معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در برنامه ثریا شبکه یک سیما با بیان جزئیاتی از وضعیت تجارت خارجی کشور گفت: از سال۹۷ که تجارت خارجی شرایط خاص داشته و تعهد ارزی برای تجار اعمال شد، تمرکز  تجارت خارجی کشور بر مبنای تجارت با کشورهای همسایه قرار داده شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم اظهار داشت: با فشار تحریم و تمرکز صادرات با کشورهای همسایه، صادرات ما به این کشورها در سال ۹۷، به ۵۴ درصد، در سال ۹۸، به ۶۰ درصد و در سال۹۹ به بیش از ۶۰درصد صادرات کشور رسید

زادبوم با اشاره به شرایط و هزینه‌های بالای حمل و نقل صادراتی افزود: هزینه‌های بالای حمل و نقل باعث شد که صادرات کشور را به سمت صادرات به کشورهای همسایه سوق دهیم و اولویت دوم ما کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین، اندونزی، تایلند و … قرار داده شد.

وی با بیان اینکه میزان واردات کشورهای همسایه از کل دنیا حدود ۱۲۰۰میلیارد دلار است که این میزان در سال ۲۰۲۰ به دلیل شرایط حاکم بر تجارت دنیا به دلیل شیوع کرونا به ۱۰۰۰میلیارد دلار رسیده است، گفت: براساس ارزیابی‌هایی که در سازمان توسعه تجارت ایران داشتیم، از ۱۲۰۰ میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه، ایران ظرفیت صادرات ۱۰۰میلیارد دلاری به این کشورها را دارد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: ظرفیت ۱۰۰میلیارد دلاری یعنی کالاهایی وجود دارد که این کشورها واردات دارند و کشور ما هم در این کالاها سابقه صادراتی دارد. اما به معنای این نیست که در حال حاضر ما امکان صادرات به این میزان را داریم.

زادبوم گفت: برای اینکه سهم ما از میزان واردات کشورهای همسایه افزایش پیدا کند، لازم است تولید صادراتی در کشور تقویت شود

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه کل صادرات کشور در حال حاضر حدود ۴۱ میلیارد دلار است، افزود: از این میزان ۲۴میلیارد دلار صادرات ما به کشورهای همسایه است که برای افزایش این سهم باید تولید صادراتی را افزایش دهیم.

زادبوم افزود: بر اساس بررسی‌های سازمان توسعه تجارت ایران برای ارزیابی ظرفیت‌های صادراتی کشور در سال ۹۹ که به دلیل شرایط موجود، تا سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شد، از  ۱۰۰ میلیارد دلار امکان صادرات به ۱۵ کشورهای همسایه، بیشترین ظرفیت صادرات ایران به کشور پاکستان به میزان ۱۶میلیارد دلار است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های دنیا برای تجارت خارجی بر اساس موافقت‌نامه‌های بین‌المللی است،ادامه داد: شرایط کشور ما ویژه است و با سایر کشورها تفاوت‌هایی دارد.

معاون وزیر صمت با اشاره به مشکلات بودجه‌ای برای اعزام رایزنان بازرگانی گفتخوشبختانه برای سال ۱۴۰۰بودجه رایزنان بازرگانی توسط سازمان برنامه و بودجه دقیق‌تر دیده شده است.

زادبوم در تشریح شرایط و صلاحیت‌های لازم افراد برای اعزام به عنوان رایزن بازرگانی ادامه داد: از سال گذشته که ۲۷۰ نفر را در سازمان توسعه تجارت ایران برای احراز شرایط به عنوان رایزن بازرگانی بررسی کردیم، تنها ۷نفر ویژگی‌های و شرایط لازم را داشتند.

وی در پایان از اعزام هیات تجارت به حلب سوریه خبر داد.