معاون اول رئیس جمهوری دو گروه را فصل الخطاب قرارداد، هیچ کس نباید امنیت سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری را به مخاطره اندازد و همچنین اجازه نمی‌دهیم آب شرب مردم برای آنکه به صنعت اختصاص پیدا کند، قطع شود.این گفته‌ها در مراسم افتتاح پروژه‌های صنعتی دهه فجر در یزد مطرح شد. برخی از اخبار حاکی از آن است در مناطقی که کمبود آب وجود دارد، قرار است آب صنایع اولویت قرار گیرد اما اسحاق جهانگیری این گفته‌ها را مغایر با نظر دولت دوازدهم خواند.از طرفی توجه به سرمایه‌گذار داخلی و خارجی هم بارها مورد تأکید قرار گرفت و معاون اول رئیس جمهوری از همه دستگاه‌های دولتی خواست تا به سرمایه‌گذاران توجه کنند و مانع تراشی نکنند.


قبلاً یک دلار خط فاینانس هم نداشتیم
وی با تأکید بر اینکه ما در دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را به‌کار بردیم تا سیاست خارجی پیش برنده و حامی حرکت بنگاه‌های اقتصادی باشد، اظهار داشت: در شروع کار دولت ما حتی یک دلار خط فاینانس نداشتیم اما امروز بیش از 30 میلیارد دلار فاینانس توافق شده بین بانکی امضا شده که برای 12 میلیارد دلار آن پروژه نهایی و ال سی باز شده و در مرحله آغاز عملیات اجرایی قرار گرفته است.


با امضای وزیر فاینانس می‌گیریم
وی با بیان اینکه امروز در دنیا با یک خط و امضای وزیر اقتصاد و دارایی کشور خط فاینانس به کشور اختصاص می‌یابد، گفت: البته رئیس جمهوری امریکا مدعی است ایران پس از برجام 150 میلیارد دلار به‌دست آورده که این ادعا حرف نادرستی است که توسط او بارها تکرار شده است.


برخی‌ها کاری می‌کنند که کسی دنبال سرمایه‌گذاری نرود
جهانگیری سیاست‌های فرهنگی را نیز تأثیرگذار بر فعل و انفعالات اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی دانست و گفت: اینکه در فرهنگ ما سرمایه‌گذاری امری مثبت تلقی می‌شود و به سرمایه‌گذاران احترام گذاشته شود موضوع مهمی است، ‌متأسفانه برخی از افراد که مدعی شغل هستند و دولت را در این زمینه به کم کاری متهم می‌کنند، هنگامی که تریبون در اختیارشان قرار می‌گیرد با شلیک به هدف کاری می‌کنند که کسی به‌دنبال سرمایه‌گذاری نرود. معاون اول رئیس جمهوری افزود: سرمایه‌گذار باید احساس امنیت کند و نباید هر کس به هر بهانه‌ای بتواند امنیت کار او را به مخاطره اندازد.


آینده باید قابل پیش‌بینی باشد
وی از سیاست‌های اقتصادی کلان نیز به‌عنوان یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده بر موفقیت یا عدم موفقیت بنگاه‌های اقتصادی یاد کرد و گفت: مهم‌ترین شاخص در این سیاست این است که آینده برای مدیر بنگاه‌های اقتصادی روشن و قابل پیش‌بینی باشد. بدون تردید عدم شفافیت و ثبات در اقتصاد باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران از کار در کشور کنار بکشند.دولت تدبیر و امید تلاش بسیاری انجام داده است تا ثبات را به اقتصاد کشور بازگرداند.


ثبات مدیران صنعتی
وی گفت: ثبات مدیریت یک مجموعه صنعتی موضوع مهمی است اگر ما به درجه‌ای از آگاهی در اداره کشور برسیم که مدیران سیاسی کشور با آمد و رفت دولت‌ها تعویض شوند اما مدیران فنی که سرمایه‌های بزرگ کشور هستند باقی بمانند اتفاق خوبی برای اقتصاد کشور رخ خواهد داد.نباید بگذاریم مدیران بنگاه‌های بزرگ دلسرد شده و کنار بروند چرا که بسیاری از کشورهای دنیا به‌دنبال این افراد هستند و اگر آنها مهاجرت کنند کشور از خدمات آنها محروم خواهد شد.


