كارشناسان بازار طلا و ارز معتقدند كه ثبات بازار طلا و ارز و كاهش نرخ دلار به پايين‌ترين سطح در هفته‌هاي اخير، اين پيام را به فعالان اقتصادي داده كه روحاني رييس‌جمهور دوازدهم ايران شده و انتظار مي‌رود كه تا سال 1400 ضمن حفظ روند سياست‌هاي چهارسال اخير و ايجاد ثبات در بازارهاي مختلف، اصلاحات ساختاري اقتصاد، بهبود رشد اقتصادي و فضاي كسب‌وكار، كنترل تورم و توجه به رونق بازارها نيز ادامه يابد.

به گزارش «تعادل»، در روزهاي اخير فعالان بازار طلا و ارز، بازار سهام و دارايي، بازار مسكن و ساير دارايي‌ها با اين تحليل همراه بودند كه در صورت تداوم رياست‌جمهوري دولت تدبير و اميد، ثبات در بازارها را شاهد خواهند بود و شاخص‌هاي اقتصادي به انتخاب حسن روحاني به عنوان رييس‌جمهور چهار سال آينده واكنش مثبت نشان خواهد داد كه شاهد مدعا، رشد يك‌درصدي شاخص بورس با 773واحد رشد و ثبات نرخ طلا و ارز يك روز پس از انتخابات 29 ارديبهشت 96 بوده است.

فعالان بازار كه در پي شنيدن خبر پيروزي روحاني بودند، اكنون معتقدند كه استرس قبل از انتخابات، تبديل به ثبات و آرامش در بازار ارز و طلاي ايران شده است و به دنبال آن نرخ دلار به پايين‌ترين سطح در هفته‌هاي اخير رسيده است. بازار آزاد ارز و سكه در نخستين روز كاري خود پس از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري شاهد كاهش 5هزار و 450توماني قيمت سكه تمام بهار آزادي طرح جديد نسبت به روز پنج‌شنبه و يك روز قبل از انتخابات بود به‌طوري‌كه قيمت سكه در بازار روز شنبه به يك‌ميليون و 218هزار و 450تومان رسيد.

در ادامه واكنش‌هاي مثبت به حضور بيش از 40ميليون نفري مردم ايران در دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، سكه تمام بهار آزادي، دلار امريكا، پوند انگليس و يورو در بازار آزاد ارزان شد. به‌طوري‌كه صرافي‌ها ديروز هر دلار امريكا را با 9 تومان كاهش نسبت به آخرين روز كاري هفته گذشته 3هزار و 758تومان معامله كردند. همچنين نرخ هر پوند انگليس با 4 تومان كاهش به 4هزار و 269تومان و هر يورو به 4هزار و 908تومان رسيد.

