رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه با ایجاد ترمینال های سورت و بسته بندی حداقل حدود ۸ درصد این ضایعات در بخش کشاورزی کاهش خواهد یافت، گفت: متاسفانه در ایران هیچ ترمینال سورت و بسته بندی همانند کشورهای خارجی صادرکننده محصولات کشاورزی، وجود ندارد.
وحید دزفولی پیرامون ابلاغیه اخیر گمرک مبنی بر اینکه از نیمه آبان ماه صادرات میوه و تره بار تنها در صورت رعایت بسته بندی های استاندارد مورد نظر سازمان توسعه تجارت و در صورت حمل با کانتینرهای یخچالی و شناورهای سردخانه دار امکان پذیر است، اظهار داشت: در دنیا شرکت های صادراتی میوه و محصولات کشاورزی مجهز به ترمینال های جمع آوری، سورت و بسته بندی هستند همچنین در این واحدها ماموران قرنطینه و بهداشت بر سلامت محصولات غذایی و کشاورزی نظارت دقیق دارند.

وی با بیان اینکه در این شرکت های پیشرفته، ماشین آلات به طور خودکار اقدام به جداسازی محصولات سالم می کند، افزود: در این مرحله محصولات باید عاری از آفات و هر نوع خرابی و بیماری باشند همچنین محصولات کشاورزی صادراتی از لحاظ وزن، رنگ، تعداد و ... خروجی یکسانی خواهند داشت.

ترمینال های سورت و بسته بندی لازمه رقابت در بازارهای جهانی است

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اصفهان در خصوص وضعیت ترمینال های صادراتی محصولات کشاورزی در کشور و استان اصفهان، تاکید کرد: به جرات تاکید می کنم برای رقابت در بازارهای جهانی نیازمند ترمینال های سورت و بسته بندی هستیم.

وی با انتقاد بر اینکه هنوز زیرساخت های این ابلاغیه در کشور و اصفهان مهیا نشده است، اظهار داشت: البته شاید در ظاهر برای محصولات کشاورزی صادراتی خود برخی استانداردها را تعریف کنیم و به بیانی دیگر این دستور بازار کاری برای برخی شرکت های استاندارد جهت دادن مجوز به ازای دریافت هزینه ای باشد که با این اقدام صادرکننده گواهی مورد تایید خود را برای گمرک دریافت خواهد کرد.

دزفولی با بیان مثالی، گفت: به عنوان مثال در بحث خرما صادرکننده ایرانی به راحتی می تواند برگه استاندارد محصول خود را دریافت کند در حالیکه باید دید، آیا این محصول قابل رقابت در بازار جهانی است یا خیر؟.

بی اطلاعی صادرکنندگان از بسته بندی استاندارد محصولات کشاورزی

وی با انتقاد بر اینکه بخش استاندارد، گمرکات و یا حتی صادرکنندگان ایرانی به اهمیت موضوع سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی آگاه نیستند، تاکید کرد: اگر سازمان جهادکشاورزی، سازمان صنعت و ... قصد دارد در صادرات محصولات استاندارد کشاورزی موفق عمل کند باید استانداردهای اصلی این موضوع را مطابق با نیاز بازارهای بین المللی و از اهل فن آن، استخراج کنند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه برای صادرات موفق و استاندارد، کشور باید مجهز به ترمینال های سورت و بسته بندی شود، تصریح کرد: در ترمینال های سورت و بسته بندی دنیا، تمام استانداردهای بین المللی از پیش تعریف شده است بنابراین چشم انداز صادراتی محصولات کشاورزی ما در ایران نیز باید مطابق این ترمینال ها و استانداردهای آن تعیین شود.

۶۰ هزار تن سیب تولیدی اصفهان مزیت صادراتی دارد

وی همچنین با اشاره به اینکه در اصفهان ۳۵۰ هزار تن سیب درختی تولید می شود که ۶۰ هزار تن آن مزیت صادراتی دارد، گفت: متاسفانه هیچ یک از سیب های تولیدی، دارای برند خاصی نیستند.

دزفولی با بیان اینکه تا زمانی که در کشور ترمینال های سورت و بسته بندی نباشد تنها اداره استاندارد یک تعریف کاغذی برای محصولات کشاورزی تدوین می کند، تاکید کرد: متاسفانه این نوع استانداردها برای صادرات محصولات کشاورزی کشور و ماندن در بازار رقابت فایده چندانی ندارد و در عمل در صادرات شکست خواهیم خورد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد ترمینال های سورت و بسته بندی با توجه به پتانسیل بخش کشاورزی در استان اصفهان، بیان داشت: در حال حاضر هر کارگاهی در استان برای خود یک نمونه بسته بندی و یا استاندارد را تعریف کرده در حالیکه در کشور باید ترمینال های بسته بندی با استاندارد مشخص و یکسان ایجاد شود.

زیرساخت های بخشنامه گمرک در کشور مهیا نیست

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی اصفهان همچنین تصریح کرد: متاسفانه در ایران هیچ ترمینال سورت و بسته بندی همانند کشورهای آفریقایی، ترکیه، اکوادور، شیلی و ... که محصولات کشاورزی خود را به دنیا صادر می کنند، وجود ندارد.

وی بیان داشت: بنابراین در شرایط فعلی بخشنامه گمرک شاید در درازمدت جوابگو باشد اما در شرایط فعلی که هنوز زیرساخت های بسته بندی در کشورمان ایجاد نشده احتمالا تنها بر روی کاغذ عملیاتی شود.

کاهش ۸ درصدی ضایعات بخش کشاورزی با ایجاد ترمینال های سورت و بسته بندی

دزفولی با تاکید بر اینکه ما ابتدا برای بسته بندی محصولات کشاورزی خود باید نگاه داخلی داشته باشیم، گفت: در این شرایط ابتدا برای محصولات کشاورزی و غذایی خود برندسازی خواهیم کرد و با تبلیغات آن، به مرور می توانیم در دنیا آنها را برای صادرات معرفی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از ۱۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولیدی در کشور، حدود ۳۰ میلیون تن آن معادل (۳۰ درصد) به ضایعات بخش کشاورزی تبدیل می شود، خاطرنشان کرد: با ایجاد ترمینال های سورت و بسته بندی حداقل حدود ۸ درصد این ضایعات در بخش کشاورزی کاهش خواهد یافت.