سکه طلا در عرض یک‌سال ٩٢‌درصد سود به جیب خریداران ریخته است. اگر سود سپرده بانکی را ١٥‌درصد در نظر بگیریم، سکه بیشتر از ٦ برابر بهره بانکی، سودآور بوده است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در آخر فروردین‌ سال گذشته یک‌میلیون و ١٦٣‌هزار تومان فروخته شده است و قیمت آن دیروز به دو‌میلیون و ٢٤٠‌هزار تومان یعنی چیزی حدود دوبرابر رسید. به این ترتیب سکه حدود ٩٢‌درصد سود سالانه نصیب صاحبانش کرده است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که بانک مرکزی برای کنترل بازار طلا و جذب سرمایه سرگردان مردم، سکه را با قیمت‌های جذاب دولتی پیش‌فروش کرده است. قیمت سکه در پیش‌فروش یک‌ماهه یک‌میلیون و ٥٩٠‌هزار تومان، در پیش‌فروش سه‌ماهه یک‌میلیون و ۵۴۰‌هزار تومان و در پیش‌فروش ٦ماهه بانک مرکزی یک‌میلیون و ۴۷۵‌هزار تومان تعیین شده است. این درحالی است که قیمت سکه حراجی بانک مرکزی در پیش‌فروش ٩ماهه یک‌میلیون و ۴۱۰‌هزار تومان، یک‌ساله یک‌میلیون و۳۵۰‌هزار تومان، ۱۸ماهه یک‌میلیون و ۲۴۵‌هزار تومان و ۲۴ماهه یک‌میلیون و ۱۱۶‌هزار تومان است. اگر قیمت پارسال سکه را درنظر بگیریم، متوجه می‌شویم بانک مرکزی در حراجی سکه، سکه‌های پیش‌فروش یک، ١,٥ و دوساله را با ضرر فروخته است، زیرا قیمت این سکه‌ها از نرخ پارسال تمام سکه کمتر است. به این ترتیب تا همین دیروز خریداران سکه پیش‌فروش‌شده حداقل حدود ٦٠٠‌هزار تومان و حداکثر حدود یک‌میلیون و ١٢٠‌هزار تومان به ازای هر سکه سود برده‌اند. اگر فرض کنیم التهاب بازار سکه فروکش کند، باز هم خریداران سکه پیش‌فروش‌شده سود لازم را می‌برند. تحلیلگران بازار سکه می‌گویند در بهترین حالت قیمت سکه در هر‌سال حداقل ١٠‌درصد رشد دارد.


سکه پرسودترین بازار ایران
در ٤٠‌سال گذشته
سکه پرسودترین بازار ٤٠‌سال گذشته ایران بوده است. پارسال «هر قطعه سکه تمام بهار آزادی یک‌میلیون و ١٦٣‌هزار معامله شد» و حالا درست یک‌سال بعد بهای سکه به ٢‌میلیون و ٢٤٠‌هزار تومان رسیده است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران سکه در یک‌سال گذشته بیش از ٩٢‌درصد سود برده‌اند، حال آن‌که سپرده‌گذاران در بهترین شرایط ١٥‌درصد سود نصیب‌شان شده است. با یک حساب کتاب سرانگشتی به خوبی متوجه می‌شویم که اگر ١١میلیون و ١٦٣‌هزار تومان (معادل قیمت خرید ١٠ عدد سکه در اردیبهشت پارسال) پول خود را در بانک سپرده‌گذاری کرده باشیم، ماهانه تنها ١٧٤‌هزار تومان و در سررسید سالانه دو‌میلیون و ٨٨‌هزار تومان سود دستمان را می‌گیرد، حال آن‌که اگر همین میزان را در بانک بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری کرده بودید، امروز دست‌کم ١٠‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان سود به جیب زده‌اید؛ یعنی حدود ٥ برابر سود حاصل از سپرده‌گذاری در بانک.