قيمت‌ها در بازار ارز نزولي شد

صرافان بازار ارز مي‌گويند همزمان با اعلام نتايج اوليه انتخابات رياست‌جمهوري، نرخ‌ها در اين بازار نزولي شد. هر چند نرخ انواع ارز در هفته گذشته روندي صعودي را طي مي‌كرد و حتي نرخ دلار در بازار روز پنج‌شنبه هفته گذشته با ۳تومان رشد به ۳هزار و ۷۶۷تومان افزايش يافت؛ اما همزمان با اعلام نتايج اوليه انتخابات رياست‌جمهوري اين رقم به ۳ هزار و ۷۶۱ تومان كاهش يافت. صرافان بازار مي‌گويند قيمت‌ها در اين بازار از ديروز صبح روندي نزولي به خود گرفته و پيش‌بيني مي‌شود كه اين روند ادامه يابد. همچنين صرافان ميزان معاملات در بازار ارز را بسيار اندك اعلام كرده و مي‌گويند نرخ دلار بانكي ۱۰۰هزار تايي ۳هزار و ۷۵۹تومان است. همچنين نرخ هر دلار امريكا هم در بازار ۳هزار و ۷۶۱تومان است. نرخ هر يورو نيز ۴هزار و ۲۷۹تومان و هر پوند نيز ۴هزار و ۹۲۴تومان تعيين شد. اين درحالي است كه نرخ دلار بانكي ديروز 3هزار و 244تومان قيمت خورد. همچنين نرخ رسمي هر پوند انگليس با 21تومان افزايش نسبت به آخرين روز كاري هفته گذشته 4هزار و 272تومان و هر يورو با 15تومان افزايش 3هزار و 634تومان ارزش‌گذاري شده بود.اين درحالي است كه به دنبال رشد قيمت جهاني اونس طلا هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم با 5هزار تومان افزايش نسبت به آخرين روز كاري هفته گذشته يك‌ميليون و 191هزار تومان به فروش مي‌رسيد. نيم سكه، ربع سكه و سكه گرمي ديروز بدون تغيير نسبت به روز پنج‌شنبه به ترتيب 661هزار تومان، 374هزار تومان و 258هزار تومان داد و ستد مي‌شد. هر گرم طلاي 18عيار نيز با 669تومان افزايش نسبت به روز پنج‌شنبه 115هزار و 179تومان ارزش‌گذاري شد. رييس اتحاديه طلا و جواهر از آرامش بازار سكه و طلا خبر داد و افزود: قيمت سكه و طلا در پي كاهش نرخ ارز، روند ثابتي را طي هفته جاري تجربه خواهد كرد. محمد كشتي‌آراي درباره تحليل خود از بازار ارز و سكه ديروز تهران، با توجه به برگزاري دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري توضيح داد: قيمت جهاني طلا طي هفته گذشته با افزايش ۲۸دلاري مواجه بود كه اين موضوع بر قيمت طلا در داخل كشور نيز تاثيرگذار بود. رييس اتحاديه طلا و جواهر با بيان اينكه بر اين اساس قيمت طلا طي هفته گذشته با نوسان مواجه بود، افزود: اما قيمت ارز متاثر از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري، روند كاهشي داشته و اين روند توقف قيمت طلا و سكه طي هفته جاري را به دنبال داشته است. كشتي‌آراي پيش‌بيني كرد كه روند قيمت‌ها در بازار طلا و سكه تهران طي هفته جاري ثابت بماند. وي درباره اين بازار در آستانه ماه مبارك رمضان گفت: همچنين با توجه به اينكه در آستانه ماه مبارك رمضان قرار داريم، شاهد كاهش قيمت سكه خواهيم بود؛ اما به دليل اينكه بازار طلا متاثر از قيمت جهاني است، نمي‌توان آغاز اين ماه مبارك را موثر بر اين بازار عنوان كرد.

بي‌تفاوتي دلار به نتايج انتخابات

ديگر خبري از نوسان يك‌باره در بازار و شدت گرفتن روند رشد قيمت‌ها و حضور گسترده دلالان و نوسان‌گيران بازار نيست آن هم در شرايطي كه برخي طي هفته‌هاي اخير و با پيش‌بيني نوسان بازار مشوق خريد اين ارز براي سودگيري پس از انتخابات بودند.

در حدود 3 تا 4 ماه اخير و بعد از نوسان تندي كه در بازار ارز اتفاق افتاد، قيمت اين ارز بعد از طي روندي كاهشي از نرخ‌هايي كه از حدود ۴۰۰۰تومان هم در آذر ماه سال قبل عبور كرده بود به كانال ۳۷۰۰تومان وارد شده و در همين رنج باقي ماند.

اما با توجه به انتخابات رياست‌جمهوري در ۲۹ ارديبهشت ماه به‌ طور طبيعي انتظار تحت‌الشعاع قرار گرفتن بازار ارز نيز وجود داشت همانطوري كه پيش‌تر نيز بارها در نتيجه تحولات سياسي داخلي و خارجي قيمت‌ها حتي براي دوره‌يي كوتاه‌مدت دچار نوسان شده بود.

