هنوز با این زیرساخت بیگانه اند. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان به "نوسان" می گوید: متاسفانه اصفهانی ها قدر داشته های خود را نمی دانند و برخی از شرکت های کارپرداز صادراتی، در پشت پرده و با پورسانت هایی، محصولات صادراتی استان را روانه دیگر مناطق می کنند که دلیل این موضوع را باید ریشه یابی کنیم. صادقی اضافه می کند: اگرچه طی سالیان گذشته سرمایه گذاری برای کارگو ترمینال اصفهان از سوی بخش خصوصی انجام شد، اما گویا هنوز برنامه مدونی برای بازگشت این سرمایه گذاری انجام نشده است.

به اعتقاد صادقی، به طور قطع کارگوترمینال اصفهان با پتانسیل بالای صادراتی خود در شرایط کنونی می تواند موجب احیای بخش کشاورزی استان شود، اما متاسفانه کشاورز و باغدار ما با بی اعتمادی به پتانسیل های استان، حاضر نیست محصول خود را از مبدا کارگو اصفهان صادر کنند و همانند گذشته تولیدات خود را از مبادی دیگر استانها صادر می کند؛ به عنوان مثال با وجود ظرفیت بالای تولید سیب در سمیرم، این محصول نه از مبدا اصفهان بلکه از استانی دیگر، صادر می شود.

فکرهای منجمد

و پتانسیل های مغفول

به گفته دبیرخانه کشاورز اصفهان، متاسفانه ما نسبت به خود بد عمل می کنیم و هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت های استان درک درستی داشته باشیم، با این وجود انتظار می رود با تغییر شیوه مدیریت در راستای توسعه صادرات استان اصفهان حرکت کنیم. رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشاورزی استان اصفهان، عدم استقبال اصفهانی ها از کارگو را ناشی فکرهای مسموم، منجمد و بی حساب و کتاب ذهن برخی متویان امر می داند و به "نوسان" می گوید: وقتی محصولات خوزستان از فاصله 700 کیلومتر از طریق راه زمینی بارگیری و در کارگو اصفهان تخلیه و در نهایت از مبدا استان ما صادر می شود، قابل پذیرش نیست که اصفهان نباید محصولات صادراتی مناسبی از این محل داشته باشد!!!.

احمدرضا همتی معتقد است: باید از سوی متولیان امر از جمله جهاد کشاورزی، ذهنیت تولیدکنندگان را تغییر داد و آنها را نسبت به منافع خود آگاه کرد. او با اشاره به کاهش روزانه قدرت خرید مردم، می گوید: امروز با وجود شیوع کرونا، باید از زیرساخت ها و ترمینال بار اصفهان که به هزار و یک دلیل مظلوم واقع شده، استفاده کنیم. همتی ادامه می دهد: اگرچه در دهه 80 با 1.9 میلیارد تومان در کارگو ترمینال اصفهان سرمایه گذاری کردیم، اما به رقم امروز، تنها ارزش سردخانه این پایانه 10 برابر سرمایه گذاری روز نخست آن است؛ بنابراین باید از این ظرفیت به نحوه درست بهره برداری کنیم. همتی با اشاره به سرمایه گذاری 144 میلیارد تومانی در تولید محصولات گلخانه ای استان، تصریح می کند: امروز اصفهان نیازی برای سرمایه گذاری در حوزه تولید ندارد و تنها باید به دنبال بازاریابی برای صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه ای باشیم، اما به جای بهره مناسب، اکنون دیگر استان ها از امکانات کارگو اصفهان استفاده می کنند.

او البته تاکید دارد: محصولات استان های همجوار که از کارگو اصفهان صادر می شود با توجه به اینکه اظهارنامه گمرکی آنها از داخل استان صادر می شود، تحت عنوان صادرات اصفهان اعلام می شود؛ اما افسوس در داخل اصفهان از این ظرفیت استفاده نمی کنیم. او با بیان اینکه طی 50 روز گذشته حدود 150 تن صادرات از کارگو اصفهان تنها به مقصد کویت انجام شده است، تصریح می کند: در حال حاضر این اتحادیه طرح ایجاد پایانه صادرات گل و گیاه، سبزی و صیفی را به عنوان تغذیه کننده کارگو ترمینال آماده کرده و امیدوار است به دور از تنگ نظری از ظرفیت های موجود صادراتی استان بهره ببریم.