حدود ٢٥روز است که بازار ارز پلیسی شده و خریدوفروش و حتی نگهداری ارز غیرقانونی است. بازار سرمایه هر روز ریزش شاخص‌ها را تجربه می‌کند و بانک‌ها در بهترین شرایط به سپرده‌گذاران یک‌ساله خود سود ١٥‌درصدی می‌دهد. حال و روز واحدهای صنعتی و بنگاه‌های تولیدی هم که نیازی به تعریف ندارد. آن‌گونه که فعالان اقتصادی می‌گویند در ایده‌آل‌ترین شرایط واحدهای صنعتی که اتفاقا صادرات هم دارند، سودی بین ٨ تا ١٠‌درصدی را کسب می‌کنند. همه این عوامل در کنار هم به اذعان کارشناسان اقتصادی حاصلی جز پرالتهاب‌شدن بازار طلا نداشته است. سهراب اشرفی تحلیلگر بازار ارز اعتقاد دارد که تقاضای بالای سکه، واکنشی به نبود دلار چهار‌هزار و ٢٠٠تومانی است.
٤١ تن ذخیره طلای بانک مرکزی حراج شد
دو آمار مهم از سوی مسئولان در رابطه با پیش‌خرید سکه ارایه شد. در خبر نخست به گفته دبیرکل بانک مرکزی، در مجموع حدود پنج‌میلیون سکه در بازار پیش‌فروش شده است. از این تعداد حدود یک‌میلیون آن نیز پیش‌فروش سکه‌های یک‌ماهه بوده است. همچنین در خبر دوم نیز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری عنوان کرد که این مقدار سکه تنها از سوی ۶۵‌هزار نفر خریداری شده‌اند، او اشاره کرد که در یک معامله، ٢٥‌هزار سکه از سوی یک‌نفر پیش‌خرید شده است. به این معنی که به‌طور میانگین هر فرد حدود ۷۷ سکه خریده است. تخمین‌ها حاکی از این است که در مجموع، ارزش کل سکه‌های پیش‌فروش‌شده حدود ٧‌هزار‌میلیارد تومان یعنی حدود نیم‌درصد از کل نقدینگی بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد برای عرضه این سکه‌ها نیاز به حدود
۴۱ تن ذخیره طلاست.
نگاهی به وضع بازار سکه در یک‌سال گذشته
قیمت سکه در یک‌سال گذشته، روند پرنوسانی را سپری کرد. سکه تمام بهار آزادی که در ابتدای‌ سال یک‌میلیون و ٢٠٦‌هزار تومان قیمت خورده بود، تا مرداد‌ماه نشانه‌ای از یک‌سال پرتلاطم نداشت، اما از اواسط مرداد‌ماه سکه وارد فاز افزایشی شد. با شدت‌گرفتن نوسانات، قیمت سکه تا محدوده یک‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تومان در بهمن‌ماه سال گذشته پیش رفت. به عبارتی بازدهی ٣٠‌درصدی را در ٧ماه عاید سرمایه‌گذاران این حوزه کرد. این درحالی بود که افزایش قیمت چندان برگرفته از عوامل بنیادی نبود. محاسبات نشان می‌داد که سکه در‌هاله‌ای از یک حباب فرو رفته است و قطر حباب ایجادشده نیز زیاد بود. در آخرین روز آبان، سکه بالاترین حباب چهار‌سال اخیر خود را تجربه کرد. حباب ایجادشده نیاز به دخالت سیاست‌گذار برای تخلیه داشت. بانک مرکزی در آذرماه وارد عمل شد و تصمیم به حراج سکه در بانک کارگشایی گرفت. حراج سکه توانست حباب بازار را تخلیه و در اوایل بهمن، سکه را به قیمت ذاتی خود نزدیک کند. سکه در بهمن بیش از آن‌که با حباب افزایش یابد، از طریق نرخ دلار روند افزایشی را پیش گرفت. در پایان بهمن ماه به یک‌میلیون و ٤٧٠‌هزار تومان رسید. با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی ‌سال قیمت سکه هر روز بیشتر می‌شد و تا آستانه یک‌میلیون و ٥٨٠‌هزار تومان هم پیش رفت. شاید آن روزها کسی تصور نمی‌کرد که سکه در ٤٥روز سال ٩٧ از مرز دو‌میلیون تومان هم گذر کند.