اين درحالي است كه حتي اواخر هفته گذشته قيمت دلار با رشد حدود ۵۰ توماني نيز همراه شده و به كانال ۳۸۰۰تومان وارد شد. در اين شرايط بود كه صرافي‌ها از فروش ارز تا حدي سر باز زده و در انتظار نهايي شدن قيمت و نتيجه انتخابات ماندند. برخي كارشناسان بازار ارز قبل از برگزاري انتخابات معتقد بودند كه دو قطبي شدن انتخابات در هفته گذشته همچنين پررنگ شدن آراي ابراهيم رييسي عاملي بود براي واكنش بازار و رشد قيمت دلار. در عين حال كه پيش‌بيني بر اين بود كه در صورت عدم ادامه رياست‌جمهوري حسن روحاني و تغيير دولت احتمال نوسان بازار و افزايش قيمت‌ها وجود داشت چراكه مشخص نبود سياست دولت جديد براي بازار و مجموع اقتصاد چيست. اما ديروز و در شرايطي كه كليت نتايج انتخابات مشخص بوده و ماندگاري دولت قبل مشخص است، سركشي به بازار ارز نشان از آرامش بازار داشت. قيمت‌ها حدود ۳۷۶۰تا ۳۷۷۰تومان بود كه نسبت به آخر هفته قبل حتي با ريزش مواجه و از كانال ۳۸۰۰تومان خارج شده است در عين حال كه تقاضاي غيرمعمولي براي ارز وجود نداشت. آن طور كه صرافان عنوان كردند، بعيد به نظر مي‌رسد كه بازار نوسان كند و قيمت‌ها نه تنها رشد نخواهد كرد بلكه پيش‌بيني بر اين است كه با ريزش قيمت مواجه شويم. صرافان دليل اين موضوع را نيز پيشتازي حسن روحاني اعلام كرده و مي‌گويند كه با توجه به آرامشي كه در اغلب مواقع در دوره روحاني در بازار بوده و در ماه‌هاي اخير نيز وجود داشته است، نمي‌توان انتظار جديدي از بازار در نتيجه پيروزي وي در انتخابات داشت. در عين حال كه دولت به ويژه در هفته‌هاي اخير با عرضه بالا توانسته بازار را كنترل كرده و مانع از هيجاني شدن بازار در آستانه انتخابات شود.

صرافان و البته دلالان عنوان مي‌كنند كه حتي منتظر ريزش قيمت دلار نيز خواهند بود، مگر اتفاق خاصي رخ دهد. اين در شرايطي است كه در روزهاي اخير و با داغ شدن شايعات درباره گراني دلار پس از انتخابات رياست‌جمهوري، رييس كل بانك مركزي اينگونه گمانه‌زني‌ها را رد و اعلام كرده بود كه بانك مركزي به عنوان متولي قانوني بازار ارز از ثبات و آرامش بازار ارز دفاع كرده و مردم مطمئن باشند كه جاي هيچگونه نگراني نيست و به اين شايعات بي‌اساس توجهي نكنند.

احتمال كاهش قوانين سختگيرانه بانكي در امريكا

در همين حال، بازارهاي مالي امريكا و ارزش دلار تحت تاثير تنش‌هاي سياسي داخلي قرار گرفته و به ‌شدت كاهش يافته و ارزش دلار امريكا در برابر ارزهاي معتبر بين‌المللي به پايين‌ترين سطح خود در ۶ ماه اخير رسيده است.

اين مساله موجب افزايش قيمت طلا و ساير كالاهاي راهبردي شده است. بازار سهام نيز بدترين عملكرد خود از سپتامبر گذشته را ثبت كرده است. هر 3شاخص مهم بازار بورس وال استريت در روزهاي اخير با افت يك درصدي روبه‌رو شده است. تحليلگران اقتصادي بر اين باورند كه بعيد است، طرح استيضاح ترامپ در كنگره و سنا راي بياورد. تحليلگران موسسه نومورا افزودند: بعيد است كه مسائل و مشكلات سياسي در امريكا به اين زودي حل و فصل شود ولي احتمال استيضاح نيز بسيار پايين است. تنها چيزي كه مي‌تواند احتمال استيضاح را افزايش دهد، افشاي اطلاعات جديدي است كه اعضاي كابينه را عليه وي بسيج كند يا زمينه لازم براي استيضاح را فراهم كند.