صدها میلیارد دلار با بازدهی صفر
معاون اول رئیس جمهوری با ابراز تأسف از اینکه بسیاری از بنگاه‌هایی که امروز مشکل دارند، مشکلشان مربوط به مدیریت است، گفت: صدها میلیارد دلار در برخی شرکت‌های بزرگ توسط دولت و بخش عمومی سرمایه‌گذاری شده که بازدهی آن صفر است و اگر در این سرمایه مدیریت مطلوبی انجام می‌شد منافع و سود آن را ملت ایران می‌برد. جهانگیری افزود: دولت باید بخش وسیعی از این شرکت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند و این بخش باید میداندار اقتصاد کشور باشد.
خودروسازان صدها صنعت را فعال نگه داشتند
وی اظهار داشت: امروز به خودروسازان کشور خیلی بد گفته می‌شود اما این کارخانه‌ها توانسته‌اند ده‌ها و صدها واحد صنعتی دیگر را فعال و پابرجا نگه داشته و هزاران شغل ایجاد کنند.ما باید روی صنایع پیشران که توسعه را شکل می‌دهند تمرکز کنیم، ‌صنایع معدنی یکی از صنایع پیشران کشور است. اگر فولاد کشور حرکت کند ده‌ها صنعت دیگر در حوزه ساختمان یا لوازم خانگی رونق خواهد گرفت و اشتغال ایجاد می‌کند.
جهانگیری با اشاره به اینکه استان یزد استانی مهم و صنعتی در کشور است که در حوزه فولاد ظرفیت‌ها و فرصت خوبی برای توسعه دارد، گفت: خوشبختانه معادن خوب سنگ آهن در این منطقه شناسایی شده که می‌توان با استفاده از فناوری‌های جدید استخراج انجام داد و نیاز صنایع فولاد استان را برطرف کرد.


هیچ کس حق ندارد آب شرب را
به سمت صنعت ببرد
معاون اول رئیس جمهوری مهم‌ترین مانع توسعه صنعتی کشور را مسأله آب دانست و گفت: استان یزد به‌طور مضاعف با این چالش روبه‌رو است. صنعت استان یزد راهی جز استفاده از پساب ندارد. وی با تأکید بر اینکه هیچ‌کس اجازه قطع آب شرب مردم و اختصاص آن به بخش صنعت را نخواهد داشت، گفت: علاوه بر ظرفیت پساب‌ها برای رفع نیاز صنعت کشور می‌توان از طرح‌های انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان استفاده کرد.وی از برنامه‌ریزی دولت برای زمینه‌سازی و مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در قالب بودجه سال 97 کل کشور خبر داد و گفت: امروز با افزایش توانمندی مهندسان کشور، طراحی و ساخت نیروگاه به‌صورت صددرصد در داخل کشور انجام می‌شود و در حال حاضر 78 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی در کشور وجود دارد.


صادرات برق به افغانستان، عراق، ارمنستان و ترکیه
وی از اتصال شبکه‌های برق کشور به کشورهای اطراف نظیر افغانستان، ‌عراق، ارمنستان و ترکیه خبر داد و گفت: زمانی که نیاز داخلی کشور حاد نباشد می‌توانیم برق مورد نیاز این کشورها را از طریق شبکه‌های ایجاد شده تأمین کنیم.
دولت به تعهدات خود پایبند است
جهانگیری با اشاره به نقش پراهمیت بخش خصوصی در صنعت برق کشور، گفت: با اطمینان به بخش خصوصی می‌گویم که مطالبات شما از دولت پرداخت خواهد شد و دولت به تعهدات خود پایبند است.
وی ادامه داد: ایران از ظرفیت‌های فراوانی برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برخوردار است و لازم است که وزارت نیرو برنامه‌ریزی لازم را در این زمینه انجام دهد تا قیمت تمام شده انرژی خورشیدی کاهش
پیدا کند.
روز گذشته کارخانه فولاد چادرملو و واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سرو(کارخانه فولاد چادرملو با ظرفیت تولید یک میلیون تن و با سرمایه‌گذاری 1200 میلیارد تومان و 170 میلیون یورو به منظور تکمیل زنجیره فولاد احداث شده است.) طرح فولاد گندله‌سازی سنگان و خواف و بخش بخار نیروگاه خصوصی سیکل ترکیبی تابان(این نیروگاه با ظرفیت اسمی 500 مگاوات در دو فاز طراحی شده و هدف از اجرای آن تأمین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور و رفع نیاز برق صنایع انرژی بر منطقه از جمله صنایع فولاد است.این طرح با سرمایه‌گذاری بیش از 14 هزار میلیارد ریال که واحد بخار این نیروگاه نیز با ظرفیت 160 مگاوات به بهره‌برداری رسید.) در یزد افتتاح شد.

نیم نگاه
امروز بیش از 30 میلیارد دلار فاینانس توافق شده بین بانکی امضا شده که برای 12 میلیارد دلار آن
پروژه نهایی و ال سی باز شده و در مرحله آغاز عملیات اجرایی قرار گرفته است
هیچ‌کس اجازه قطع آب شرب مردم و اختصاص آن به بخش صنعت را نخواهد داشت
دولت به تعهدات خود در قبال بخش خصوصی پایبند است