در چنين شرايطي تصويب و اجراي طرح‌هاي اقتصادي و مالي پيشنهادي دولت ترامپ با چالش‌هاي زيادي روبه‌رو خواهد شد. ترامپ قصد دارد، برنامه‌هاي محرك مالي را به مجلس نمايندگان امريكا پيشنهاد داد. كاهش ماليات‌ها و سرمايه‌گذاري ميلياردها دلار در پروژه‌هاي زيرساختي بخشي از طرح‌هاي ترامپ خواهد بود. اين درحالي است كه استيو منوچين، وزير دارايي امريكا بر اين باور است كه دستيابي به رشد اقتصادي 3درصدي امكان‌پذير خواهد بود اگر اصلاحات مالياتي و قانوني اجرا شود. دولت ترامپ خواستار كاهش قوانين سختگيرانه براي كنترل سيستم بانكي شده است. قوانيني كه پس از وقوع بحران مالي 2008 و ورشكستگي بانك لمن برادرز اجرا شده است. بسياري از كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه امريكا براي دستيابي به رشد اقتصادي 2درصدي نيز با چالش‌ها و موانع زيادي روبه‌رو است. تنش‌هاي سياسي در امريكا تاثير زيادي بر افت ارزش دلار و افزايش تقاضاي مكان امن سرمايه‌گذاري براي طلا داشته است.

قيمت هر اونس طلا در بازارهاي بين‌المللي در پايان معاملات روز جمعه با 0.6درصد افزايش به 1255دلار رسيده است. قيمت طلا در هفته گذشته با رشد 2.1درصدي روبه‌رو شد. ينس درسن، تحليلگر ارشد دانسكه بانك در اين باره تاكيد كرد: ما با تنش‌هاي سياسي در امريكا روبه‌رو هستيم كه موجب كاهش ارزش دلار شده است. اين مساله موجب تقويت قيمت جهاني طلا شده است. البته هنوز معلوم نيست كه طلا بتواند روند صعودي قيمت را طي هفته آينده نيز ادامه دهد.

طلا معمولا يك سرمايه‌گذاري جايگزين براي شرايطي است كه تنش‌هاي سياسي و نگراني‌هاي مالي در بازارهاي بين‌المللي تشديد مي‌شود.

دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا به تازگي جيمز كومي، رييس اف‌بي‌اي را بركنار كرده است. برخي رسانه‌هاي خبري پيش از اين اعلام كرده بودند كه ترامپ از كومي خواسته است تا تحقيقات درباره دحالت احتمالي روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا و ارتباط اعضاي تيم انتخاباتي‌اش با مقام‌هاي روسيه را پايان دهد. شاخص ارزش دلار امريكا نيز در هفته گذشته بدترين عملكرد خود را در يك سال اخير ثبت كرده است.

كارستن فريش، تحليلگر ارشد كامرز بانك نيز تاكيد كرد كه ريسك سياسي بار ديگر تاثير زيادي بر نوسانات بازارهاي بين‌المللي داشته است. پس از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري فرانسه و اعلام نتايج آن اكنون به نظر مي‌رسد، اوضاع سياسي امريكا در كانون توجهات بين‌المللي قرار گرفته است.

تازه‌ترين آمارهاي منتشر شده، نشان مي‌دهد كه تعداد مدعيان دريافت بيمه بيكاري در امريكا طي هفته گذشته به‌ طور غيرمنتظره‌يي كاهش داشته است. جيمز بولارد، رييس فدرال رزرو سنت لوييس نيز در تازه‌ترين اظهارات خود نسبت به افزايش سريع نرخ بهره هشدار داده است. وي تاكيد كرد: در شرايطي كه آمارهاي نااميد‌كننده درباره رشد اقتصادي و نرخ تورم منتشر شده، فدرال رزرو نبايد براي افزايش نرخ بهره عجله كند.

نتايج جديدترين نظرسنجي موسسه سي‌ام‌اي نشان مي‌دهد كه احتمال افزايش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ژوئن به بيش از 74درصد رسيده است.